• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilist fick böter för sommardäck

Oavsett väglag så kan ett fordon under 3,5 ton köra på sommardäck t.o.m. sista November och bör/måste ha godkända vinterdäck från 1 December, gäller tydligen även personbil klass 2 över 3.5 ton men de måste ha däck med 5 mm mönster, tung lastbil och buss måste ha vinterdäck från 10 November.
Vanlig personbil behöver inte ha vinterdäck före 1 December !
Dåligt omdöme är fortfarande inte straffbart !

" Personbilar och lätta lastbilar

Från den 1 december - 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm. "

" Tunga lastbilar och bussar

Nya krav från 2025


Från den 10 november till och med den 10 april ska tunga lastbilar och tunga bussar samt släpvagnar till dessa ha vinterdäck eller likvärdig utrustning. Detta gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte. "

 
Oavsett väglag så kan ett fordon under 3,5 ton köra på sommardäck t.o.m. sista November och bör/måste ha godkända vinterdäck från 1 December, gäller tydligen även personbil klass 2 över 3.5 ton men de måste ha däck med 5 mm mönster, tung lastbil och buss måste ha vinterdäck från 10 November.
Vanlig personbil behöver inte ha vinterdäck före 1 December !
Dåligt omdöme är fortfarande inte straffbart !

" Personbilar och lätta lastbilar

Från den 1 december - 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm. "

" Tunga lastbilar och bussar

Nya krav från 2025


Från den 10 november till och med den 10 april ska tunga lastbilar och tunga bussar samt släpvagnar till dessa ha vinterdäck eller likvärdig utrustning. Detta gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte. "

Tilläggas är att Sommardäck har mönsterdjup 1,6mm på både under och över 3500kg. 5mm gäller vinterdäck
 
Er det ikke lovpålagt i Sverige at bilen skal være "skodd" for føret, uansett årstid? I Norge er det krav om vinterdekk (ev. kjetting eller tillsvarende) hvis man f.eks skal over en snøbelagt fjellovergang, selv om det er midt på sommeren, og man kan faktisk også kjøre med piggdekk utenom tillatt periode bare man kan tydeliggjøre behovet, (igjen, f.eks en fjellovergang man må passere på turen, selv om turen starter i lavlandet hvor det er mildt og ingen snø).
 
Håller med! Tycker det är lika vårdslöst att köra i diket med sommardäck när det är snö, som att inte sopa snön fr bilen och skrapa rutorna.

Trots lag på vinterdäck efter 1 dec, får man ändå köra med sommardäck, om det inte råder vinterväglag, likställt med "Snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen."

Lite konstigt är det!!
Om man kör i diket på sommaren med sommardäck, hur tänker polisen då? Bara undrar
 
Ja det kan bli påföljden i Tyskland. (Ursäkta avvikelsen)
Borde definitivt fungera även i Sverige. Vi ska kunna anpassa oss till relativa hastighetsgränser! Men här är våra rättsvårdande myndigheter väldigt fega!

Trafikförordningen:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”
 
Borde definitivt fungera även i Sverige. Vi ska kunna anpassa oss till relativa hastighetsgränser! Men här är våra rättsvårdande myndigheter väldigt fega!

Trafikförordningen:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”
Om alla kunde det så skulle vi fortfarande kunnat ha haft fri fart, som vi hade till dagen före omläggningen till högertrafik.
 
Klart han ska ha böter, snöar det så kör man inte på sommardäck, ändra lagen istället
Hej
Det kan nog bli nära nog omöjligt att få igenom en sådan lag. Även om det inte är så vanligt så har vi råkat ut för snöfall även under sommarmånaderna vid körning på hög höjd i norr, skulle följden då bli att man alltid måste köra på vinterdäck även om körningen troligtvis sker på barmark 99 % av tiden?
Här kan man tänka sig att året runt däck är ett bra alternativ.
 
Hej
Det kan nog bli nära nog omöjligt att få igenom en sådan lag. Även om det inte är så vanligt så har vi råkat ut för snöfall även under sommarmånaderna vid körning på hög höjd i norr, skulle följden då bli att man alltid måste köra på vinterdäck även om körningen troligtvis sker på barmark 99 % av tiden?
Här kan man tänka sig att året runt däck är ett bra alternativ.
Året runt däck är inget alternativ, antingen sommar eller vinterdäck, justering av tiden då vinterdäck krävs är ett alternativ, idag 1Dec detta datum borde justeras.
 
Året runt däck är inget alternativ, antingen sommar eller vinterdäck, justering av tiden då vinterdäck krävs är ett alternativ, idag 1Dec detta datum borde justeras.
Varför är inte året runt däck ett alternativ? Varför justera datum? Skall datum anpassas till norlands inland eller skånes kustland. Förstår inte ditt resonemang. Kan du utveckla lite?
 
Varför är inte året runt däck ett alternativ? Varför justera datum? Skall datum anpassas till norlands inland eller skånes kustland. Förstår inte ditt resonemang. Kan du utveckla lite?
Året runt däck är inte bra på något, framför allt inte vid snö/is, kanske datum för olika delar av landet, det snöar inte ofta i Malmö i Oktober, men däremot i Kiruna.
I trådens exempel kör en bil av vägen i snö under November på sommardäck, detta är lagligt men hade det varit 1Dec hade det blivit böter, men dåligt omdöme är inte straffbart ännu.
 
Det spelar ingen roll vilka regler som sätts upp, folk bryr sig inte eller har inte kunskap nog.

Sen finns det troligen en klick som helt enkelt skiter i lagar och vad som är lämpligt.
 
Det spelar ingen roll vilka regler som sätts upp, folk bryr sig inte eller har inte kunskap nog.

Sen finns det troligen en klick som helt enkelt skiter i lagar och vad som är lämpligt.

Inte kunskap nog... nej och tydligen inte polisen heller... ( det var liksom öppet mål... typ...liksom)
 
För att jämställa södra landet med norra delen med den skillnad som finns när vinterväglag infinner sig så kanske länsgränserna kan var ett alternativ för lagstiftarna att kräva när vinterdäck skall användas.
 
Borde definitivt fungera även i Sverige. Vi ska kunna anpassa oss till relativa hastighetsgränser! Men här är våra rättsvårdande myndigheter väldigt fega!

Trafikförordningen:
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”
Idag under morgon promenaden med vovven. Jag såg en förälder som hade lämnat sitt barn på dagis. Skola och dagis inom samma område, 30km/h gäller.
En Tesla, gasen i botten, for förbi 30 skyltarna i kanske 100km/h.

Anpassning, lagligt, nej.
Ett stort hål huvudet:-(
 
Tillbaka
Toppen