Navigatorerna blir större och dyrare,jag får en ny Ipad för detta pris men marknaden finns kanske??
Garmin Camper 1090 | Husbilsnavigator med GPS
Garmin Camper 1090 | Husbilsnavigator med GPS
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du kan väl göra samma med maps också. Bra att göra en egen karta och använda punkterna du lägger in(?)Jag har varit inne app världen och inte blivit allt för imponerad. Men måste erkänna att jag inte provat Copilot. Google Maps har jag använt och den funkar om man ger startpunkt och mål och sedan nöjer sig med någon av de rutter som föreslås. Jag har inte lyckats lägga en egen rutt steg för steg i Google, när jag sätter en punkt som ska passeras på vägen så flyttas punkten till något i närheten av min punkten. Jag kanske gör fel?
Det funkade i alla fall inte för mig när jag ville göra en rutt från Viken till Lund och ville undvika E6 men ville köra en bit på E4 och sedan över Billesholm Teckomatorp Kävlinge inlandsvägen till Lund. Detta går utmärkt på min Garmin. Direkt på enheten och vid köksbordet inte ute i bilen i framsätet. Jag gillar Garmin och TomTom!
Google maps är bra men den fungerar inte i utlandet om man är inte uppkopplad och det är inte jag ..har ingen abonnemang som täcker utlandet så för min del går den bort.Vad är det för fel på Google maps då?
Har använt den i tiotalet år utan några problem, alltid hamnat rätt på ett eller annat sätt. Uppdaterade kartor, eller kartor som räcker till iaf.
men är det inte lite så att man skall kunna säga till kompisar eller skriva här på forumet Att "jag har detta och detta minsann"
Tack så mycket ,nu har jag installerat Here Map Creator ..alltid roligt med nya grejerGarmins (og TOMTOM, GOOGLE m.fl.) kort bliver aldrig bedre end de oplysninger som HERE modtager.
Normalt er det de enkelte landes vejmyndigheder, der skal indsende oplysninger om generelle hastigheder, lokale fartbegrænsninger, højde på broer, bredde på veje, radius på sving m.m. Herefter kan HERE så vurdere om vejen er egnet til store/små køretøjer. Men det er ikke alle steder i Europa (verden) at vejmyndighederne har styr på det. For eksempel i Danmark, så er der flere myndigheder, der skal indberette. Vejdirektoratet om motorveje og store hovedveje. Regioner om mindre hovedveje. Og til sidst kommuner om de almindelige veje og stier.
Når nu ikke myndighederne altid kan finde ud af det, så har HERE faktisk åbnet en mulighed for at helt almindelige personer som du og jeg kan indberette ændringer. Det gør man her: HERE Map Creator - 2020 Man skal oprette en profil og være logget ind. Og det vil være muligt at vælge svensk som sprog. Du skal lige bruge lidt tid på at sætte dig ind i hvordan rettelserne virker. For eksempel kræver det en hel del indtastninger at få ændret på hastighedsgrænsen på motorvejen mellem Holstebro og Herning, sådan som jeg har gjort. Vejstykket er opdelt i mange små enheder, og man skal huse at rette i begge retninger. Men når man først har fundet ud af det så går det ret nemt.
Og de rettelser du foretager slår rent faktisk igennem og kommer med på de næste opdateringer. Som sagt så har jeg foretaget en hel del ændringer, når jeg har opdaget fejl. Det er selvfølgelig nemmest at lave rettelser i det område, hvor man selv bor.
Hvis ændringer allerede er lavet, men ikke slået igennem i en kortopdatering på Garmin, så kan man faktisk indsende en "klage" direkte til Garmin her: Garmin | Report a Map Error. Og det virker faktisk også kan jeg fortælle.
Jeg er sikker på at TOMTOM og Google har samme muligheder, hvis man leder efter det.
Hvis alle siger: Det er der nok en anden der retter! eller rent ud siger: Det er nogen lort, det gider jeg ikke at anvende! ja, så bliver tingene aldrig bedre.
PS.: Det samme gælder jo HBK's Husbilsplatser. Hvis ingen indmelder nye pladser eller indsender rettelser til fejl, så bliver det efterhånden gamle og ikke anvendelige oplysninger. Så her kan du også deltage så du påvirker kvaliteten til gavn for din medtrafikant.
Naturligtvis har du rätt i att kartmaterialet inte kan vara bättre än det som inrapporterats. Men mjukvaran mellan de olika apparna/fabrikaten skiljer ganska mycket. Hur svårt eller enkelt det är att åstadkomma en önskad rutt. På den tiden jag hade TomTom så fanns det en funktion "kör via" som jag uppskattade. Den finns inte i Garmin. Är det någon app som har den funktionen. Om jag tex använde kör via på Höganäs och Klippan på min väg till Kalmar så tog den mig förbi de platserna utan att dra mig in till centrumen.