• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att köra en HB med en Automatlåda ?

Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Hej

Säkert likadant som att köra "Radiobilarna på Liseberg i nedförsbackar"


Stig.B.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Det är inga problem. Moderna automatlådor kan ju växlas ner manuellt för att erhålla motorbroms när man kör nedför, fungerar utmärkt. Undvik att köra med farthållare i branta nedförsbackar det blockerar ibland växlingarna har jag märkt.

/Bertil
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Funkar helt suveränt i backar branta, har kombinationen med Fiats 3 lit 180 motor med den 6 vxl robotlådan (= DSG).

Motorbromsen fungerar helt perfekt och dessutom kraftigt med automatisk nedväxling, man bör bara tänka på att den fart man går in med i nedförsbacken är den som motorn sedan söker bibehålla!

En manuell nedväxling med denna aut-låda ger i praktiken dålig motorbroms, man får i stället bromsa ner farten till den fart man vill bibehålla nedför backen så sköter automaten resten själv med max (möjlig) motorbroms för den lägre farten.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

DSG!? Det är väl bara den gamla men robotiserad.

Hasse
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

2012 års Fiat aut modeller har bla kraftigt förändrad "mjukvara", från början främst ämnad för nya 3 lit motorn (också mest mjukvara och minskn av inre friktioner) men har senare kommit för fler varianter.

Vad som förädrats utöver kraftigt förändrad mjukvara vet jag inte men i "drivlinevärlden" blir mjukvaran allt viktigare och tyngre i utvecklingsarbetet i förhållande till det mekaniska som numera mest går ut på att minska ner "inre friktionsförluster".

Drivlinan med Fiats nya 3 lit 180 motor med "DSG" är väsensskild att köra i jämförelse med tidigare motsvarande drivlinor (numera bra personbilskomfort) främst betr körning, ljud och växlingsegenskaper samt inte minst minskad bränsleförbrukning!
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Håller med övriga talare. Det jag har lite svårt för är man måste hålla ett öga på panelen för att se vilken växel man lägger i när man ska backa alt framåt. För övrigt är den mycket bra, använder farthållaren så ofta jag kan och förbrukningeb håller sig under litern, helt ok för mig.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Har den lådan som omtales som DSG, to koplinger? Hvis ikke så bør man ikke kalle det en DSG låda.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

ComfortMatic og Agile er begge robotvekslede Direct Shift Geared, men de har ikke dobbel kopling som på sportslige personbiler. En slik løsning med de dimensjonene som trengs i disse tyngre biler ville blitt svært tungt.

Når det gjelder bakkekjøring så er logikken i robotlådene den at når du bremser kraftig så velges det optimal utvekslig for å holde denne hastigheten. Manuell veksling nullstiller motorbremsen og frarådes.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Nej, Fiaten har ingen DSG låda.
Det är en vanlig växellåda som växlas med hjälp av elektronik. Dvs sköter koppling och växelbyte.

Jag har själv en sådan på min husbil och den funkar riktigt bra. Kör man i Alperna kan man ställa om den för bättre dragkraft och bättre motorbroms.

Har däremot en DSG låda på min personbil och den är en helt annan upplevelse,
växlar otroligt snabbt, nästan man inte märker det.
Sån skulle jag gärna haft om det gått att få på husbilen....
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Volvo FH 16 har det de kaller I-shift, altså ikke to koplinger som det er i en DSG låda, men en elektronisk styrd låda med en kopling.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Volvo FH 16 har det de kaller I-shift, altså ikke to koplinger som det er i en DSG låda, men en elektronisk styrd låda med en kopling.

Helt rätt, men som jag sa, den nya FH har DSG.
Det är I-shift 2, dubbelkoppling med D13 motor.
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Tack alla för kunniga och snabba svar.
Han inte läsa tidigare ,var i Bayern och testade en RMB på en Vario MB 815
med Retarder broms system första gången i mitt liv.
Suverent !!!!!.


Mvh
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Tack alla för kunniga och snabba svar.
Han inte läsa tidigare ,var i Bayern och testade en RMB på en Vario MB 815
med Retarder broms system första gången i mitt liv.
Suverent !!!!!.
Mvh

Retarder används ju i vanliga fall på stora lastbilar.Ser man bromsljusen på
dom i långa utförsbackar,(typ Hallandsåsen) är det nog retardern dom använder.Enormt fint.

Ottar
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Kör en 2012 3,0l 180hk Fiat motor med Comfort-matic som har fungerat klockrent vid körning i bla Norge och Sverige på branta och slingriga vägar. Motorbromsar den för mycket växlar jag upp manuellt, bara att kicka på spaken tills det känns bara.

Har förvisso inte kört en manuell variant så jag kan inte jämföra, men hittils helnöjd med kombinationen.

Har också ESP med Hill holder som underlättar start i brant uppförsbacke + Traction Plus som överför momentet till framhjulet med ett högre väggrepp, kan kopplas in upp till 30km/tim.

Se upp i backarna!

Bosse
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Hej yalla yalla
Har likadan motor med automatlåda.
" ESP med Hill holder som underlättar start i brant uppförsbacke + Traction Plus" sätter man på dessa manuellt eller är det automatik?
Mvh
Ulf Wikar
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Hej Paffw!

Hill holdern fungerar automatiskt. Traction Plus får du trycka in en knapp för att den skall kopplas in/ur, används i max 30km/tim.
Gör att fram däcken inte gräver ner sig i tex en blöt gräsmatta...

Bosse
 
Sv: Att köra en HB med en Automatlåda ?

Hej Paffw!

Hill holdern fungerar automatiskt. Traction Plus får du trycka in en knapp för att den skall kopplas in/ur, används i max 30km/tim.
Gör att fram däcken inte gräver ner sig i tex en blöt gräsmatta...

Bosse

Hej
Vilken knapp är det? En bild vore toppen
Ha de Paffw
 
Tillbaka
Toppen