F
F.d. 56341
Guest
Står i begrepp att skrämma upp min 130hk Ducato lite, vad har Ni för erfarenheter av KCR?
Fredrik
Fredrik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag skulle rekommendera en Tuning/optimering istället, brukar gå på runt 5Kkr.
om du nu inte får KCR-boxen gratis, maken till dålig optimering får man leta efter.
Det man eftersträvar är en hög och plan vridmomentskurva.
KCR-kurvan är lika dålig som originalet.
Se bif. vridmomentskurva jag fick vid en bra optimering av en MB diesel.

Nu tar du väl ändå i
Din kurva är ju också precis lika dålig eller bra som din bil i original. Bara lite högre.
Precis som skillnaden i kurva mellan med KCR box och Fiat original...
Förmodligen beror kurvans utformning en hel del på andra variabler i motorn som inte kan påverkas oavsett box eller omprogrammering ?
Tittar man på BSR's kurva före och efter trimning av en Fiat 2,3 är det även där i princip samma typ av kurva men bara "högre".
Nästan så man börjar undra om det i praktiken verkligen är så stor skillnad mellan en box och en omprogrammering.
Visa bilaga 125811
.....Kolla igen, o igen ifall du inte ser skillnaden.
Vridmoment- och effekt-kurvor skall stiga eller ligga kvar vågräta på toppvärde genom ett så brett arbetsområde som möjligt! inte vända och sjunka och skapa ett smalt varvtalsområde med toppvärde.


