• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Är det något som talar för att INTE välja tak- före väggmontering av markis?

F

F.d. 57782

Guest
Markis..vägg eller takmontering ?
Som så många andra vill jag gärna ha en markis på min husbil och försöker lista ut på vilket sätt den bäst ska monteras.
Bilen är en halvintegrerad (Weinsberg CaraLoft 550 MG) och liknar många andra bilar av den typen.

Om man väljer en väggmontering så begränsas bredden på markisen av de plastdetaljer (lister) som sveper nedåt på väggen från takkanten, om man inte väljer att montera fästbeslagen på distanser så markisen kommer längre ut från väggen och går fri förbi plastlisterna. Man kan dock fortfarande få problem att hitta lämpliga platser där man kommer åt från insidan för beslagen.

Om man istället väljer en takmonterad så är väl det inget krav på genomgående bult utan det räcker med ett lämpligt lim (typ Sika) och korta skruv.
Fördelen är att man kan använda hela takets längd och kan då få markis över dörren och bakre fönstret, något som blir tajt med väggmontering. Dessutom så sticker ändå takluckor upp, så höjden blir max 5cm högre vilket inte känns som något problem i sig.

Är det något som talar för att INTE välja takmontering framför vägg ??
Priset är dock lite dyrare men är inte någon hanterbar skillnad..
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Markis..vägg eller takmontering ?
Som så många andra vill jag gärna ha en markis på min husbil och försöker lista ut på vilket sätt den bäst ska monteras.
Bilen är en halvintegrerad (Weinsberg CaraLoft 550 MG) och liknar många andra bilar av den typen.

Om man väljer en väggmontering så begränsas bredden på markisen av de plastdetaljer (lister) som sveper nedåt på väggen från takkanten, om man inte väljer att montera fästbeslagen på distanser så markisen kommer längre ut från väggen och går fri förbi plastlisterna. Man kan dock fortfarande få problem att hitta lämpliga platser där man kommer åt från insidan för beslagen.

Om man istället väljer en takmonterad så är väl det inget krav på genomgående bult utan det räcker med ett lämpligt lim (typ Sika) och korta skruv.
Fördelen är att man kan använda hela takets längd och kan då få markis över dörren och bakre fönstret, något som blir tajt med väggmontering. Dessutom så sticker ändå takluckor upp, så höjden blir max 5cm högre vilket inte känns som något problem i sig.

Är det något som talar för att INTE välja takmontering framför vägg ??
Priset är dock lite dyrare men är inte någon hanterbar skillnad..
Då jag sett vilka krafter som belastar en markis är att limma samt korta skruv i taket ett spel som jag inte skulle våga mig in i!
 
F

F.d. 57782

Guest
Då jag sett vilka krafter som belastar en markis är att limma samt korta skruv i taket ett spel som jag inte skulle våga mig in i!
Menar du när markisen är i bruk eller när man kör?. I bruk får man helt enkelt se till att om det blåser så mycket att det är fara för markisen får man veva in den innan. Precis som man tar med seglen i tid på en segelbåt. Om man limmar på det rätta sättet med rätt lim så blir det mycket starkt. Thule anger själva den metoden..
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Estetiskt snyggare med takmonterad, du får högre takhöjd oxå. Min (elektriskt man. 5,5 m) är fäst med fyra (eller fem) infästningar och då dubbla genomgående bultar (adapterskenan) . Sitter som berget, skulle inte limma en takmonterad markis som man gör med solceller, du har lite större påfrästningar i detta fall.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Nästan allt talar för takmontering, snyggare, kan ha en längre markis osv. Det finns som jag tycker ett ”men”, nu vet jag inte hur högt din markis hamnar, våran bil är 3.25-3.30 eller så och man måste då veva ut ganska långt innan man får tag på den så att man kan dra ner benen och under tiden hänger den och svajar ordentligt. Även om den är limmad och har korta skruv så bräcker det i plåten/ plasten på taket. Jag skulle nog försöka att använda genomgående skruv, kanske inne i väggskåpen. Det är ingen fara med att borra hål, de blir ju ordentligt tätade sedan.
 
F

F.d. 57782

Guest
Nästan allt talar för takmontering, snyggare, kan ha en längre markis osv. Det finns som jag tycker ett ”men”, nu vet jag inte hur högt din markis hamnar, våran bil är 3.25-3.30 eller så och man måste då veva ut ganska långt innan man får tag på den så att man kan dra ner benen och under tiden hänger den och svajar ordentligt. Även om den är limmad och har korta skruv så bräcker det i plåten/ plasten på taket. Jag skulle nog försöka att använda genomgående skruv, kanske inne i väggskåpen. Det är ingen fara med att borra hål, de blir ju ordentligt tätade sedan.

Just på min bil blir begränsningen i bredd så påtaglig vid väggmontering då den knappt kommer täcka över bakre fönstret och bodelsdörren, vilket inte är bra vid t.ex. regn.
Min bil är 280cm i höjd och skillnaden vid takmontering blir att markisen hamnar ca. 20cm högre upp, så det kan nog funka bra ändå.
Mycket talar nog för att montera markisen med genomgående bult ändå..
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi er nu på den anden husbil. Den anden er ca 15 cm højere end den første. På begge husbiler er markisen monteret så højt som muligt på siden.

På den nuværende husbil giver markisen IKKE så meget skygge for solen som den gjorde på den første.

Alene af den grund ville jeg ikke montere en markise på taget.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi er nu på den anden husbil. Den anden er ca 15 cm højere end den første. På begge husbiler er markisen monteret så højt som muligt på siden.

På den nuværende husbil giver markisen IKKE så meget skygge for solen som den gjorde på den første.

Alene af den grund ville jeg ikke montere en markise på taget.
Jag håller med, ju högre upp den sitter desto mindre skyler den solen. Det märks om jag jämför med våran gamla bil som var 2.85 och den ”nya” på 3.25. Men det går ju att sätta ribban lägre så att säga, så länge det inte blir något bräck i konstruktionen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men det är väl inte höjden på markisen som bestämmer graden av solskydd, utan vinkeln, de flesta justeras in med ca. 45 graders vinkel, men desto högre markisen är monterad så kan vinkeln behöva minskas,

Första bilden i denna tråd är ett exempel på en helt feljusterad markis verkar som närmare 90 grader utan stödben, helt galet.

Markisfråga
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Men det är väl inte höjden på markisen som bestämmer graden av solskydd, utan vinkeln, de flesta justeras in med ca. 45 graders vinkel, men desto högre markisen är monterad så kan vinkeln behöva minskas,

Du kan ikke holde med siden af bilen til solen hele dagen ;), så derfor vil solen på et eller andet tidspunkt komme ind forfra eller bagfra, og jo højere markisen er monteret, jo sværere bliver det at få skygge samtidig med at du har stole og bord stående på den plads som er ved siden af bilen.

Jo lavere markise, jo mere befinder skyggen sig på siden af bilen :cool:
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
En kompis tappade sin takmarkis på sin 2 år gamla husvagn. Den ramlade av någonstans i Slovenien och fanns inte kvar när den skulle ut på kvällen. Limmad utav återförsäljaren när vagnen var ny. Syntes var limmet suttit då det dragit med sig färgen, men det var inte tillräcklig styrka så jag skulle inte personligen gå på enbart limning.
 
Toppen