Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?
Jag är inte helt säker på vad du menar med "negativ teori" Bredomobil men då länken visar information om små "plug-in-hybrider" för stadsbruk gissar jag att du håller med mig, det var exakt vad jag skrev.
Om jag missupfattade dig så får du rätta mig, jag vill absolut inte att du tar illa upp då jag bara gav min syn på saken gällande elbils-teknik.
Jag tar mig friheten att fortsätta att förklara varför jag inte tror på eldrivna lastbilar/husbilar i dagsläget.
Energimängden i ett batteri är så pass låg per kilo batteri att man inte ens kan jämföra det med flytande bränsle av typen diesel, bensin eller ens etanol vilket ger mycket kort räckvidd i tyngre fordon som ska färdas i hög fart.
"Plug-in-hybrid" är alltså en elbil som laddas likt en elbil men har en reservkraft i form av en vanlig bensinmotor med generator för att undvika rent farligt kort räckvidd, man kan orsaka olyckor på motorvägen om man får kraftbristsstopp efter bara några enstaka mil.
Jag ser det som mycket intressant och nödvändigt i framtiden då många städer kommer att kräva avgasfria bilar innom vissa områden.
En lösning för renare transport av personer korta sträckor i städer alltså.
Visst kan man förse en lastbil med hybridteknik för att en mycket kort sträcka (i låg fart) köra utan förbränningsmotor om man måste in i en zon där detta krävs men att färdas långa sträckor i hög fart på batterikraft är inte lika enkelt
Jag är som sagt inte alls negativ till elbilsteknik, tvärtom, men tycker ibland att man inte tar med alla tekniska aspekter när man disskuterar elbil som framtidens fordon.
I lätta samt ultralätta fordon (moped, cykel, stadsbilar) fungerar det redan i dag liksom i gaffeltruckar (där batterivikten är en fördel!) men att frakta gods långa sträckor med dagens teknik är inte möjligt ens i teorin.
Vad jag ville visa på är alltså att flytande bränsle har en så enorm energimängd per kilo jämfört med el-energi i batterier (oavsett batterityp) att dessa två sätt att få med sig energi i ett fordon inte ens kan jämföras.
Detta är grunden till min åsikt (som inte alls är min egen åsikt, den är lånad) att eldrivna transporter sker via järnväg och att det inte kan ske i batteriförsedda lastbilar med det vi i dag kan om lagring av el.
Men visst finns det lösningar för elbilen i framtiden.
Kolla här vad en svensk politiker föreslår, genialt!!!
Peter Pedersen föreslår något som tar forskarna på sängen - YouTube