• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körning på bergsvägar

jojje

HBK Medlem
Inlägg
858
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Fick en fundering vad som kan hända om man vid motorbromsning på t.ex. tvåans växel och motorvarvet ökar och ökar.
Själv börjar jag bromsa vid max 4500rpm.
Vad kan hända när en motor övervarvar utan förbränning eller är det lika illa som med ?

Jojje
 
Sv: Körning på bergsvägar

Det är lika illa! Eller snarare värre, eftersom det inte med gasen går att övervarva en diesel som är rätt inställd.
Ventilerna hinner inte att stänga och slår i kolvarna.
Resultat: Krokiga ventilskaft, trasiga kolvar och även brustna kamaxlar har förekommit.
//W
 
Sv: Körning på bergsvägar

Om det kan gå så illa ,varför finns ingen varning i instruktionsboken ?

Jojje
 
Sv: Körning på bergsvägar

Det är lika illa! Eller snarare värre, eftersom det inte med gasen går att övervarva en diesel som är rätt inställd.
Ventilerna hinner inte att stänga och slår i kolvarna.
Resultat: Krokiga ventilskaft, trasiga kolvar och även brustna kamaxlar har förekommit.
//W

:wideeyed:Svaret för intresset vidare. Motorbromsen blir/är flitigt använd på 'bergvägarna' Vid ca. 4-5000 varv börjar ljudkonforten kräva bromshjälp i lagom portioner (=mitt körsätt)
Ditt svar indikerar att 'motorbroms' blir kritiskt tilltag vid nämnda varvtal??!!
Blir inte 'alpen' snart fylld med bilar som bränt ut bromsbanden?

Undrande / Hasse
 
Sv: Körning på bergsvägar

Nja, de flesta bilar har nog inte bromsband längre utan skivbromsar.
:D
När man kör nedför långa branta backar skall man göra häftiga, korta inbromsningar och sedan rulla en bit tills motorvarvet gått upp o s v.
Skivbromsar kallnar ganska snabbt, speciellt om bromsskivorna är ventilerade.
Det sämsta man kan göra är att hålla foten på bromsen hela tiden. Då kan man dels få "fading" och bromsverkan försämras, och dels kan bromsvätskan börja koka och då försvinner bromsarna helt.
Jag tror nog de flesta som kör i alperna o d känner till detta.
Gör INTE som en tysk vi såg när vi körde i alperna. Han hade stannat och slog vatten på bromsarna fram.
Det är ett bra sätt att få skeva bromsskivor.
//W
 
Sv: Körning på bergsvägar

Det er som for andre tunge kjøretøy, en må benytte samme veksel ned som opp. Gjør en ikke det så blir belastningen for motoren for stor, og selvfølgelig holde hastigheten ned som en klarer oppover eller helst litt lavere.

En annen sak med forhjulsdrivne tunge biler er at i svingene så måste en benytte bremsene, ellers så kan en bryte sønder noe i drivakslen på indre hjul (har hendt meg med en 5 tonn Fiat Ducato).
 
Sv: Körning på bergsvägar

Oj, 4-5000 varv?

Kom precis hem från ett alpslingrande och tillhörande bromsande. Redan vid drygt 3.200 varv börjar det skära i mitt hjärta och fotbromsen får stötta punktvis.

Vid ett tillfälle på motorvägen satt jag med med hörlurar på och "glömde" att lägga i femman. Efter en bra stund i 110 på fyran upptäckte jag mitt misstag och slängde i femman fort som tusan. skäms påse.gif

Säkert ingen som helst fara med det mekaniska men det känns ibland som att bilen har ett liv och man vill vara snäll mot den.:o:
 
Sv: Körning på bergsvägar

När jag körde Lastbil (yrkesmässigt)på Nord Norge använde vi en regel:
Den växel man går upp på kör man också ned med.
Vintertid med -20 och sedan efter en mil +3 och regn kunde man inte ta på bromssen utan att släpet stälde sig på tvären.
Jag är ny med husbil, men det kanske fungerar på en lätt husbil också?
 
Sv: Körning på bergsvägar

En annan sak man skall tänka på om man skall köra där det är bergigt.
Byt bromsvätska om bilen är några år gammal.
Bromsvätskan är hygroskopisk och tar åt sig vattn från luften.
Dagens bromsvätskor (DOT 4) har en kokpunkt på 230° C.
Med endast 3 % fukt i den har kokpunkten sjunkit till 155°C.
Många bilfabrikanter rekommenderar byte vartannat år.
//W
 
Sv: Körning på bergsvägar

Vet ej om det finns att tillgå till husbilsmotorer men det finns en speciell "motorbroms" till tyngre lastbilar "Jacobs broms".
Med en sådan bromsar det på riktigt.:)

(Har för mig att ha kommit i kontakt med en husbil på mercedeschassie med företeelsen.)

Har kollat, och det var fråga om en avgasbroms en betydligt enklare variant av motorbroms.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Körning på bergsvägar

hej jag skrev om detta i ett annat inlägg, jag körde ner till lyseboten, bromsade som wizard sa punkt bromsade när motorvarvet blev högre än 3500varv, halvägs ner försvan bromsen bitvis, och abs lampan lyste hela vägen ner,ändå körde jag på tvåans växel ner, men det visade sig att handbromsen, låg an lite, pga det sitter ej någon retur fjäder som drar till bak den sista biten så därför varmgång i broms mvh håkan
 
Senast ändrad:
Sv: Körning på bergsvägar

För egen del menar jag att 4500 rm är åt pipsvängen för mycket eftersom de vanligaste motorerna är byggda för sitt maxuttag redan vid 3600. Maximalt vridmoment uppnås redan vid ca 2000 rm. Själv går jag sällan över 2500 rm.

Det händer ofta att jag åker frihjul i nedförslut för att spara motor och bränsle. På riktiga alpvägar lite blandning mella frihjul och växel men jag låter aldrig motorn övervarva. I de långa utförslöporna på motorvägar blir det undantagslöst frihul. En halvmils tomgång i 120 km hastighet sparar deciliter i bränsle varje gång


Jo jo jo jag vet att nu kommer alla förståsigpåare och säger att man använder samma växel nerför som man hade använt uppför. Jag offrar hellre bromsklossar än motor och växellåda. På förra bilen en 2008 Fiat bytte jag klossar (pads) efter 10 000 mil. När det skulle vara dags för nästa byte skulle också skivorna vara så slitna att de skulle behöva bytas vilket jag antar är ganska normalt.
I vilket fall som helst så använder jag samma körteknik på nuvarande bil.

Vad som sker i motorn förutom onödigt slitage är väl att något bränsle spottas ut utan att förbrännas, en del motorolja kan det väl också kosta.
Hälsningar
Jan
 
Sv: Körning på bergsvägar

Det händer ofta att jag åker frihjul i nedförslut för att spara motor och bränsle. På riktiga alpvägar lite blandning mella frihjul och växel men jag låter aldrig motorn övervarva. I de långa utförslöporna på motorvägar blir det undantagslöst frihul. En halvmils tomgång i 120 km hastighet sparar deciliter i bränsle varje gång

På tomgång förbrukar motorn bränsle, vid motorbroms stängs bränsletillförseln av!

Alltså är det klart bättre att motorbromsa vid måttliga varvtal för att spara både bränsle och bromsar.
 
Sv: Körning på bergsvägar

Är det någon skillnad på bromseffekt mellan en bensin- och en dieselmotor vid motorbromsning?

:confused:
 
Sv: Körning på bergsvägar

Tips att kolla upp att växelådan klarar av att frihjula vissa växelådor ska man aldrig koppla ur långa sträckor för smörjningen av axlar och lager i växelådan
 
Sv: Körning på bergsvägar

Tips att kolla upp att växelådan klarar av att frihjula vissa växelådor ska man aldrig koppla ur långa sträckor för smörjningen av axlar och lager i växelådan

Helt rätt! Har man motorn på tomgång och om man har växeln i friläge så snurrar ingående axel och sidoaxel med tomgångshastighet. Detta kanske inte räcker till för att smörja tillräckligt eftersom det är sidoaxelns drev som kastar runt oljan.
Huvudaxeln (utgående axel) snurrar mycket fortare beroende på hastigheten.

Om man istället håller ned kopplingen med för låg växel ilagd så riskerar man att lamellcentrum kommer upp i så hög hastighet att lamellerna sprängs i bitar.
//W
 
Sv: Körning på bergsvägar

Hej Wizard!

Hur gör vi på bästa sätt ned för som har automat?
Mvh!
Helt rätt! Har man motorn på tomgång och om man har växeln i friläge så snurrar ingående axel och sidoaxel med tomgångshastighet. Detta kanske inte räcker till för att smörja tillräckligt eftersom det är sidoaxelns drev som kastar runt oljan.
Huvudaxeln (utgående axel) snurrar mycket fortare beroende på hastigheten.

Om man istället håller ned kopplingen med för låg växel ilagd så riskerar man att lamellcentrum kommer upp i så hög hastighet att lamellerna sprängs i bitar.
//W
 
Tillbaka
Toppen