• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen förbud

Status
Stängd för vidare inlägg.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen förbud

Helt klart borde förbuden tas bort och ersättas av ansvar, hänsyn och sunt förnuft.
I tyskland såg jag för många år sedan en bakrutesticker som fritt översatt löd.
"Fri fart för fria medborgare!" det sammanfattar min syn:yes:

Är det min frihet som avgör vad andra människor tål? Är det min frihet som avgöra hur fort jag får köra? Är det min frihet att avgöra om andra människor skadas eller utsätts för livsfara av mitt beteende? Är det min frihet att alltid avgöra det jag tyckert är rätt?

Vad är det för jäkla anarki. Jag tycker ditt resonemang är oansvarigt och för mig har det väldigt lite med frihet att göra. Det känns mer som ren egoism. Ditt resonemang visar tydligt varför de här förbuden tyvärr behövs.

I ditt tidigare inlägg skrev du också att vi ska vara toleranta mot att andra utsätter sig själv för fara. Visst kan jag vara det. Men att jämföra det vissa rökare utsätter andra för med eget osunt leverne är väldigt naivt. De flesta vänder sig inte mot vad rökare utsätter sig själva för, utan vad vissa rökare utsätter omgivningen för.

Sedan är det här självklart inte svart eller vitt. Det finns massor av rökare som visar stor hänsyn och sköter sin rökning snyggt. Diskussionen gäller dem som förenklar och hånar omgivningens oro, obehag och försämrade livskvalite, pga andras rökning.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen förbud

Bra att du vågar ryta till, Krinil!
Beklämmande att folk inte förstår att det är en fråga om liv och död.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Hej igen.
Litet anarki tror jag behövs men så tycker tydligen inte alla. Visst behövs lagar men det går för långt ibland. Trygghetsnarkomanin sprider sig och snart skall man nog leva i en madrasserad cell för att inte riskera något och för att inte störa andra. Det är tur att det finns några kvar som uppskattar viss frihet och tolerans men som också givetvis visar hänsyn. Talibaner av olika slag tycker jag mindre bra om som framgått tidigare men dom skulle säkert trivas bra med sina husbilar på den norra delen av en halvö i östra asien.
Där gillar man förbud och alla tycker lika och heter Kim.:D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen förbud

Hej igen sunliner.

Du lever i ett av de friaste länderna i världen. Du får tycka vad du vill, (även i husbilsklubbar :) ) Du får rösta på vem du vill, du får ha vilken religon du vill, osv. Blir du för jäkla trött på oss andra "trygghetsnarkomaner" får du till och med flytta vart du vill och när du vill!

Det imponerar tydligen inte särskilt mycket på dig! Du tycker bevisligen att frihet är något annat? Som på något konstigt sätt mäts i exempelvis otrygghet!? Det får du banne mig utveckla.

Jag tycker mest det känns som I-lands gnäll.

Krister N
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Jag skulle inte skriva mer MEN......

Sunliner du är mycket oförskämd som kallar oss talibaner och tycker vi skall åka till Nordkorea.

Vi är glada för att det finns regler i samhället när det finns folk som du som tycker att det är frihet att skada andra.

Var finns vår frihet i ditt samhälle? Vår frihet att kunna gå ut på restaurang eller annan lokal. Den friheten förnekar du oss. Jag talade för ett antal år sedan med frihetsradikaler som ansåg att det var upp till var och en om man inom idrotten ville dopa sig. Tycker du om den friheten också? Vilken chans har då den som väljer att inte dopa sig? Vilken chans har dom som inte tål rök i ditt samhälle? Nej regler behövs tyvärr i relationen människor emellan.

Skäms.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen förbud

Jag tycker att antalet rökare i Sverige förefaller ha minskat otroligt mycket under de senaste 10 åren. Verkar vara bara barn och fruntimmer som röker nu.
:mcride:
 
A

aviata

Guest
Sv: Äntligen förbud

Hoppas att Du Alve har hittat ett " RÖKFRITT FRUNTIMMER".
Om inte så "LYCKA TILL".
God fortsättning/Eva
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen förbud

God fortsättning själv!

Jo då, hon är rökfri, men har rökt förut liksom jag.

Det är h-vete att sluta röka. Tackom o lovom att det är gjort.
:mcride:
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen förbud

Jag älskar lagar, hur skall annars vi dumma svenskar klara oss. Rökare ja dem är hemska, alkoholister likaså Feta människor ja Och våra hemska husbilar som spottar ut cancerframkallande skit, Jag tycker vi skrotar dem. Men och kvinnor som använder billig parfym så man storknar, Jag tycker vi förbjuder allt även öppenheten här på Husbilsklubben MERA LAGAR OCH FÖRBJUD det är det enda rätta.
Jag blir bara så trött på allt människor tjafsar om, och husbilsklubben blir bara mer och mera skit :twitcy:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Jag är sambo med en storrökare, men aldrig har han utsatt varken mig eller någon annan för den äckliga cigarettröken. Han tar alltid hänsyn till omgivningen.

Jag har slutat med att använda parfym för att det finns många som har ont av detta. Det räcker med tvål och vatten för att dofta fräscht.

Om vi bara tänker lite mindre på oss själv och lite mer på andra så är mycket vunnet. Klart att det måste finnas lagar men tyvärr så hjälper det inte. Finns alltid människor som anser att dom alltid har rätt och som inte vill förstå att om samhället ska fungera så måste man faktiskt följa dom lagar som finns.

Eva
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen förbud

Jag älskar lagar, hur skall annars vi dumma svenskar klara oss. Rökare ja dem är hemska, alkoholister likaså Feta människor ja Och våra hemska husbilar som spottar ut cancerframkallande skit, Jag tycker vi skrotar dem. Men och kvinnor som använder billig parfym så man storknar, Jag tycker vi förbjuder allt även öppenheten här på Husbilsklubben MERA LAGAR OCH FÖRBJUD det är det enda rätta.
Jag blir bara så trött på allt människor tjafsar om, och husbilsklubben blir bara mer och mera skit :twitcy:

Hallå! Hur orkar du leva i det här fruktansvärda landet! Hur fan kan du vara medlem i den här fruktansvärda skitklubben. Ta ditt förnuft till fånga, går ur skitklubben och emigrera. Så lovar jag att göra dig en tjänst en annan gång! :)

Puss o kram
Krister N
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen förbud

Jag orkar leva här i detta land för att mina barn lever här, Annars har jag dragit för länge sedan. Beträffande Husbilsklubben tyckte jag om den i början men senare tid bara en massa klagomål och annat trams, Många av er här skall ha ett tack för ni har fattat vad man har en husbilsklubb till t.ex. Om husbilar ,resor, familj.
platser, mat, olika problem med bilarna m.m och inte en politisk blaska
Ja Krister N jag lämnar klubben för jag tycker den inte är värd namnet längre
Och göra mig en tjänst, ja det kan du se till att detta blir en bra plats så alla kan
trivas och ha roligt här på husbilsklubben.:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen förbud

Lite högt tonläge i debatten, tycker jag.
Man kan förstå att den som är nikotinberoende och som önskar så förbli upplever varje inskränkning av möjligheten att tillföra giftet som besvärande. Men frånsett att det finns många mindre offensiva sätt att tillföra kroppen nikotin än genom att bränna tobaksblad i offentlig miljö så innebär ju den aktuella lagstiftningen inte ett rökförbud. Det går bra hemma t.ex.
När jag var ung fanns nikotin i koncentrerad stamlösning att köpa på färghandeln, för insektsbekämpning; en kapsyl till några liter vatten att använda i flitsprutan. En livstidsförbrukning nikotin kostade i denna form några enstaka kronor. Lika snabbverkande som rökning vid exempelvis nasal administration, ingen tjära till lungorna, luktfritt. Men naturligtvis dödligt inte enbart för insekter vid överdosering, felaktig spädning. Men för den som har råd med cigaretter finns nasal nikotinlösning att köpa på apoteket (som naturligtvis vet att ta rejält betalt). Receptbelagt naturligtvis, som andra livsfarliga gifter, men sådant brukar inte vara något hinder för motiverade användare.
aake
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Äntligen förbud

Det er vist på tide , at få stängt denne tråd.

Ifölge forumreglerne er der flere punkter der er overtrådt.

Texterna på Husbilsklubben.se får inte:

vara kränkande

utgöra hets mot folkgrupp

innehålla personangrepp

Dessutom förbinder du dig att på ett hövlig sätt respektera andra Forummedlemmars rätt att ha åsikter utan att du ska tillrättavisa dessa. Du har självklart rätt att uttrycka dina egna åsikter på samma villkor

Jag har dog lärt en ting, ankommer jeg til en husbilsplats, holder jeg i den ende af den, hvor der er mindst husbiler, önsker ikke at udsätte HBK medlemmer for rögen af mine cigaretter, hundenes pels och fruen parfume :):) Skulle nogle önske at prate med mig, vet jeg at kommer dom til mig, er det fordi dom VIRKELIG önsker en trevlig prat :):):) och inta for at yppe kiv eller gnälla.

Tycker synd, at et bra informativt indläg, ender på denne måde.
Gott Nytår
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen förbud

Jag orkar leva här i detta land för att mina barn lever här, Annars har jag dragit för länge sedan. Beträffande Husbilsklubben tyckte jag om den i början men senare tid bara en massa klagomål och annat trams, Många av er här skall ha ett tack för ni har fattat vad man har en husbilsklubb till t.ex. Om husbilar ,resor, familj.
platser, mat, olika problem med bilarna m.m och inte en politisk blaska
Ja Krister N jag lämnar klubben för jag tycker den inte är värd namnet längre
Och göra mig en tjänst, ja det kan du se till att detta blir en bra plats så alla kan
trivas och ha roligt här på husbilsklubben.:twitcy:

Visby. Jag ber om ursäkt för mitt onödigt grovkalibriga inlägg. Jag lät mig provoceras av din nedlåtande attityd på oss svenskar, på vårt land och på HBK. Jag tycker fortfarande det är riktigt dåligt att så svepande fördöma ett helt folk, ett helt land och dessutom 6000 medlemmar, bara för att inte du trivs. Det ursäktar dock inte att jag blir så förbannad att jag inte förmår att formulera mig vettigt!

Det skrivs mycket om husbilar, resor och familj i HBK. Det skrivs en hel del om annat också. Du måste väl ändå hålla med om att det är förmätet av dig att diktera de ämnen 6000 medlemmar ska få diskutera. Välj istället de trådar som intresserar dig och skippa resten.

Jag tänker ta din uppmaning på allvar och mer aktivt bidra till att detta blir en plats där alla kan trivas och ha roligt. Du kan väl stanna kvar och hjälpa mig med det?

Krister N.

PS! Tack för blänkaren carnival! Den var klockren. :oops:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen förbud

Det ser nå ut til at dette temaet er utdebatert og lett kan bli enda mer krigføring av gammelt merke :)

Carnival har påpekt at mange av innleggene er i strid med forumreglene.

Jeg velger å stenge tråden og håper freden kan senke seg over debatantene.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen