• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är domkraft ett tillbehör?

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Vi har köpt vår första husbil, en helintegrerad Knaus 550 MD från 2021 och byggd på Fiat-chassi. Vi har köpt den i Tyskland men ännu inte hämtat den, så jag kan just nu inte se allt som finns på den.

Det fanns med en liten påse med däcklagningskit, men det jag har reagerat på i efterhand är att jag inte såg en stor svart låda som verkar innehålla en domkraft.

Här är en bild från vår grannes husbil, en Carado, som har en sådan låda:

1746614963565.png

Jag har sett på bilder på vissa andra bilar av samma modell som vår att de har en sådan låda, men alla verkar inte ha det.

Är det här ett tillbehör, eller borde det ingå vid leverans (och höra till bilen i samband med ägarbyte)?

Det som förbryllar mig är att i vår grannes låda ligger även en bogserögla, den måsta ju vara standard.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Tackar,

EBL:en sitter under en soffa och bobatteriet sitter i golvet till höger om passagerarsätet. Jag tittade aldrig vad som faktiskt fanns under sätena, men då finns det kanske en chans att något finns där. Finns det inget bogserögla får jag klaga, men finns det ingen domkraft kanske jag får acceptera det.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Vi har köpt vår första husbil, en helintegrerad Knaus 550 MD från 2021 och byggd på Fiat-chassi. Vi har köpt den i Tyskland men ännu inte hämtat den, så jag kan just nu inte se allt som finns på den.

Det fanns med en liten påse med däcklagningskit, men det jag har reagerat på i efterhand är att jag inte såg en stor svart låda som verkar innehålla en domkraft.

Här är en bild från vår grannes husbil, en Carado, som har en sådan låda:

Visa bilaga 239148

Jag har sett på bilder på vissa andra bilar av samma modell som vår att de har en sådan låda, men alla verkar inte ha det.

Är det här ett tillbehör, eller borde det ingå vid leverans (och höra till bilen i samband med ägarbyte)?

Det som förbryllar mig är att i vår grannes låda ligger även en bogserögla, den måsta ju vara standard.
Inget reservhjul ingen domkraft , lagningskit kompressor carthago

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Även om man har domkraft så brukar lyftpunkten sitta så högt så man behöver nåt stabilt att lägga under eller över domkraften. Bakhjulen kan man väl lyfta under axeln intill hjulet? Höglyftande hydralisk domkraft är väl bäst....

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Beträffande bogseröglan så glöm inte tandborsten!

Det behövs inte många sandkorn i gängorna för att omöjliggöra iskruvning av öglan. Med tandborsten är det lätt att rengöra skruvhålet och skruva fast öglan.

I vår -08 fanns domkraft mm men inget reservhjul.

//Michael, medlem

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Det behövs inte många sandkorn i gängorna för att omöjliggöra iskruvning av öglan. Med tandborsten är det lätt att rengöra skruvhålet och skruva fast öglan.

I vår -08 fanns domkraft mm men inget reservhjul.

//Michael, medlem
I min förra fanns reservhjul men ingen domkraft

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Här är ett exempel på när den svarta hemliga lådan finns med i garaget på en annan bil, men av samma modell som vår:

05d13b24-9361-4228-b28f-22fc644a8a44.jpeg

Därav min undran, vi får väl se vad jag hittar under stolarna när jag hämtar vår bil. Lådan ser dock lite stor ut för att få plats under en stol.

För några år sedan hade vi en familjebuss, en Mercedes Viano -06, en utmärkt bil, det var bara att ösa in grejor i den. Men den behövde repareras lite för ofta, och en dag startade den inte längre när den stod hemma på vår parkering. En bärgare kom, satte fast bogseröglan, lyfte på plattan bak på bärgningsbilen, sköt ner rampen, fäste draglinan i bogseröglan, och firade upp bilen. När bilen var uppe, med nosan fortfarande pekandes uppåt och hjulen ändå framme mot några stopklossar, så bestämde sig bärgaren för att ändå vinscha in lite till. Då lossade bogseröglan, och bilen rullade bakåt och ner.

Den blev en rätt kraftig studs när bilen nådde marken, så farten dämpades en hel del. Men 5 meter bakom bilen fanns en bod som nu bilen rullade emot. Jag stod intill, fick en hastig idé om att jag nog kunde bromsa upp bilen innan den backade in i boden. Vilket nästan lyckades, men jag blev rätt klämd emellan boden och bilen. Boden klarade sig, jag fick rejält ont, men efteråt kunde min se min silhuett i bakluckan på bilen...

Så, hmm, ja, det är bra om bogseröglan sitter ordentligt fast...

Tack för all respons!

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ska ni köpa till en domkraft så kan jag rekomendera mercedes sprinters original från slutet av 90-talet (vet inte hur länge den användes men finns ej idag så den var väl för bra).
Höglyftande pelardomkraft med två steg.
Helt fantastisk.
Även Isuzu hade en liknande i mitten av 80-talet men med vev.

Köpte två på skroten för två hundra.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Den hydrauliska domkraften finns även i min husbil sprinter 2005, ligger under golvet på passagerarsidan

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Efter däcksmäll för några år sedan, så gäller medhavt reservhjul och Falck (eller annan hjälp)

Toppen