• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyare eller äldre för samma pris?

F

F.d. 25374

Guest
Är på gång att uppgradera från en gammal läckande husbil till en av lite nyare snitt under våren.

Vi är 2 vuxna och 2 små barn men vill helst kunna färdas åtminstone 6 personer i bilen, dvs 6 bältade platser.

Vi vill ha alkov samt antingen dubbelsäng eller våningssängar för att på så vis slippa bädda ner sittgruppen när vi ska sova. 6 personer bör kunna sitta och äta samtidigt.

Vi kommer att nyttja bilen i princip uteslutande på sommarhalvåret.

Prisklass: Runt 250-350 000 eller möjligtvis uppåt 400 000 om det verkligen ger mervärde för de extra tusenlapparna.

Några exempel på vad jag spanat in på Blocket;

Dethleffs A 5981. 2 ton drag möjligt -10 | Jönköping

Nackdelen är priset som ligger i ovankant men är väl förstås prutbart en del samt att det bara går att sitta 4 st vettigt och äta.

Bürstner A 647 Active -04 | Västmanland

Lite äldre men då givetvis billigare.

Hymer Camp 622 CL -08 | Jönköping

Liknar den ovan...

Perfekt för den stora familjen - 6 bäddar | Kalmar

Bra med plats, trepunktsbälten på alla 4 platser i sittgruppen, bra utrustad. Nackdelen är att den gått lite långt och är i äldsta laget, 2007.

Rimor Katamarano Sound. 7 sitt & sovplatser | Jönköping

Bra disponerad osv men verkar vara en budgetmärke?


Chausson Flash 03. 2013 Dinett 6 pers. -13 | Jönköping

Egentligen för dyr men kanske går det att pruta rejält såhär års?


Några tips om vad man ska undvika eller tvärtom, någon som kan rekommendera någon av ovanstående?

Några andra frågor;

1. Ford-chassie vs. det vanliga Fiat-chassiet? När det gäller personbilar är jag väl ingen fan av vare sig Ford eller Fiat men är det nåt särskilt att tänka på här? Nån viss årsmodell som har några sjukdomar?

2. Budget vs. mera känt märke? Tänker på märken som Rimor och Carado jämfört med Bürstner, Knaus osv? Man får ju såklart en nyare budgetbil för samma pris som en några år äldre av ett känt märke.

3. FUKT!!! I och med att vår nuvarande gamla skruttbil från -89 har drabbats av en rejäl fuktskada och i princip är skrot har jag utvecklat fobi mot fukt. Finns det överhuvudtaget någon husbilstillverkare som är bättre än någon annan vad gäller detta? Jag är helt klart villig att betala mer för en bil som jag vet har rykte om sig att vara tät och problemfri när det gäller läckage och fukt. Anser mig själv vara hyffsat händig vad gäller det mesta mekaniskt men när det gäller fukt är man ju nästan chanslös och riskerar mycket dyra reparationsarbeten om det vill sig illa. Jag är på det klara med att fukttest, både före köp och sedan varje år, är ett krav men kan man från början välja ett bättre märke så underlättar det ju.

Börjar så så länge, lär bli mer frågor framöver! :yes:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Om ni vill åka 6 personer i husbilen så finns det anledning att kontrollera lastkapaciteten på de bilar du hänvisat till. De är alla med totalvikt 3500 kg, varför det antagligen inte finns mycket marginal för last. Även för att använda bilen för 2 vuxna och 2 barn med tillhörande kläder, leksaker, lösa inventarier och allt som man behöver ha med på resan/semestern, så kan det vara viktigt att stämma av lastkapacitet med vad man behöver ha med sig. Kolla den VERKLIGA lastkapaciteten+tjänstevikten = Totalvikten 3500kg. Det kan bli en dyr affär.
 

Bernt-00

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

När det är så många åkande i husbilen med denna totalvikt 3.500 kg. är nog svårt att få till lastvikten inom laglig vikt. Ett drag på husbilen så man kan ha en kärra med kåpa skulle lösa viktproblemet på ett enkelt sätt. /Bernt
 
F

F.d. 58866

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

När det är så många åkande i husbilen med denna totalvikt 3.500 kg. är nog svårt att få till lastvikten inom laglig vikt. Ett drag på husbilen så man kan ha en kärra med kåpa skulle lösa viktproblemet på ett enkelt sätt. /Bernt

Ja, det är en bra lösning på ett svårt problem. Jag har själv övervägt detta efter att ha halkat dit på låg lastvikt och tvingas köra med tom vattentank och mindre batterier än önskat.

Åter till frågorna:

Kolla lastvikt i praktiken, kolla vad som finns i bilarna, vattentank & gasol & reservhjul och åk och väg bilen. Lita inte på siffrorna i papperen.

Ford/Fiat:

Själv kör jag Ford med kamkedja och är glad över det. Regelbundna olje/filterbyten håller motorn vid liv i de flesta fall.
Fiats bekymmer med kamrem + vatten/is som får den att kugga över är inte roliga, + alla givare som skapar tända motorlampor och konstiga felkoder med bärgning gör mig lite skeptisk.
Ford Duratorq engine - Wikipedia, the free encyclopedia berättar vilka motorer som har kamkedja.
Hur var det med utväxlingen på backväxeln på nya Fiat? Var det inte den som var sanslöst hög och innebär konstant slirande på kopplingen?

Fukt:
En överbyggnad med många skarvar/fönster/luckor är känsligare för läckage. Här är det nog bara eget krypande, tittande, kännande, petande, luktande som gäller. Detta är en svår punkt

6 personer är mycket, även viktmässigt, men även plats. Själv tycker jag att 1+1 ibland är jobbigt och vill inte ens föreställa mig hur det skulle vara med 4 till :)
Det blir svårt att klara sig under 3500kilo, tyvärr.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Vikt kan förstås vara en faktor...men tänk på att det är 2 små barn (1 och 5 år) som mestadels kommer att åka med, dvs de väger tillsammans hälften av en vuxen.

Tanken med 6 bältade platser är om vi t.ex. ska åka till Skara Sommarland, då kan mina eller min sambos föräldrar åka med dit men de bor sedan i stuga, inte i husbilen. Det lär inte ske särskilt ofta men jag vill gärna ha möjligheten till flera åkande om det går. Det är ju egentligen bara förekomsten av bälten som avgör detta och det är dumt att avsäga sig möjligheten genom att välja en bil utan bälten när jag lika gärna kan köpa en med.

Vad ingår i tjänstevikten på en husbil? Fylld färskvattentank? Gasolflaska? Bodelsbatteri?

Har inte hört talas om kamremsproblem på Fiat. Är det enbart om man kör på vintern, eftersom du skriver vatten/is?

Förbaskat konstigt detta med fukt. Hur svårt kan det vara att utveckla en konstruktion som är tät med överlappande plåtar/plast som omöjliggör att fukt tränger in så länge det inte går hål på något.
 

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Hej vi har en bil som har en planlösning som passar er säkert också.
Dubbelsäng bak och en lika stor säng i alkoven över hytten,sittgrupper rymmer bara 4 stycken men det har vi löst med en pall på kortsidan.stort garage och bra med skåp och en garderob inne.vi hade lite vikt problem med bilen kontrollvägde med hela familjen i och vågen stannade på 3710 kg och totalvikten var 3500 kg, som tur var det möjligt att väga upp bilen till 3800 kg så nu är lastvikten 700 kg.
Bilen är en (Tec) rotec 655g byggd på mercedes 316 tid.Bosse
Länk för planlösningen

TEC 2002
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Om man typar om bilen med högre totalvikt, räknas det då som personbil klass 2, dvs man måste ha haft körkort före 1996? Det är inga problem för mig men det känns ju som en nackdel i framtiden då befolkningen åldras och fler och fler potentiella köpare kommer att ha nyare körkort.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Här får du en 2013 med 6 sittplatser och 4,0 ton för runt 380.000 SEK
Weinsberg AL 700 DG GFK-Dach, AUTOMATIK, heavy als Alkoven in Bochum

Här en 2012 utan automat o mindre motor för runt 335.000 SEK
Weinsberg AL 700 DG - Klima, MwSt., 7,43m lang als Alkoven in Hohenaspe

Vill du bara ha 3500 kg med 6 platser så finns det ännu billigare men som sagt lastvikten känns otillräcklig då.

PS Har precis hjälpt en med att köpa just en sådan här Weinsberg...
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

OK!

Men är det så att en del bilar inte stämmer vad avser tjänstevikten? Ta denna t.ex.

Tec a663 -12 | Västernorrland

De uppger tjänstevikt på 2975 kg och det känns som att man bör klara sig med en lastvikt på över 500 kg? Eller är det exklusive vatten, gas och bodelsbatterier, för då får man ju lätt lägga till 175kg och vips är man nere på 350 kg för passagerare och packning. Då blir det förstås värre...

Eller kan man misstänka att tjänstevikten i själva verket är högre?
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Rolandn;

Jo, import är ju ett alternativ iofs, men du får nog lägga på lite på priset för att få med resekostnader, registrering etc. Iofs kanske det går att pruta lite från annonserat pris. Jag brukar räkna med faktor 10 när jag tittar runt på mobile.de. Har importerat en personbil en gång och då stämde det ganska bra.

Om en bil har totalvikt 4000kg i Tyskland, är det helt problemfritt att få den klassad som PB klass 2 i Sverige då? Visserligen är vi med i EU och så men det känns ändå som att det kan finnas fällor här, som kan bli väldigt dyra om man inte har koll på vad man gör.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.729
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Vad gäller vikten gäller det att kolla den verkliga vikten med alla tillbehör monterade. Den ursprungliga kan vara en relativt naken bil och lägger du på markis, cykelställ mm mm blir det snabbt kilon.
Registreringen i Sverige på 4000 kg bör inte vara några problem men det gäller ju att ni har rätt körkort som tillåter er att köra tyngre än 3500 kg.
Synd för övrigt att priset för Euron rasat iväg över tian vilket gör import mindre lönande.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Här är samma husbil som vi har, en Chausson Flash 25 (dessutom samma handlare som vi köpte från). MPJ 150 motorn, går som ett skott med en lätt 3.5t, drar 0.92l/mil på Europadiesel.
6 bältade platser, 6 matplatser om man behåller lilla dinetten, jag har lagt i hela dynor och tagit bort bordet så vi har en långsoffa i stället.
Om du inte fyller vattentanken helt full (120l) så är det inga problem med semesterpackning för fyra personer (2 vuxna, 2 barn 10,12) inklusive 4 cyklar mm, fyra veckor.
Teoretisk lastvikt 561 kg, men jag har extra bodelsbatteri, dubbla solpaneler, Playstation mm.


Trevlig husbil med dieselvärmare, endast spis, kylskåp, varmvatten på gasol, en PK10 räcker en hel säsong.


Vi är mycket nöjda med den !! Vi funderar dock att byta om ett par år till en med större lastvikt, vi ska till och ta dykarcert jag och grabben, då drar det iväg med blyvikter, flaskor o.s.v.


Peter :)
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Rolandn;

Jo, import är ju ett alternativ iofs, men du får nog lägga på lite på priset för att få med resekostnader, registrering etc. Iofs kanske det går att pruta lite från annonserat pris. Jag brukar räkna med faktor 10 när jag tittar runt på mobile.de. Har importerat en personbil en gång och då stämde det ganska bra.

Om en bil har totalvikt 4000kg i Tyskland, är det helt problemfritt att få den klassad som PB klass 2 i Sverige då? Visserligen är vi med i EU och så men det känns ändå som att det kan finnas fällor här, som kan bli väldigt dyra om man inte har koll på vad man gör.

Visst är det så att det går att pruta men det varierar mycket. Ofta kan man åtminstone få prutat ner så att det både räcker ock blir över till rese och reg.kostnader.
Att ta in en bil som är registrerad för 4000 kg i Tyskland är inga problem så länge vi inte pratar om betydligt äldre bilar.
F.ö så betalade jag 9,51 när jag betalade via direktöverföring för Euro i fredags.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.729
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Helt klart värt att kolla var man växlar. Forex hade 10,1249 i fredags....
 
F

F.d. 58866

Guest
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

...Har inte hört talas om kamremsproblem på Fiat. Är det enbart om man kör på vintern, eftersom du skriver vatten/is?
...

här är en förklaring till det jag avser
http://www.husbilsklubben.se/forums/t22332-2/#post127622

Kamrem överlag är en detalj som gör en motor billigare och lättare att producera, men dyrare att äga (och risk för haveri om den inte byts i god tid)
Därför är kedja mitt personliga val.

Vad gäller avvikelser från dokumenterad vikt kan t.ex bilen utrustats med markis, parabol, tv, cykelställ, större gasolflaskor, stödben osv. som äter upp den ursprungliga lastvikten. Därför rekommenderar jag vägning innan köp.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Nyare eller äldre för samma pris?

Vikt och fukt är mycket viktiga saker.
Själv brukar jag resonera som så att:
- hellre en 4-7 år gammal kvalitetsbil än en nyare av sämre kvalitet.
Sen är det ju lite olika på hur vi ser på detta som kvalitetsbilar-/märken-/modeller. :)
Sen är det detta med bildelen (motor + drivlina mm) - Fiat tex hade väl "modellbyten - uppgraderingar" 2002 och 2007 å sen tror jag nu 2015. Rätta mig om jag har fel - tack.
Lycka till!
 
Toppen