• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra skew-vinkel för bättre mottagning

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har en lite mindre parabol, den fyrkantiga Caro-parabolen. Den fixar inte skew-inställningen automatiskt.
I somras på en resa ner längs Rhen och Mosel kom en tysk kille fram och undrade om vi var nöjda med parabolen. Jodå svarade jag, men en bit ner i Tyskland kan det bli problem. Han sa att han hade samma parabol och tipsade om att vrida den 5-10 grader. Då skulle vi klara oss ännu längre söderut.
Jag var lite tvivlande och har aldrig varit uppe på taket med uppfälld parabol, så jag visste inte hur det såg ut.
Idag skulle taket tvättas, och då kom jag ihåg det han berättat. Jag drog igång parabolen, och det var enklare än jag trodde. Tre insexskruvar att lossa lite och en tydlig gradskala på parabolen. Den stod på noll grader, så jag provade att vrida den 5-6 grader för att testa (medurs tror jag det var sett bakom parabolen). Det blev en markant förbättring direkt på signalmätaren. Till saken hör att vi även på våra breddgrader i Östergötland ibland har svårt att få in vissa HD-kanaler, det behövs lite manuell finjustering. Nu trillade alla kanaler in med god signalkvalitet.

En bra sida för att läsa av olika vinklar för parabol.
SatLex Digital :: Teknologi :: Kalkylatorer :: AZ/EL Kalkylator
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ändra skew-vinkel för bättre mottagning

Fanns inte den informationen i bruksanvisningen till din satellitanläggning?

Det brukar det göra...
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Ändra skew-vinkel för bättre mottagning

Njaeee....
Jag har nog plöjt genom det mesta av den tjocka bunten dokumentation som följde med köpet (lätt begagnad bil). Det fanns manualer för TV och själva receivern, men parabolen i sig har jag inget minne av någon beskrivning.
För skojs skull ska jag leta någon kväll när det ändå inte finns något sevärt på TV.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ändra skew-vinkel för bättre mottagning

For Caro kunne en tidligere laste ned dokumentasjon fra ten Haaft | Oyster - klarer ikke å finne det igjen på den moderniserte web siten.
 
Toppen