• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allrounddäck kontra sommardäck

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2026
Är det någon som har erfarenhet av allrounddäck kontra vanliga sommardäck. Vi har barnbarn i Oslo och Falun så resan går däråt med jämna mellanrum.
LO
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hej !
Vad man hört från experter så har allrounddäck inte samma förmåga som ett traditionellt
sommardäck att bromsa på blött underlag ( regn ) Man får mao. längre bromssträcka.
Är mjukare än sommardäcken så bör de slitas fortare när det är varmt ute. Har inte belägg för att det är så, endast hörsägen.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag skulle nog välja allround om du fruktar halka att dom slits fortare är väl egentligen en liten kostnad med tanke på vad en husbil kostar.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag har också hört att allround-däck inte ska vara lika bra som sommardäck på sommarväg. Min erfarenhet är dock raka motsatsen. Hade allround-däck på en budbil som jag körde i jobbet en säsong för många år sedan - bästa väggrepp jag någonsin haft! Men de gick åt som suddgummin!

// Fredrik W
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Kör på Michelin friktionsdäck året runt. Fungerar utmärkt och framförallt i regn under sommartid. Betydligt kortare bromssträcka och klart minskad risk för vattenplaning. Åker ofta över alperna tidig vår eller sen höst då du måste ha godkända vinterdäck i tex. Tyskland/Österrike. Slits något fortare än sommardäck men friheten att veta att man alltid har rätt däck på bilen uppväger.
I dom farter man normalt kör husbil så bedömer jag att dessa däck är inte utgör någon fara under sommartid såsom många försigpåare påstår.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

De senaste sex åren har vi kört nuvarande husbil på odubbade vinterdäck. Vi kör året runt men lite mindre på vintern jämfört med sommaren, kanske 25% vinter och 75% sommar. Jag har inte märkt några problem med detta och tycker inte de slits nämnvärt fortare än respektive vinter-/sommardäck men jag har inte gjort några vetenskapliga studier på detta.

Jag resonerar också som så att mina odubbade vinterdäck varar kortare rent tidsmässigt jämfört med att ha kört motsvarande körstäcka på sommardäck respektive vinterdäck. Därmed har jag alltid färskare däck att köra på.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Ni som kör med allrounddäck och nämner ett ökat slitage på dessa sommartid.

Hur många mil kör ni innan det är dags för byte?
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Ni som säger att ni har så bra grepp och bromsförmåga mm, har ni verkligen provat? Eller är det bara för att inget hänt som ni säger så?
Alla seriösa tester visar att åretruntdäck är sämre på det mesta, året runt.

Hoppas ni inte råkar illa ut för att ni snålar på däck.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

I senaste numret av Motor testade man 19 vinterdäck
Continental Conti Winter Contact som är ett "mellaneuropeiskt" vinterdäck (läs allrounddäck)
kom fyra.
Citat: I nivå med sämre nordiska på is och snö, men ljusår bättre på vått och torrt.

Ett sådant däck tycker jag passar utmärkt på en husbil som man trots allt inte vrålkör med.
Jag kommer själv att köpa dessa när det lugnat ner sig på gummiverkstäderna.
Att priset på dessa är något lägre än rena friktionsdäck gör inte ont precis.
:)
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hade jag haft en Maserati så hade jag inte kört på åretruntdäck.

Hade jag tillhört "Audigänget" så hade jag ej heller kört på åretruntdäck.

Men, eftersom jag har en husbil som ibland tar sig hela vägen till Portugal och tillbaka där väglaget hela tiden ändrar sig från fina sommartorra vägar till snömodd och ishalka så kör jag på åretruntdäck.

Bara fördelar!

Jappe
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Mitt val är sommardäck och därmed är jag landsförvisad från Sverige Norge och Tyskland fram till våren.....vid vinterväglag.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hej !
Vår bil levererades med Continental Vanco four season1, dom körde vi sex år och 9000 mil på.
I våras bytte vi till Contnental Vanco four seaseon2, som har en snöflinga på en alptopp i märkningen och alltså är godkända i Sverige för vinterkörning.

Jag är mycket nöjd med dessa däck och vill varmt rekomendera dom.

Hälsningar Mats
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Mitt val är sommardäck och därmed är jag landsförvisad från Sverige Norge och Tyskland fram till våren.....vid vinterväglag.

Wberger, ge inte upp, vi kör med våra Continental ECO sommardäck som satt på bilen, året runt. Knappt något ljud alls, minimalt motstånd = extremt låg dieselförbrukng och är mycket nöjda. Undviker man alper, Andorra och Pyrenéer på 2 500 m så klarar man sig ganska bra året runt. Får se vad det blir nästa gång, Contnental Vanco four seaseon 2 låter intressant i alla fall.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Jag har nya Vredestein Comtrac all season på min HB. Har kört i torrt, vått & snöigt underlag & dom fungerar väldigt bra, är följsamma & tysta. Hur det är med slitaget kan jag än så länge inte uttala mig om eftersom jag bara kört 150 mil. Som jag upplevt däcken hittintills så är jag nöjd.

Bennie
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Så länge man kör norr om skåne så sätter de allra flesta riktiga nordiska däck på personbilen. Varför ska man välja sämre om man ska åka i svensk vinter med husbilen? Min husbil är iallafall inte ett dugg bättre än personbilen när det gäller att ta sig fram och absulot inte att bromsa. Om den skulle var bättre skulle jag kanske fundera på sämre däck.

Ps. Om jag skulle åka till varmare land för övervintring väljer man såklart på annat sätt men här var ju frågan om att åka till norge och dalarna.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Egentligen är det väl omöjligt att rekommendera olika däcksfabrikat egentligen?
1 Hur många olika allround däck har jag egentligen provat i alla väglag?
2 Har jag egentligen varit utsatt för ett riktigt skarpt nödläge ? Kör man rakt fram i anständig fart och verkligen anpassar farten duger alla allround däck.
3 Har jag någonsin haft en riktig vattenplaning (skräckupplevelse) och i så fall vilka olika fabrikat hade jag på då ? Listan kan göras lång och med handen på hjärtat :)
Rätta mig gärna om jag har helt fel :)
Egentligen blir det väl som "Aftonbladet eller Expressen"
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Hej !
Vår bil levererades med Continental Vanco four season1, dom körde vi sex år och 9000 mil på.
I våras bytte vi till Contnental Vanco four seaseon2, som har en snöflinga på en alptopp i märkningen och alltså är godkända i Sverige för vinterkörning.

Jag är mycket nöjd med dessa däck och vill varmt rekomendera dom.

Hälsningar Mats

Däck märkt med enbart snöflinga/alptopp är inte godkänt att användas på fordon under 3,5 ton vid vinterväglag
Transportstyrelsen
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

I senaste numret av Motor testade man 19 vinterdäck
Continental Conti Winter Contact som är ett "mellaneuropeiskt" vinterdäck (läs allrounddäck)
kom fyra.
Citat: I nivå med sämre nordiska på is och snö, men ljusår bättre på vått och torrt.

Ett sådant däck tycker jag passar utmärkt på en husbil som man trots allt inte vrålkör med.
Jag kommer själv att köpa dessa när det lugnat ner sig på gummiverkstäderna.
Att priset på dessa är något lägre än rena friktionsdäck gör inte ont precis.
:)

Men det dom inte testar är när husbilen rullar i +20 C på däck avsedda för kallgrader.
Jag inser problemen med att köra både i alperna och i Portugal men vet man att i den ena miljön är däcken dåliga så klarar man sig kanske.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

Vi har resonerat så att händer det något är det skönt att veta att vi i alla fall har försökt minimera riskerna så mycket vi kunnat.
På vinterväglag litar vi mest på dubbdäck och forskning har visat att man skulle rädda liv i trafiken om alla körde på dubb i vinterväglag.
Vi satsar alltså på omaket och kostnaden att byta däck till vintern.
Men då åker vi husbil framför allt vintertid och ställer upp den på sommaren.

Kanske inte riskökningen med bra åretruntdäck är så stor men skulle olyckan vara framme skulle jag inte kunna förlåta mig om jag inte gjort allt jag kunnat för att undvika den. Vi är stora och tunga och kan vara farliga att krocka med för våra medtrafikanter också.
 
Sv: Allrounddäck kontra sommardäck

När jag började läsa om däckval, då tänkte jag bl.a. på Tysk polis som bara väntade på mig och mina sommardäck för att bötfälla mig och inkvartera mig på en parkering ända till vårkanten... Precis som med allt annat, jag försökte läsa mig fram till en lösning sedan 2012 (alltså 4 år sen) och jag har inte blivit en millimeter klokare. Vi gör nu vår 2:a "vinter" med sommardäck och än har vi inte fått några böter eller råkat ut för snöstorm utomlands. Om kanske ytterligare 2 år måste vi bestämma oss för då har våra nuvarande sommardäck gjort sitt.
 
Tillbaka
Toppen