• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Ram Promaster med Pentastar V6 bensinmotor

Olaboss

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
45031
Medlemskap
2026
Hej, Ny medlem här. Jag hittade ingen introduktionspost så, här följer en kort introduktion:
Nyligen hemflyttad efter att ha bott 20 år i Colorado. Importerade min hembyggda plåtis, tvåor på besiktning. Byta lyktor, inte samma som Fiat, köpte nya lyktor från USA. Installerade och de funkar, men nu startar den ej. Signaler på instumentbrädan påvisar ETC electronic throttle control en blixt inom bakvänd parentes. Jag har frågat experter på Ram Promaster forum men inte fått någon hjälp. Undrar om någon här har några tips? Jag har beställt ODB dongle med blåtand och ska nedladda en speciell Promaster app när den kommer.
Jag ogillar fordon med en massa lull lull och sensorer överallt.
Hälsningar Ola

IMG_8264.webp
 
Hejsan och välkommen, nja det blir nog inte så lätt med tips, för här i Sverige och Europa så finns det i princip ingen annan variant än lite olika dieselmotorer i "Ducato". Förr upp till 3Liter, men numera 2.3L och senast 2.2L upptrimmade mindre motorer för att klara avgasnormerna.
Men jag tror att din motor V6/3.6L ?? sitter bl. a. i en del Chrysler Voyager's som ändå är/var en lite mer halvvanlig bil i Sverige. Så kanske gå den vägen i stället.
Ja, allt för mycket elektroniskt lull lull med väder som dessutom skiftar mycket i temp/årstider och luftfuktighet m.m. är inte alltid en bra combo tyvärr.
Welcome Home i alla fall :msn_wink:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Nog bara moderna Chrysler-verkstäder som kan hantera det.
Varför inte testa att mejla Grufman bil t.e.x.
 
ETC electronic throttle control är väl styrningen av trottlespjället/gasspjäll ?
Är väl trådlösa gasspjäll och gaspedal på Ducato sedan 2006, så om sensorn vid gaspedalen krånglar eller trottlespjället eller överföring av signaler kan det nog krångla.
Men kolla med nån som kan motorn bättre.
 
ETC electronic throttle control är väl styrningen av trottlespjället/gasspjäll ?
Är väl trådlösa gasspjäll och gaspedal på Ducato sedan 2006, så om sensorn vid gaspedalen krånglar eller trottlespjället eller överföring av signaler kan det nog krångla.
Men kolla med nån som kan motorn bättre.
Elektrisk överföring från gaspedalen dök upp några år tidigare än 2006. Jag vet inte exakt när men det fanns åtminstone på min 2,8 2005, som ev. skruvades ihop 2004.
((De flesta husbils-Fiat av de här årgångarna är nog dieslar och då är det väl bränslet och inte luften som regleras direkt från gaspedalen, men dubbelparentes på det eftersom TS faktiskt har en bensinare))
 
Senast ändrad:
Efter lite sökning fick jag en träff på liknande symptom på en sida.

" A quick search for this issue shows the following, "For a 2017 Ram Promaster, the ETC light coming on and the vehicle going into limp mode suggests a disruption in the throttle control system. Common causes include issues with the pedal sensor, throttle body position sensor, or throttle body motor." The ETC system includes the throttle body, accelerator pedal, and associated wirings. "

Verkar vara ett trådlöst system även på bensinare om man kollar runt lite.
 
Jag återkommer när jag fått det fixat av en mekaniker, jag tänker inte försöka mig på detta själv, men tack för hjälpen!
 
Fann en närliggande verkstad som kan försöka sig på att klura ut vad som är fel. Jag lämnade en jumpdrive med PDF filer med reparationshandbok. Om detta inte går så är nästa plan att bogsera den till Ljusdal där en Dodge mekaniker sa att han kan prova. Jag är inte sugen på att skeppa den tillbaka till USA, så i värsta fall får den bli en fast gäststuga. Jag ångrar så att jag importerade denna bil!
 
Det skall inte vara något problem att få den lagad, det finns många verkstäder som kan massor om amerikanska bilar.
I mindre skala så dräller det av amerikanska bilar inte bara äldre utan också tämligen många nyare och bl.a. har det funnits många Chrysler Voyager's med ungefär samma konstruktion, även massor med JEEP'ar, och numera väldigt många DODGE RAM pickupper med jättebillig skatt.
Felet på firmorna du uppsökt är nog att de tror de får in en Fiat från USA och inte en Chrysler med ungefär samma kaross som en Fiat....
Det är ju fel del av Sverige, men här i Norrköping så skulle jag kunna peka direkt på en stor firma som säkert skulle kunna fixa bilen åt dig, där det ofta dräller av både nya och beg. amerikanare bland nya Mercedes m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Hej.

Har du läst ut felkoder?
Har du lyft minuspolen och återställt den efter ca 15 minuter?
Nej, jag beställde en ODB II läsare för en månad sedan, den är på väg. Jag hörde av förra mekanikern att de fick upp någon kod om lambda sond eller nåt. De fann att kablaget till startmotorn överhettats och kanske rostat. Inte konstigt då det ständigt läker in vatten! Jag har tagit ut batteriet en hel natt och laddat det fullt. Jag har även satt ihop minus och plus kabeln när de var frånkopplade från batteriet för att nollställa allt elektroniskt. Alla säkringar och reläer är testade och OK, även de stora säkringarna till pluspolen på batteriet. Jag har tryckt på knappen under frampassagerarens fötter där bränsleavstängningen sitter. Jag bytte batterier i båda nycklarna och har haft båda nära mottagaren när jag försökt starta. Jag provade att lära om datorn med att trycka gaspedalen sakta med nyckeln i pålägget, och provade en återställning av lampvarningen. Min teori var att datorn trodde att jag krockat när båda lyktorna var bortkopplade och jag försökte starta den.
Jag tror mig veta att denna bilen lider av dåliga TIPM, den plastdosan under huven där alla säkringar och reläer sitter. Jag hade tidigare problem med utbrända bränslepump-reläer samt att datorn inte kände igen nycklarna (glömde ihåg). Undersidan av sagda dosa har en massa lödningar och tydligen gömda reläer som kan korrodera. Det finns att köpa renoverade TIPM och jag kanske gör det någon dag men är inte sugen på att beställa något nuförtiden från USA.
 
Nej, jag beställde en ODB II läsare för en månad sedan, den är på väg. Jag hörde av förra mekanikern att de fick upp någon kod om lambda sond eller nåt. De fann att kablaget till startmotorn överhettats och kanske rostat. Inte konstigt då det ständigt läker in vatten! Jag har tagit ut batteriet en hel natt och laddat det fullt. Jag har även satt ihop minus och plus kabeln när de var frånkopplade från batteriet för att nollställa allt elektroniskt. Alla säkringar och reläer är testade och OK, även de stora säkringarna till pluspolen på batteriet. Jag har tryckt på knappen under frampassagerarens fötter där bränsleavstängningen sitter. Jag bytte batterier i båda nycklarna och har haft båda nära mottagaren när jag försökt starta. Jag provade att lära om datorn med att trycka gaspedalen sakta med nyckeln i pålägget, och provade en återställning av lampvarningen. Min teori var att datorn trodde att jag krockat när båda lyktorna var bortkopplade och jag försökte starta den.
Jag tror mig veta att denna bilen lider av dåliga TIPM, den plastdosan under huven där alla säkringar och reläer sitter. Jag hade tidigare problem med utbrända bränslepump-reläer samt att datorn inte kände igen nycklarna (glömde ihåg). Undersidan av sagda dosa har en massa lödningar och tydligen gömda reläer som kan korrodera. Det finns att köpa renoverade TIPM och jag kanske gör det någon dag men är inte sugen på att beställa något nuförtiden från USA.

En hel del reservdelar lönar sig fortfarande att ta hem från usa, fast jag har iofs inte testat efter Trumps tullkrig startade.
Jag har handlat delar till många jänkare från RockAuto | All The Parts Your Car Will Ever Need stort urval från budget till premium på delar. Fast jag väljer expressfrakt med dhl samt tull o moms så har det alltid blivit billigare och betydligt snabbare, 3dygn från rockauto, mot 14dygn från svensk verkstad.
Sist jag beställde maf-sensor till min F150 Lightning beställde jag 2st, en budget och en premium, med expressfrakt+tull+moms kostade de under 3000kr totalt, Grufman skulle ha 8000kr för en, och 14dar att få hem den.
 
Angående vatten i motorrummet så har Ducato från 2007 och framåt problem med att plastlisten på vindrutans nedkant läcker vatten ner i motorrummet vilket kan vara förödande för delar av motorn, den bör tätas mot rutan och en skarv på mitten, samt kolla så att vattnet rinner ut vid den dräneringsslangen som finns på ena sida .
Finns en lång forumtråd om detta.
Ett inlägg i tråden med bilder.
 
Angående vatten i motorrummet så har Ducato från 2007 och framåt problem med att plastlisten på vindrutans nedkant läcker vatten ner i motorrummet
"från 2007 och framåt" stämmer inte helt eftersom vissa förändringar har gjorts. När det gjordes och exakt vad vet jag inte. Men bl a så finns inte längre någon skarv i plastlisten och slangarna för avrinningen är större.
 
PL 8
Jo, jag vet att de gjorde förbättringar på senare årsmodeller, men det är alltid bra att kontrollera listen och dräneringen så att vattnet inte ner direkt på motorn.
 
Hej, Ny medlem här. Jag hittade ingen introduktionspost så, här följer en kort introduktion:
Nyligen hemflyttad efter att ha bott 20 år i Colorado. Importerade min hembyggda plåtis, tvåor på besiktning. Byta lyktor, inte samma som Fiat, köpte nya lyktor från USA. Installerade och de funkar, men nu startar den ej. Signaler på instumentbrädan påvisar ETC electronic throttle control en blixt inom bakvänd parentes. Jag har frågat experter på Ram Promaster forum men inte fått någon hjälp. Undrar om någon här har några tips? Jag har beställt ODB dongle med blåtand och ska nedladda en speciell Promaster app när den kommer.
Jag ogillar fordon med en massa lull lull och sensorer överallt.
Hälsningar Ola

Visa bilaga 242578
Startade motorn innan du byte lyktorna?
Det kan vara ett jordfel som spökar. Jordplintar kan vara ett gissel. Det vara någon jord som har haft dålig kontakt och legat på gränsen att lossna eller kabelbrott. När du bytte lyktorna fick du hålla på med kablaget, lossa kontakterna etc. Då kan något hänt.
Ibland finns det jord som är vidarekopplat till någon annan komponent. Kolla lite extra på jordpunkterna. Ofta felsöker man bara på plussidan. Jordfel kan vara kluriga att hitta.
 
Tillbaka
Toppen