• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är campingplatserna säkrare?

F

F.d. 3581

Guest

Vi har tidigare penetrerat säkerhet på camping resp. fricamping.​

Sorry, SCR​
Detta var tydligen tre husbilar. Vad säger statistiken månntro?
Hur många fricampande husbilar har drabbats i år?
Dvs äkta rån.....
Är det någon som känner till antalet.
Tänk om fler husbilar har drabbats av rån på campingplatser än fricamping...

ds​

Senast redigerad av en moderator:

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025
Sv: Är campingplatserna säkrare?

wikipedia om ordet rån
märkligt att inbrott i husbil så ofta kallas rån.....

Rån ett brott, enligt svensk lag: Den som stjäl medelst våld å person eller medelst hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara eller, sedan han begått stöld och anträffats på bar gärning, sätter sig med sådant våld eller hot till motvärn mot den som vill återtaga det tillgripna, dömes för rån till fängelse, lägst ett och högst sex år. Detsamma skall gälla om någon med sådant våld eller hot tvingar annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd. För grovt rån döms till strängare fängelsestraff.
I tidningar förekommer det ofta att inbrott och liknande brott där varken våld eller hot använts kallas för "rån", men det är inte korrekt svenska (möjligen är det en anglicism, jmf. engelskans "robbery").
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5n_%28brott%29

mats

F

F.d. 418

Guest

Även om jag nu inte tror särskilt mycket på det där med narkosgas i samband med stölder ur husbilar, så blir det faktiskt rån om man använder ett bedövningsmedel. Det räknas som våld. Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 2549

Guest

Ja du Hundvakten. Rån och överfall kan vi råka ut för precis var som helst och glada överraskningar kan ibland komma från det mest oväntade håll. Det är så livet är. Om de försiktiga och tänk-efter-före-personerna fricampar och de oförsiktiga och det-händer-inte-mig-individerna befinner sig på så kallade campingplatser, vem blir då drabbade av smågangster?
Där de stora människomassorna finns, dit dras ”myggen” och de föredrar att agera där det verkar enkelt att ”ta sig fram” och där de tror/vet att det finns intressant gods. Alltså, tänk efter före och gör dig och ditt ointressant, oberoende om du är innanför eller utanför ett campingstaket.
I går blev en dam sparkad och slagen när hon var på väg hem framåt småtimmarna. Tänk om hon hade tänk till före och i varje fall haft några nävar salt i fickan. Jag vill se den galning som fortsätter att slå när ögonen är fulla med salt. Med det vill jag alltså ännu en gång framhålla att tänk till och var förberedd – på allt.

Hälsningar från farbror Claes som är ganska trött på all diskussion kring rån och överfall – och ändå lägger han ut text i ämnet.

F

F.d. 3581

Guest

Javisst, farbror Claes, jag instämmer om att man blir lite trött på detta ämne.

Det som gör GP-artikeln ändock lite intressant är det faktum att det osannolika faktiskt har hänt....för att citera en viss Tage Danielsson.
Nu avser jag inte härdsmältan i Harrisburg på 70-talet, utan en mindre härdsmälta för antifricampingens lobbyister som oförtrutet ansett och proklamerat om att organisationens campingar är världens säkraste övernattningsplatser, till skillnad från ställplatser, rastplatser, etc som är rena livsfaran.

Naturligtvis ytterst beklagligt för dessa som nu drabbades, samt frågetecken för hur Kärralunds camping vaktar sina gäster nattetid.

Mvh

DS

F

F.d. 4879

Guest

Jag håller med Anders W. Tvivlar starkt på att någon har blivit sövd. Har man sövt några pers så vet man var skillnaden ligger mellan att vakna igen eller träfrack, det är inget man gör men en sprayburk genom ett glipa i dörren eller fömtsret i ett så stort utrymme som det är i en husbil. Man kör med mask och mycket rätt doserat samt dessutom en insomningskanyl. Men visst är det rån om man nu skulle lyckas med konststycket. I mina ögon låter det som "Surahammars blåsorkester" eller en duktig fylla..

Toppen