• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är batteriet kass?

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
För två år sedan kördes batteriet i botten! Det har sedan stått vid stolpe när dottern använt husbilen förra sommaren. Under vintern har det underhålls laddats. Kopplade in en 60 watt lampa två timmar efter laddaren stått på. På tre timmar sjönk batterispänningen till 12,1 V då lampan kopplades från. Efter en halvtimme var spänningen 12,6 volt och höll sig konstant i två timmar.
Lampan förbrukade 18 AH. Batteriet år SMF 105 AH. Är det dags att köpa nytt batteri?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Är batteriet kass?

Det beror på hur mycket kapacitet du vill ha ut av batteriet. Det är inte så bra nu, så ett utbyte skulle inte skada, det verkar ha tappat ca 60-80 % av sin kapacitet.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Är batteriet kass?

Innan du ger upp, låt laddaren köra upp spänningen och ladda ur till 11,7 volt eller den spänning som electroblocket slår ifrån på. Ladda sedan upp och upprepa proceduren. Tömmer man ett batteri under 11 volt en längre tid så skadas det permanent, så risken är stor att det har havererat tyvärr. Speciellt slutna batterier där man inte kan kolla och fylla på destillerat vatten är illa ute om det körs ner för långt under en längre tid, flera dagar...

Conny J
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Är batteriet kass?

Bilen är av 89 års modell så det enda som slår från om spänningen blir för läg är det kompressordrivna kylskåpet. Det var det som hände när husbilen var utlånad. Den ordinarie laddaren i husbilen ger för låg spänning så jag har en cetek MXS5.0 laddare till bodelsbatteriet och en D250S Dual för laddning från generator och solcell. Ska ladda fullt i natt och köra ner till 11,7 volt i morron. få se om jag får bättre effekt på batteriet. Annars blir det två nya batterier.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Är batteriet kass?

Har du råd, köp nya batterier. Du kommer inte att få full kapacitet i de gamla batterierna, även om de kan vara användbara (beroende på hur mycket kapacitet du nöjer dej med).
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Är batteriet kass?

Håller med Kenjon, ett batteri som sjunker snabbt i spänningen när det belastas och som sedan obelastat visar nästan full spänning har nog blivit trött.

Min erfarenhet av batterier som börjar tappa orken är att de ganska snabbt går att ladda upp till fullt, men när man belastar dem så tappar de orken lika fort.
 
Toppen