• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen!!

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag tog jag en tur för att hälsa på min gamla husbil, och felsöka.
När jag köpte den för 7år sedan så fick jag startproblem redan på första resan.
Fick hjälp av en mek som slog igång den på startgas.
Sedan gick den nästan hela säsongen, stannade ytterligare en gång och grannen, bilmek, drog igång den igen på startgas, han hävdade även bestämt att han såg luftbubblor innan pumpen.
Bytte alla bränslerör och packningar.
Säsongen efter blev likadan 2 starter fick ske med startgas (nu med egen flaska i bilen).
Droppen som fick bägaren att rinna över var på första semesterdagen så stannade den 5km hemifrån, då blev det bogsering till verkstaden.
De hittade inget pump/luft relaterat däremot fick de konstiga signaler från vevaxellägesgivaren, som byttes.

Därefter inga problem alls, tills jag skulle sälja den i höstas då startade den förstås inte, fick heller inte igång den på startgas.
Försökte även i julas och på sportlovet med både motorvärmare och startgas men den var stendöd.

Så nu med lite tips från en mek på hur jag skulle felsöka givaren begav jag mig till bilen.
Provade först att starta utan startgas, startade inte.

Lokaliserade givaren och mätte upp den på plats med dottern till hjälpreda med starten (fruktansvärt trångt) och givaren fungerade som den skulle.
La då märke till att kabeln till givaren såg ut som en lampsladd som stripats längs med ordinarie kabelkanal (kändes inte riktigt original).
Följde kabeln till den gick in i härvan ut från styrboxen, hela sista 20cm var tejpad med vävtejp utanpå ordinarie kabelkanal...

Lindade givetvis upp tejpen, nyfiken som man är.
Och därunder var kablarna till vevaxellägesgivaren inklippta i ordinarie kabel med kabelskor (skarvhylsor).
Jag klippte bort hylsorna och lödde ihop skarvarna istället och la på krympslang.
Kanske onödigt men det kan bli en senare källa till fel....

Sedan var det dags för nästa steg i felsökningen, rör sig varvräknaren något när man kör på starten?
Det har jag aldrig tänkt på så det måste testas...
Och bilen hoppade igång, direkt utan malande och glödning.
Blev så paff att jag stängde av direkt, jag måste ha drömt...
Testade igen och den startade direkt.
Kan det ha vart så "enkelt" att kablarna från givaren inte alltid har haft kontakt inne i kabelskorna?
Vem vet, nu verkar det funka i alla fall.

Får se om det håller i sig då den ska med hem nästa helg...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Löda skarvar är väl det bästa. Har använt skarvhylsor med smältlim, pressa skarven med en bra tång. Värm plasthylsan krymper, limmet smälter och tätt. Men som sagts löda är det elegantaste sättet. Måste ha varit skönt att lösa felet.
Göran i Björnarbo
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Löda skarvar är väl det bästa. Har använt skarvhylsor med smältlim, pressa skarven med en bra tång. Värm plasthylsan krymper, limmet smälter och tätt. Men som sagts löda är det elegantaste sättet. Måste ha varit skönt att lösa felet.
Göran i Björnarbo
Ja. Nu kan jag ta hem den igen. Den står föresten uppe i dina trakter, strax söder om Heby....
 
Toppen