• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra utväxling

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: Sprinter 519
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 CDI Aut
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 992MH
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Växellåda
Jag tycker att motorns varvtal är lite onödigt högt - 2000 varv/min. vid 80 km/h GPS-fart.
Undrar om någon känner till någon rimlig möjlighet att ändra utväxlingen antingen i växellåda eller bakaxel. Har en Sprinter (519) på 5 ton med 3l-motorn och 5-växlad automatlåda.
 
F

F.d. 25267

Guest
En enkel lösning är att byta till större däck. Enligt lag får omkretsen variera max fem procent uppåt och neråt jämfört med original. Att byta till större däck gör en hel del på varvtalet. Sök på däckomvandlaren på google. Där skriver du in originaldäckens dimension och provar dig fram till lämplig storlek. Alternativ är att dreva om växellådan men du har ju automat så det blir värre. Däckbyte är inte billigt men är nog det enklaste för dig. Håll dig bara inom max 5 procent ökning. Egentligen räcker det ju att byta på drivhjulen. Tror inte bilprovningen bryr sig om de ens ser det. Att byta från tex 215/75-16 till 225/75-16 ökar 2 procent. OBS - endast C- däck.

Per
 
F

F.d. 50445

Guest
Hej
Har själv en 5 tons Hymer med MB 184 hk 5 stegs aut.
Tror nog inte att det är något fel på utväxlingen
måste ju vara lite varv för att driva fram bilen.
Jag är inne på att köpa 10 lagrade däck nästa gång så man kan höja lufttrycket och
hopoas då få en mer lättrullad bil.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej
Det låter som att utväxlingen är i lägsta laget, antagligen påverkar det även bränsleförbrukningen negativt. Vår Rapido (Fiat 3,0 man växl) varvar ca 1700 rpm vid 80 kmh och då går den lätt.

Att ändra utväxlingen är en dyr historia om man inte själv är bevandrad i ämnet. Det vanligaste är att ändra slutväxeln i bakaxeln (byte av pinjong och kronhjul). Detta medför dock att samtliga växlar höjs lika mycket (vilket inte alltid är en nackdel).
När det gäller automatlådor beror det på vad det är för typ av låda. Är det en robotlåda med mekaniska drev så går det att änra utväxling även där och då går det att individuellt ändra utväxling på de olika växlarna.

Nu rör det sig ju om en nästan ny bil men annars brukar det vara enklast att leta upp en hel bakaxel eller växellåda med den utväxling som man vill ha.
Men återigen, det kan bli en dyr eller mycket dyr historia om man inte kan utföra det själv (eller ha extremt bra kontakter).
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Tack för svaren.
Det är som jag misstänkte inte lätt att åtgärda...
Automaten är en vanlig 5-växlad standardautomat, nästa årsmodell fick 7-stegslåda, antar att den är lägre växlad på 7:an.
/Bertil
 
F

F.d. 53012

Guest
Belar skrev:
Tack för svaren.
Det är som jag misstänkte inte lätt att åtgärda...
Automaten är en vanlig 5-växlad standardautomat, nästa årsmodell fick 7-stegslåda, antar att den är lägre växlad på 7:an.
/Bertil
Hur länge ligger en tråd öppen när den är uttömd av medlemmarna.
 

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Euramobil 742 skrev:
En enkel lösning är att byta till större däck. Enligt lag får omkretsen variera max fem procent uppåt och neråt jämfört med original. Att byta till större däck gör en hel del på varvtalet. Sök på däckomvandlaren på google. Där skriver du in originaldäckens dimension och provar dig fram till lämplig storlek. Alternativ är att dreva om växellådan men du har ju automat så det blir värre. Däckbyte är inte billigt men är nog det enklaste för dig. Håll dig bara inom max 5 procent ökning. Egentligen räcker det ju att byta på drivhjulen. Tror inte bilprovningen bryr sig om de ens ser det. Att byta från tex 215/75-16 till 225/75-16 ökar 2 procent. OBS - endast C- däck.

Per

Att byta från 215/75/16 till 225/75/16 innebär väl att man inte får "större" hjul, däremot bredare och det borde väl i sin tur innebära bibehållet varvtal. Rätta mig om jag har fel! Claes, Knausarna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
knausarna skrev:
Att byta från 215/75/16 till 225/75/16 innebär väl att man inte får "större" hjul, däremot bredare och det borde väl i sin tur innebära bibehållet varvtal. Rätta mig om jag har fel! Claes, Knausarna.

Dimensionen 215/75R16C har en nominell rullningsomkrets på 2206 mm, medan motsvarande värde för 225/75R16C är 2255 mm.

Ett byte mellan dessa dimensioner motsvarar således en förändring av utväxlingen på 2,22%.
 
Toppen