• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en Källqvistare

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Tack för all hjälp med de två andra Källqvistarna.

Nu tror jag inte att denna syster är lika lättfångad. Har gått helt bet på detta trots jag försökt alla tänkbara vägar.

Skulle någon vilja försöka så, lycka till!!!

Fråga är, vem gifte hon sig med, och blev det några barn?


Detta är vad jag kommit fram till:

1903-12-04 efter en lång rad pojkar, blir det slutligen en flicka, Märta Charlotta Elisabet på Karlslund i
Mosjö.¶
Här döps brodern Edvin Emanuel, men det får ses som ett undantag, eftersom alla andra barnen icke är döpta. ¶
1905 flyttar familjen till f.d. Husartorpet i Mosjö. v146534.b1790.s167
1907-07-09 avlider Karl Axel på f.d. Husartorpet i Mosås by.¶
1911-04-24 avlider modern, och nu ¶
1915-11-26, flyttar den 12-åriga föräldrarlösa Märta Charlotta till Hovsta i Stockholm, men det är i verkligheten Hovsta i
Örebro län.
v146536.b2180.s208 I utflyttningsboken står hon som flyttad från Björklid. Hon flyttar sist av familjemedlemmarna, men
någon måste ju ha sett efter henne, och man tror gärna att det är de två sömmerskorna Andersson som nu blir kvar i huset.
v146536.b2180.s208 ¶
1915-11-29 står hon upptagen som inflyttad till Kårsta i Hovsta. F0001150_00027 I husförhöret för Östra Kårsta N:r3, är
hon skriven som fosterdotter till gårdsägaren Karl Henning Karlsson med hustru Elin Matilda Olsson F0001147_00208 ¶
1922 fram till detta datum är hon kvar i Kårsta. ¶
1930 års folkräkning visar att Märta inte finns kvar på denna gård.¶

1937-04-03 gifter hon sig med en Andersson. Finns inte med i vigselboken för Kårsta eller Arbogas församlingar detta året.¶
1954-10-11 avlider Märta Charlotta Elisabet i Arboga.¶
 

Bilagor

  • Märta.JPG
    Märta.JPG
    15,2 KB · Visningar: 1
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Ännu en Källqvistare

Trolig make är nog denna man om dom fick några barn vet jag inte.

19050125-1631

Andersson, Karl Axel Herman

Stationsg 2 B
732 00 Arboga

Död 17/5 1982.

Kyrkobokförd (1967) i Arboga stadsförs, Arboga kn (Västmanlands län, Västmanland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.

Född 25/1 1905 i Ödeby (Örebro län, Närke).

Änkling (11/10 1954).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Arbogabygden, Arboga kn (Västmanlands län, Västmanland)

Födelseförsamling i källan:
Ödeby (Örebro län)

Källor:
RTB 82 / SPAR 90
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en Källqvistare

Hej,
att Karl Axel Herman Andersson är maken är klart. De ligger i samma grav i Arboga (skivan Begravda i Sverige). Några barn kan jag inte heller hitta, i alla fall inte via Ancestrys Namnindexerade födelseuppgifter 1860-1941.
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Källqvistare

F-n va ni är duktiga! Hade gett upp denna kvinna för länge sedan. Helt nöjd med en känd make!
Så går det till när proffsen jobbar.
Mycke å lära e de! :)

Ha de i värmen, å STORT tack till er!

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Källqvistare

Bertil, för att lära mej lite:
Var hittade DU uppgifterna?

Undrar
Lärlingen Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en Källqvistare

Hej igen,
det är inte så svårt som det verkar först. Mycket beror på hur många av "skivorna" man har tillgång till. Jag har Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980, Dödboken samt Begravda i Sverige. De kostar ju en del, c:a 600 kr/st, men barn och barnbarn har gett mig de flesta i present/julklapp.
Jag brukar råda de som går på mina släktforskarcirklar att först och främst skaffa Dödboken 1901-2009 för där hittar man mycket. Där hittade jag först Karl Axel Herman och jag gissar att Bertil gjorde det också. Då skrev jag in Andersson, änkling och datum för civilståndsändring (d.v.s. Märta Charlottas dödsdag) samt kryssade i "man". Fick upp två namn, en som bodde på Gotland och Karl Axel Herman. Gotlänningen uteslöt jag, men Karl Herman Axel bodde vid sin död i Arboga så han verkade väldigt trolig. Men för att få bekräftat att det var han som var gift med Märta Charlotta så chansade jag på Begravda i Sverige och där hittade jag dem båda i samma grav. Sedan var det klart.
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en Källqvistare

Tack för svaret Karin. det verkar som du har "Bra på fötterna" för att kunna utföra dina gärningar. Även jag har en del skivor, men man måste kunna veta HUR man ska använda dom också.
Tipset om Ancestry, har jag också tagit till mej!

Ha en trevlig, men inte allt för varm dag.

Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en Källqvistare

Hej igen Kåre,
misströsta inte, du lär dig vartefter. Det har tagit mig några år - drygt 10 varav de senaste 5 enbart med Genline/AD och skivorna - för att komma så långt jag gjort hittills. Och jag är långt ifrån fullärd. Det märker jag med all önskvärd tydlighet när jag är nere i Lund med mina cirklar. Varenda gång lär jag mig något nytt av arkivarierna/experterna där.
Hälsningar från ett varmt (puh) Höör.
Karin:wink:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Ännu en Källqvistare

Kan vara bra att tillägga att det kommer (skall komma) en uppdaterad dödskiva till Släktforskardagarna i slutet av augusti. Så det är nog ingen större ide att köpa skivan innan. Och efter augusti bra att kolla att det är den nya om man inte köper det direkt från förbundets förlag (många föreningar säljer själva och självklart skall man köpa där om man kan så föreningen får några kronor, knappast att föreningar luras men det finns ju risk att man omedvetet säljer gamla skivor).

Men precis som med nya versionen av Disgen (kommer när den är klar sista budet...) så finns det säkert en viss risk att det tar längre tid innan skivan kommer ut.

Inser att för en utomstående kan "Dödbok" och "Begravda i Sverige" låta som dålig sommarlitteratur :)

Som Keskendal säger så är dödskivan (oumbärlig) och de olika 10-talsskivorna fantastiska instrument. Är man osäker på hur bra dom är så är det gratis att testa på många bibliotek och på landsarkiven.

Släktforskning blir snabbt en "materialsport", där allt går snabbare och enklare med rätt verktyg.
 
Toppen