• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ännu en fråga om LifePO4

Challenger328

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
42206
Medlemskap
2025
Hej på er
Är en fullständig novis på detta med husbil och elanalfabet. Frugan och jag köpte oss en ny Challenger 328 Graphite Ultimate -23:a förra året. Hade inte en tanke på det här med vikt. Nu var vi och vägde ekipaget förra helgen och vi behöver banta. Har förstått att LiFePO4 batterier är betydligt lättare än AGM. Men vad ska man tänka på för att få detta rätt. Någon som bytt på en liknande husbil och kan ge konkreta råd? Sitter ett AGM på 65Ah i den nu. Solceller är original med Nordic line på dessa bilar.
Har letet genom bilen efter alla komponenter, men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Någon som kan förklara och tala om vad som saknas?
 

Bilagor

  • 20250601_132543.jpg
    20250601_132543.jpg
    1,6 MB · Visningar: 57
  • 20250601_132547.jpg
    20250601_132547.jpg
    1,3 MB · Visningar: 59
  • 20250528_154407.jpg
    20250528_154407.jpg
    1,8 MB · Visningar: 58
  • 20250601_132540.jpg
    20250601_132540.jpg
    2,1 MB · Visningar: 59

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej ! Det absolut viktigaste är att begränsa strömuttaget från bilens generator, din har ju dessutom förmodligen en smart sådan (Euro6) vilket kräver en smart laddare ...

Håller på med vår Kabe 07:a och har minst sagt pyssel att "lura" originalsystemet i bilen . Men en DC-DC laddare (Typ. Victron Orion XS) är ett villkor om du inte vill elda upp generatorn. Provade med ett nyinköpt halvtomt LifePO4 på 300Ah, satte DC-DC'n emellan ordinarie laddare samt bilens generator, dvs. i serie med batteriet. Ställde in laddprylen på max 25A och startade bilen. Det drog 25A omedelbart, lekte lite med inställningarna och strömmen ökade o minskade direkt. Testade 220V laddaren som maxar 30A) , den drog 25A den med, Så jag ställde ner ström begränsningen till 20A , då laddaren började bli ordentligt varm.

Vår bil har ju ett laddsystem som ska ladda både bil och bodel , precis som din. Problemet jag har är att kunna ladda bilbatteriet med 220 laddaren samt solcellerna. Finns ju sk. Combiners. typ Vicron CT men den verkar vara inkopplad även under start av bil. Då lär det gå åt en j-a massa ström från LifePO4 batteriet pga. mycket lägre Ri sedan är det inte att rekomendera, alternativet är ju att dra en kabel från startmotorn som temporärt bryter sammankopplingen ....... så jag funderar vidare .... Får väl fixa något eget ....

Summa summarum ..... kör INTE ett LifePO4 direkt på din generator.

Ha det gott

//Stefan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.889
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej ! Det absolut viktigaste är att begränsa strömuttaget från bilens generator, din har ju dessutom förmodligen en smart sådan (Euro6) vilket kräver en smart laddare ...

Håller på med vår Kabe 07:a och har minst sagt pyssel att "lura" originalsystemet i bilen . Men en DC-DC laddare (Typ. Victron Orion XS) är ett villkor om du inte vill elda upp generatorn. Provade med ett nyinköpt halvtomt LifePO4 på 300Ah, satte DC-DC'n emellan ordinarie laddare samt bilens generator, dvs. i serie med batteriet. Ställde in laddprylen på max 25A och startade bilen. Det drog 25A omedelbart, lekte lite med inställningarna och strömmen ökade o minskade direkt. Testade 220V laddaren som maxar 30A) , den drog 25A den med, Så jag ställde ner ström begränsningen till 20A , då laddaren började bli ordentligt varm.

Vår bil har ju ett laddsystem som ska ladda både bil och bodel , precis som din. Problemet jag har är att kunna ladda bilbatteriet med 220 laddaren samt solcellerna. Finns ju sk. Combiners. typ Vicron CT men den verkar vara inkopplad även under start av bil. Då lär det gå åt en j-a massa ström från LifePO4 batteriet pga. mycket lägre Ri sedan är det inte att rekomendera, alternativet är ju att dra en kabel från startmotorn som temporärt bryter sammankopplingen ....... så jag funderar vidare .... Får väl fixa något eget ....

Summa summarum ..... kör INTE ett LifePO4 direkt på din generator.

Ha det gott

//Stefan
Det här är en gammal skröna,finns youtube video som stöder det, men som Michael S skriver, det finns ingen risk att bränna generatorn,kablaget i bilen begränsar dessutom strömmen,du kommer aldrig upp i så hög laddning
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.070
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som i #4 och:
YT videon är i mina ögon ett tillspetsat marknadsförningsjippo.
Ja, du kan bränna generatorn, om man gör som Victron i videon nedan.
Full belastning vid generator 1000 rpm.
Detta skulle innebära ett omöjligt motorvarvtal på ca 300 rpm.

Utväxlingen mellan vevaxel och generator på en dieselmotor är uppskattningsvis aldrig lägre än 1-3.
Det innebär 1000 motor rpm = minst 3000 generator rpm.

Vid 3000 generator rpm visar videon en temperatur på ca 43 grader vid 79A.
Detta innebär lite drygt tomgång på motorn.

Generatorer är typiskt specade för max arbetstemperatur 110 grader.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.271
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Samt få eller inga husbilar har kablage i de dimensioner som krävs för så höga strömmar, 60-80A brukar vara absolut max ström med original kablage, och original säkring brukar ligga mellan 30-60A.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.863
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samt få eller inga husbilar har kablage i de dimensioner som krävs för så höga strömmar
Jag vet inte om du minns, men det fanns många diskussioner här på forumet om att dimensionera upp kablarna mellan generator, startbatteri och bodelsbatteri för att få få upp laddningen, om man sätter ett lithiumbatteri i en så modifierad bil lär strömmarna kunna bli rejält höga.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.036
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det finns gott om förståsigpåare speciellt när någon säjer att han har problem med tekniken. Du kan byta det 65ah batteri direkt till ett lipo batteri typ 100ah 2200kr se bara till att det finns poler och sånt så det blir enkelt att koppla in.
Mitt batteri har en begränsning på 30a om det skulle vara urladdat eftersom det är en gammal bil är generatorn på 50a så inga problem. Byt rakt av och glöm resten! Det gjorde jag för ett år och många med mej. Köp på amazon så kommer det direkt hem utan frakt väger 11kg.
 
Toppen