• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart dags att skaffa elhusbil?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
De här automaterna för elbilar börjar dyka upp på Rastställena i Tyskland! Drömsits för krögarna kanske. Ät något gott medan du tankar bilen med billig (?) elström!

elbilsladdare.jpg

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Då är det stor risk att man går upp i vikt, eftersom man måste stanna ganska ofta vid en krog och äta och ladda. :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Kan det vara ett första steg.

Optimistiska tankar för hybrid husbilar.

Många stora batterier och massor av ström och generator motorn.
Exakt vad en husbil måste använda.

Mercedes: Varevogne skal også være plug-in-hybrider*| Ingeniøren
14 kwh / 12 volt (ex.) = 1167 Ah lithium !

Coca-Cola ordrer 185 hybrid lastbiler fra Kenworth - East Filtre

http://www.husbilsklubben.se/forums/t56042-2/#post439226

Om du kör korta sträckor i Tyskland - du behöver inte köra på campingplats; bättre stellplats och få laddat dina 300 A batterier.
Om hybridbilar bara kan börja köra generator-motorn under körning, kan en hybrid husbil få laddat här?
- Ja, det öppnar många möjligheter - redan NU !;)
;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Endel prosjekter med busser er gjennomført, Buses beskriver fundamentet for disse, og på 3G Bus Configuration kan vi se litt mer i detaljer hva som brukes.

Denne teknologi er og i bruk i Umeå: "Artic Whisper" selv om de der kjører rent elektrisk og med rask ladning fra el-nettet.

I Holland har de holdt på med utviklingen av dette systemet i over 10 år, en av de mindre modulene som jeg ønsker i min neste husbil er fullt sett av disse: Spiral Control® - tenk å lukeparkere i en luke som er noen cm lengre enn husbilen!

Selv ved ren hybrid drift er en reduksjon i forbruket til det halve ikke å forakte!

Det faktum at fremdriften er basert på batteripakke med høy spenning skulle ikke være noe problem, en DC-DC konverter til 12V og en inverter til 230V kan lett bygges inn med strøm fra driftspakken. Hybridgeneratoren kan startes automatisk ved behov også når en står i ro.

Største problemet blir vekten av batteripakken - vi snakker fort om mange hundre kilo.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Enligt den Teknisk Ukeblad (Norsk?)
"Med en förpackning av litium-jon-batterier på 175 kilo, som ligger bakom bilens bakre axeln när tjänsten upp till 14 kWh. Det gör att bilen kan köras 30 kilometer på el ensam."
Hybrid Mercedes "plåtis" jag hoppas att laddningstiden är "bara" mindre än ½ timme vid urladdade batterier.
Annars kommer vi inte över Kassel kullar.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Teknisk Ukeblad er norsk, ja.

De MB Sprinter som ble ombygget bruker en teknologi som ligner på Prius, med relativt stort effekttap på rent elektrisk drift. Løsningen er best egnet til å gi ekstra puff ved behov, kan og benyttes rent elektrisk ved lav hastighet i kortere strekninger.

For husbiler ser jeg frem til at noen lager biler med Open Ampera eller e-traction sin teknikk, elektrisk direkte drift av bilen med en rekkevidde utvider i form av en automatisk generator. Kan enkelt få til full 4WD med ekstremt dreiemoment fra start, og lavt energibehov. Typisk for en Wisper buss er over 1000 Nm pr. drivhjul selv for de svakeste de har bygget. En 10-hjul tungtransporter for off-road bruk er prosjektert med opp til 15 000 Nm pr.hjul og 180 grader styring av alle hjul.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Ja med gengasaggregat så vi kan ta med krogens sopor och få betalt för att äta där.

Vi i Linköping importerar sopor från syditalien från och med i år. Hade man sagt det för bara 5 år sedan så hade dom låst in dig. Så mycket ger jag för miljösnacket från politiker, den ekvationen skulle jag vilja se. 400 mil x 5 liter/mil minst ca 2.200 liter diesel.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.076
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Väl värt att beakta, framtidens sätt att driva våra fantastiska husbilar!

Personligen känner jag ingen större oro... Dessutom gillar jag teknik, allt är en utmaning.

Om vi för över 100år sedan kunde driva fordon på El, varför inte framöver?
Eller andra alt. drivmedel som vi kanske inte är upplysta om idag?

Sitt tight tycker jag, njut av dagen och definitivt av Husbilen!
Ev. drivmedels problem... Dessa lär aldrig dyka upp! Tänk till nu...

Mvh. Magnus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Med rett kabel og abonnement i det tyske systemet så kan du lade og betale pr. kWh. Enfas er det 16A begrensning = 3700W, trefas 11KW eller 22kW.

Tror det er billigere å betale litt dyrere pr. kWh på stellplatzer med myntpåkast :D. Så at avtalene har en pr. mnd del + forbruk, men kWh prisen er bra.

Har du rett batteripakke og en lader som trekker maks så blir det ikke mange minutter på en slik ladestasjon for 100 Ah på 12V.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Om jag låter 150A 12 volt ska jag använda ca. 2,5 KW.
Så om rastplatsen (inte ställplatsen) har förmågan ?
Min husbil motor kan ladda batterierna med en max. 60 A
med 3 laddare som för batteri separation (banker) kan ladda 40 A,
Så det kommer att ta ca. 5 - 6 timmar.( solpaneler ½ år :))
Vad gör du för att främja saken med laddningstolper ?
- Det kan vara din egen fördel.

Hybrid er OK !
Men hur mycket diesel / kw ström ?
Det skulle inte förvåna mig om en liter diesel kostar 20, - inom 7 år :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.844
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Jo "Stollen" har en poäng där, gå bara till el-cyklen hur många är nöjda med aktionradien på dom ca:12000kr det kostat!
Mvh.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Elbilar är kul av många skäl men att en teknik som ens påminner om dagens skulle duga i en husbil är inte troligt.
Det är helt enkelt inte möjligt att köra långt med tunga fordon som drivs av batteri i dagsläget.

Exempel med siffror som jag anser ligger nära verkligheten:
En stor husbil av dagens typ behöver uppskattningsvis 40kW effekt (55hk) för att hålla 100 km/h.
Det betyder att efter en timme har man åkt 100km (eller 10 "svenska mil") och då använt 40kW/h energi.
En modern dieselmotor kanske klarar (vid verklig körning) att producera varje enskild kw/h på så lite som 250 gram diesel, det är ganska bra!
Alltså 40 x 0,25kg= 10 kg diesel eller ca 13l vilket ger 13l per 100km vid en fart av 100 (eller 1,3l/milen som vi svenskar säger).
Denna dieselvikt är då liten del i ett 3,5-5 ton fordon.
För att åka 10 mil behöver jag alltså 10 kg drivmedel med mig i en modern husbil + det tanken väger samt den extra vikten för en dieselmotor kontra elmotor (om det är någon extra vikt?).

Vad väger ett batteri som har energimängden 40 kW/h?
Jag vill ha 40 000W från ett batteri under en timme alltså.
Ett vanlig blybatteri blir ganska stort, knappast ens rimligt att fundera på.
Även ett "supermodernt rymdteknologi-batteri" blir ganska tungt.

Exempel: de elbilar som i dag säljs har batteripack på 200kg.
Dessa bilar väger inte 3,5 ton utan runt 1 ton och tar sig runt 160 km (100 miles) på en laddning, det i varmt klimat..

Om jag vill ha en räckvidd på minst 500km i min husbil är den eldriftsteknik vi i dag känner till inget alternativ.
Sedan är det detta med att producera el, räkna lite på hur stor den ökade elförbrukningen i landet skulle bli om vi alla började köra med elbilar/bussar/lastbilar o.s.v.

Jag tror dock att det kommer en bra lösning för att ersätta oljan när den blir allt för dyr så jag är inte negativ till ny teknik.
Jag tror bara inte på den elbilsteknik vi i dag har i tunga fordon som kör långt då den enligt mig endast lämpar sig för små stadsfordon.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

Jag är inte helt säker på vad du menar med "negativ teori" Bredomobil men då länken visar information om små "plug-in-hybrider" för stadsbruk gissar jag att du håller med mig, det var exakt vad jag skrev.
Om jag missupfattade dig så får du rätta mig, jag vill absolut inte att du tar illa upp då jag bara gav min syn på saken gällande elbils-teknik.

Jag tar mig friheten att fortsätta att förklara varför jag inte tror på eldrivna lastbilar/husbilar i dagsläget.
Energimängden i ett batteri är så pass låg per kilo batteri att man inte ens kan jämföra det med flytande bränsle av typen diesel, bensin eller ens etanol vilket ger mycket kort räckvidd i tyngre fordon som ska färdas i hög fart.
"Plug-in-hybrid" är alltså en elbil som laddas likt en elbil men har en reservkraft i form av en vanlig bensinmotor med generator för att undvika rent farligt kort räckvidd, man kan orsaka olyckor på motorvägen om man får kraftbristsstopp efter bara några enstaka mil.
Jag ser det som mycket intressant och nödvändigt i framtiden då många städer kommer att kräva avgasfria bilar innom vissa områden.
En lösning för renare transport av personer korta sträckor i städer alltså.
Visst kan man förse en lastbil med hybridteknik för att en mycket kort sträcka (i låg fart) köra utan förbränningsmotor om man måste in i en zon där detta krävs men att färdas långa sträckor i hög fart på batterikraft är inte lika enkelt
Jag är som sagt inte alls negativ till elbilsteknik, tvärtom, men tycker ibland att man inte tar med alla tekniska aspekter när man disskuterar elbil som framtidens fordon.
I lätta samt ultralätta fordon (moped, cykel, stadsbilar) fungerar det redan i dag liksom i gaffeltruckar (där batterivikten är en fördel!) men att frakta gods långa sträckor med dagens teknik är inte möjligt ens i teorin.
Vad jag ville visa på är alltså att flytande bränsle har en så enorm energimängd per kilo jämfört med el-energi i batterier (oavsett batterityp) att dessa två sätt att få med sig energi i ett fordon inte ens kan jämföras.
Detta är grunden till min åsikt (som inte alls är min egen åsikt, den är lånad) att eldrivna transporter sker via järnväg och att det inte kan ske i batteriförsedda lastbilar med det vi i dag kan om lagring av el.

Men visst finns det lösningar för elbilen i framtiden.
Kolla här vad en svensk politiker föreslår, genialt!!!

Peter Pedersen föreslår något som tar forskarna på sängen - YouTube
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snart dags att skaffa elhusbil?

I lange tider har lokomotivene på tog hatt dieselelektrisk drift, denne teknologien er og tatt i bruk for de største lastebilene på veiene i USA, men med en vesentlig forskjell: lastebilene har fått inn et buffer-batteri mellom generatoren og el.motorene som driver hjulene - dette for å ha det lille ekstra som trengs i motbakker. I praksis har de teoretisk sett samme teknologi som Opel Ampera - selv om de ikke normalt lades før start. Ved å la den mindre dieselmotoren rusle på sitt optimale turtall med en generator som er tilpasset dette så halverer de drivstoffbehovet = penger spart.

Det som her utnyttes er det enorme dreiemomentet som elmotorene gir fra start. Så en notis om at CocaCola har bestillt et større antall av disse lastebilene Coca-Cola Expands Its Hybrid Delivery Truck Fleet | Green Big Truck

Volvo lastbilar eksperimenterer med hybrid drift, Boije Ovebrink and Mean Green vs. Ferrari - YouTube
 
Toppen