• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra storlek på bilder...

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej där ute, har med ljus och lykta letat efter ett program som klarar av att ändra upplösning på bilder.

Detta i sig är inget problem men...

Jag vill ta höger musknapp på filen och där kunna välja ändra upplösning till...

OBS! Lösningar genom att gå in i olika program och sedan spara söker jag ej!

Tipps?!?:rolleyes:
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Ändra storlek på bilder...

Jag gick ut på nätet och sökte på "picture resizer" och hittade några gratis onlineprogram. Det verkar vara ganska enkelt. Men man måste nog spara.
Birgitta
 

swemat

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Enköping
HBK-Nr
3917
Medlemskap
2023
Sv: Ändra storlek på bilder...

Hej,
Jag använder Adobes Lightroom, när man där väljer export(ett högerklick) kan man lätt ha olika fördefinerade export inställningar avseende Storlek, kataloger, komprimering osv.

Men du har säkert en massa bilder i ngn applikation och det är ju alltid en del pyssel att byta, men Lightroom funkar bra till en hel del.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ändra storlek på bilder...

Jag använder mig av Photo Resize Magic 1.1 (freeware)
Jag högerklickar på den mapp vars foto som jag vill ska få en annan storlek och väljer sedan vad som ska ske. Enkelt och bra.

Fick detta program när jag prenumererade på PC tidningen för några år sedan.

Eva
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ändra storlek på bilder...

Fra Linux verden finnes ImageMagic, de fleste ting kan gjøres fra kommandolinje. Det finnes og en mulighet for å legge egne kommandolinjer til høyre museklikk i explorer (windows utforsker) slik at du kan bygge din egen liste over standard konverteringer. Jeg ville selv brukt "Send til" funksjon slik at det blir laget en kopi med nytt format, men hvis det er bilder i en midlertidig arbeidsmappe som skal konverteres så er det meste OK.

En feature som kan være brukbar er watermarks og steganography signering av bildene, det første synlig og det andre som sikring mot ulovlig distribusjon.

ImageMagic kan lastes ned fra ImageMagick: Install from Binary Distribution
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ändra storlek på bilder...

Jo det programet är smidigt och det sparas ju i samma mapp med samma namn fast med ändelsen small,medium eller large inom parantes .
Skall man sedan bifoga bilderna i inlägg så är det ibland att vissa hemsidor inte tar emot filer med vissa tecken så då får man döpa om filnamnet .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ändra storlek på bilder...

Picasa använder jag jämt, jättesmidigt att göra bilderna mindre o även få vattenstämpel samtidigt.
Har försökt att använda Photoshop men tyvärr blir jag inte vän med det.
Eftersom jag bara beskär mina bilder passar det bra./susanne
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

Hej TeknikLasse
Det är en M$ Windows Powertools för WinXP
Image Resizer
Tyvärr fungerar ovanstående bara på XP, så om du har Vista eller bättre så kan du använda denna VSO Image resizer eller Codeplex version istället. Den ger inte altenativen i en undermeny, som du ville ha. Men öppnar en dialog via högerklick där du justerar storleken.
Jag tror att det finns fler, om man söker på "clone image resizer vista" (alt windows.7)

//Stefan

Edit: Jag skulle testa Codeplex version först då den är open source och inte visar "nagscreen" när den startas.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

:)Jag tackar och bugar för tipsen. Jag har använt Photoshop, men inte riktigt kommit överens med "droplet" som man skall kunna använda i ett sånt här syfte. Flera bra program verkar ha dykt upp här.:bye:
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

Har jag fattat rätt???? Gäller det bara att förminska bilderna?

Om jag vill ändra storlek på ett foto för att skicka i ett mejl, använder jag "paint" som redan finns i datorn. Det fungerarde i XP (gamla bärbara) och vista som jag har nu. Kan även beskära bilderna.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

Har jag fattat rätt???? Gäller det bara att förminska bilderna?

Om jag vill ändra storlek på ett foto för att skicka i ett mejl, använder jag "paint" som redan finns i datorn. Det fungerarde i XP (gamla bärbara) och vista som jag har nu. Kan även beskära bilderna.
Paint är nog bra för enstaka bilder, men skall man andra storlek på en hel mapp med foton då är Photo Rezize Magic 1.1 mycket bättre. Jag laddade hem det här programmet, och har använt det i ett par mappar och är mycket nöjd.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

Har jag fattat rätt???? Gäller det bara att förminska bilderna?

Ja

Om jag vill ändra storlek på ett foto för att skicka i ett mejl, använder jag "paint" som redan finns i datorn. Det fungerarde i XP (gamla bärbara) och vista som jag har nu. Kan även beskära bilderna.

Använda PhotoScape
Kostnadsfri och i svenska
Alt vad du behöver för jobba med bilderna
Flera milion användare kan inte irra :)

Alternativ finns IrfanView

Också kostnadsfri och i svenska

Mycket snabb och enkel men kan inte så många som Photoscape

Båda program för WinXP/Vista/Win7

Hälsningar

Norbert
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ändra storlek på bilder...

Jag kan bara hålla med om att Irfanview är en kanonprodukt. Den öppnar (nästan) alla filer du försöker med.

Den klara till och med filer med fel ändelse, då ger den dig en dialog som säger "Du den här filen ser ut att vara en jpg, vill du att jag skall döpa om den?".
Andra program bara vägrar att öppna filen.
Jag har t.o.m. öppnat felaktigt döpt mp3-fil och fått reda på att formatet var ett annat. Så den är bra på fler saker än bilder. :)
 
Toppen