• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är detta kutym eller bara störigt och dumt?

F

F.d. 9058

Guest
Hej alla. Jag är ju nybörjare och har bara cirka 10 nätter i vår husbil i min ryggsäck. Jag har aldrig satt min fot eller husbil på en campingplats med allt vad en sådan har att erbjuda. Jag åker mycket på hundutställning med min familj och bor då på tillfälligt ordnade campingplatser utan el & vatten. De senaste två utställningarna, en i Roskilde och nu sist i idag i Hässleholm har min nattsömn störts av dieselgeneratorer som går igång mitt i natten och bara går och går. I morse frågade jag den närmsta marodören som hade en 6 år gammal Bürnster om vad i hans bil som krävde att hans generator bakom hans husbil gick igång klockan 05,00 idag. Hans svar var att de badade sina pudlar, jag frågade om han behövde generator för badandet men han sade då att hans fru måste föna hundarna efter badet. Han var en av flera med dieselaggregat, han startade sitt sist i natt /morse, men han var närmast. Jag måste tillstå att jag var sugen att gå ut och hälla vatten över Hondaeländet men det stannade vid en tanke.

Nu till min fråga, hur vanligt är detta när man står hyfsat tätt ett hundratal fordon och en 6 - 7 stycken laddar datorer och fönar hundar mitt i natten, eller skall jag bara vänja mig?

Mannen i mitt exempel hade två bodelsbatterier och solpaneler på taket och utöver fönandet av hundar så behövde han ladda sin dator också!:mad:

/Patrik

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Är detta kutym eller bara störigt och dumt?

Har aldrig stött på problemet. Kan bero på att jag inte rör mig i hundutställatkretsar.
Leffe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hej alla. Jag är ju nybörjare och har bara cirka 10 nätter i vår husbil i min ryggsäck. Jag har aldrig satt min fot eller husbil på en campingplats med allt vad en sådan har att erbjuda. Jag åker mycket på hundutställning med min familj och bor då på tillfälligt ordnade campingplatser utan el & vatten. De senaste två utställningarna, en i Roskilde och nu sist i idag i Hässleholm har min nattsömn störts av dieselgeneratorer som går igång mitt i natten och bara går och går. I morse frågade jag den närmsta marodören som hade en 6 år gammal Bürnster om vad i hans bil som krävde att hans generator bakom hans husbil gick igång klockan 05,00 idag. Hans svar var att de badade sina pudlar, jag frågade om han behövde generator för badandet men han sade då att hans fru måste föna hundarna efter badet. Han var en av flera med dieselaggregat, han startade sitt sist i natt /morse, men han var närmast. Jag måste tillstå att jag var sugen att gå ut och hälla vatten över Hondaeländet men det stannade vid en tanke.

Nu till min fråga, hur vanligt är detta när man står hyfsat tätt ett hundratal fordon och en 6 - 7 stycken laddar datorer och fönar hundar mitt i natten, eller skall jag bara vänja mig?

Mannen i mitt exempel hade två bodelsbatterier och solpaneler på taket och utöver fönandet av hundar så behövde han ladda sin dator också!:mad:

/Patrik

10 nätter , campingplatser utan el & vatten, en 6 år gammal Bürnster , klockan 05,00 idag, fönade hundar, nattsömn störts av dieselgeneratorer, ett hundratal fordon , två bodelsbatterier , 6 - 7 stycken laddar datorer, Hondaeländet !!!!
Har inga råd men livet är inte lätt alla gånger :D:D

Bosse

F

F.d. 2621

Guest

Vi är också hundmänniskor och deltar i utställningar och jakrrelaterade arrangemang i Sverige och andra nordiska länder under sommarhalvåret. Naturligtvis väljer vi undantagslöst att stå på bekväma och lugna campingar - med allt vad de har att bjuda - och kommer utsövda, nyduschade och nyfönade till de tävlingar vi deltar i.

Vi har varken solpaneler eller elverk och har heller aldrig störts av eller träffat på den typ av "marodörer" som du säkert något överdrivet berättar om. På de campingar vi frekventerar träffar vi alltid likasinnade människor med samma erfarenheter som vi har.

F

F.d. 9058

Guest

Vi är två vuxna, en tonårsdotter och en hund i en Kabe Travelmaster 750WT och vi tittar på tv, DVD, lyssnar på musik, har varmt och gott i bilen och duschar varje morgon, och har inte lyckats tömma våra två stora bodelsbatterier :)

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Tror i princip att du aldrig upplever det på en "vanlig" ställplats. Dock har jag vid några tillfällen stått med husbilen på hundutställningar och där har det varit vanligt. Ställ dig bredvid en ras som inte behöver fönas...

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

Jag har också stött på det bla på ett årsmöte på h-bilsklubben men han skulle bara prova det nyinköpta aggregatet han stängde det sen .Mitt råd till dej är gå dit och stäng av det . Det hör inte hemma när man har grannar inom hörhåll .Det brukar iallafall vara roligt och se när de grunnar på vad som hänt med deras guldklimp som driver både fönar och laptops'

F

F.d. 2621

Guest

Vad är det för konstigt med att man fönar, dvs med varmluftsaggregat torkar en hund efter att ha tvättat den inför en utställning?!? Jag antar, att massor av såväl fruntimmer som karlar gör så dagligdags, även om dom inte väljer att kalla det föning. Ordet Fön kommer från tyska språket och betecknar en varm vind.

Personangrepp raderat /HBK Web. Att ställa ut sina hundar och försöka hävda sig i stor konkurrens är något som många ägnar sig åt.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Sorry, har aldrig hört talas om detta Flat Mates....var inte menat att du skulle ta illa upp eller nån annan...

Jag vet väl vad hårfön är, trodde inte man använde sånt på djur

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Det är väl inte normalt att starta sitt elverk kl 5 på morgonen jag hade gått fram och stängt av det med en kall sup:)
MVH Sören

/Patrik

I

Ice-Man

Guest

Elverk? Jag brukar låta bussen stå på tomgång, generatorerna klarar förbrukningen lätt och ledigt och dessutom låter det så härligt. :)

Nädå, skämt åsido, hade någon startat ett elverk i min omedelbara närhet kl. 05 på morgonen/natten så hade det nog inte varit igång så länge....
Övriga tider då normala människor är vakna har jag personligen dock inga problem med att folk väsnas en stund (om det inte puttrar på i timtal).

Elverk får man använda med sunt förnuft oavsett om man är på hundutställning med fönade pudlar eller över huvud taget om man har andra runt omkring sig. En god idé för grannsämjans skull kan ju vara att fråga om fler behöver en stunds laddning - då ökar säkert acceptansen markant! Har man dessutom portabelt elverk så kan 25m kabel ge en riktigt acceptabel ljudnivå en stund.

I övrigt använder jag mina 235W solpaneler på taket (kopplat till 1100Ah batteribank) utan att fråga en enda kotte, blir inte mycket elverk för vår del.

J

Jimbo

Guest

Drar man igång ett elverk 05 på morgonen har man bara en sak i fokus.....sig själv.

Enda acceptabla anledningen är om startbatteriet är tomt och man inte kan få starthjälp och tvunget måste iväg!

Hade vederbörande stått bredvid mig och inte stängt av och bett om ursäkt hade plan B skridit till verket :yes:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Phoenix Zephir Golvfön - En Mycket Kraftig Hårfön Till Hunden

Till länken kan ni se hur avancerad en hund(pudel)fön ser ut. Jag har själv en liknande hemma.

Att föna pudel kl 5 på morgonen tycker jag är lite överdrivet. När vi åker på hundutställning så brukar det bli hemma dagen innan. Har aldrig provat att bada pudel i husbil.

Pudelns päls är sån dock att fönas den inte torr, utställning eller ej och pudeln har full utställningspäls så måste man föna riktigt torrt annars kan pälsen börja mögla i hårbotten. Så jag fönar alltid mina hundar efter bad. Föna en fullpälsad pudel kan ta upp till en timma beroende på fönens styrka. Man fönar inte med mycket värme.

På utställning så ska pudelns krulliga päls vara rakt fönad och klippt i godkänd frisyr :)

Vi har inget elverk pga att vi tycker de väsnas för mycket

Lovisa

Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag gillar vekligen HBK. Idag har jag till exempel lärt mig minst två saker: pudelns päls kan mögla och det finns klasser bland blåsaggregat.

Däremot har jag hört talas om föning av hundar men det var något som de hundar vi har haft antagligen inte skulle ha tillåtit.

Toppen