• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Sammanställning

Vi kom till Göteborg på lördagsmorgon, som planerat. Tullen tog ett litet snack med oss och undrade om vi var några fler i bilen. Vi fick visa hundens pass med rabiesvaccination.

Utlägg för resan San Miguel de Salinas - Kiel [€]:
  • 17,00 Övernattningar
  • 321,89 Diesel, tankat 263,5 liter.
  • 128,60 Vägavgifter
==
467,49 SUMMA

Hemma

Nu blir det lite pyssel med husbilen. Det är en del som måste fixas. Det blir ett par resor i sommar. Till Öland och Tyskland.
Men jag längtar redan till nästa vinter! :msn_sunglasses:

"Jodå, så att..."

Vi kör fortfarande fram och tillbaka till Spanien. Men det har varit dåligt med inlägg här i tråden. Jag vet.

Anyway...

Det blev lite brådis i våras pga koviden. Gränser stängdes och ingen visste vad som gällde. För att ta det säkra före det osäkra så hoppade jag på ett plan hem till Sverige. Lämnade hustru, hund och husbil kvar i Spanien.

Hustru och hund flög hem i slutet av april.

Nu i höst återvände vi till Spanien, till vår HB, men i personbil.

Då man inte kör husbil så tycker jag att det kanske skulle vara lite märkligt att skriva en blogg på ett husbilsforum om sina resor om det. Håller ni inte med?

Därför har jag skrivit en liten resebeskrivning på egen blogg.

Här är en länk till bloggen:

furubo.blogg.se - "Den som gör en resa har något att berätta." - Tyskt ordspråk

Senast ändrad:

2024
Det är söndag. Nytt inlägg ligger ute på

(Jädrans fånigt att göra reklam för egen blogg på annan sida i egen tråd. Anyway... Jag kör vidare i den här tråden då vi styr hem med husbilen i april! )

2024
Hej och hå, Santa Prima och Punta Pola, på er allihop! Då var det dags för första rapporten.

Resdag 1 av 5

Upp kl 0630. Iväg till Quirónsalud för covid-test. Kvickt och lätt.

Jag räknade antalet stopp vi fick göra innan vi lämnade Torrevieja. Det blev fem stopp. Covid-test, frukost på parkeringen i Marsol, skulle pumpa däck på Cepsa men gubbstrutten som parkerat vid luftpumpen vägrade flytta på sig, till nästa Cepsa och lyckades få i luft i alla däck och femte stoppet blev på stora MercaChina i La Marina och köpte nytt hundkoppel, för vi hade låst in hundkopplen i personbilen som står kvar på campingen.

Tog vägen över bergen norrut. Jag hade glömt hur många lastbilar det är på den vägen. Nästan i klass med Tyskland.
Det får bli AP-7 i fortsättningen.

Vi hade planerat att ställa oss i Reus i natt. Men, tänk vilken tur man har! Den var stängd så vi fortsatte till Montblanc. En mycket vacker och fantastisk stad med ringmur från medeltiden. Vi ska återkomma hit och utforska staden då allting är öppet igen.

I natt står vi på en husbilsfirma i Montblanc. Den har två platser och vi står ensamma här i natt.

Kostar 12€. Då har vi tillgång till toalett (friggeboden till vänster) och gratis el.

Husbilsfirman drar igen grindarna klockan 21 och då är vi inlåsta här till klockan 9 i morgon bitti.

Dagens etapp.

Strecket går inte ända upp till Montblanc, men nästan. Har inte koll på hur lång dagens etapp blev.

Vi har fått ett förhandsbesked, via SMS, att våra test är negativa. Men jag hoppas och önskar att vi får någon sorts form av officiell QR-kod att visa upp då vi passerar gränsen i morgon.

2025
Vi fick varsin kod som öppnar ett dokument på både Spanska och Engelska med testbeskrivning, dvs PCR, tid, resultat och deras stämpel. Jag fotograferade bilden för att slippa krångla med koden, men tyvärr ingen frågade efter detta då vi undvek större övergångar pga möjliga köer. Ha en bra resa "blåbären" ; )

2024
Hola-ban-dola! Dags för rapport två!

Resdag 2 av 5

Det blev lite jobbigt i morse eftersom vi inte fått tillgång till våra officiella resultat. Jag mailade Quiron och frågade efter certifikat. Men jag tyckte att svaret dröjde så därför fixade jag profiler till mig och Susanne på Quironsaluds-sida. Och, "hoppla", där fanns resultaten, på pdf, klara för nedladdning!

Har blivit petad i näsan många gånger nu

Men vi blev lite snopna! Ingen ville se våra tester då vi passerade gränsen till Frankrike. Inte heller min fina laminerade skylt som tydligt visar, på tre språk, att vi är i transit på väg till Sverige.

Såg inte heller någon annan som blivit stoppad heller.

Våra brittiska vänner som kör PB1 via San Sebastian, upp till Eurotunneln, blev inte heller stoppade och kontrollerade vid gränsen idag.

Kan det vara så att franska polisen vet att vi vet att vi måste ha nytt PCR-test så att det är ingen idé för dom att kolla eftersom alla har det och ingen idé för oss att fuska för vi vet att vi kan bli kollade?
[Det blev en märklig mening, men läs den ett par gånger så förstår ni säkert hur jag tänker!]

Har kollat trippmätaren.

Igår blev det 505 km.
Idag blev det 515 km.

Blir tuff etapp i morgon!

I natt står vi i på ställplats i Remoulins.

Lite lustigt betalningsförfarande.

Platsen kostar 12,54€, med speciellt kort. Något sådant kort har inte jag. Det kostar 5€. Men jag pröjsade, 12,54 + 5,00, och "hoppla" så hade jag ett sådant speciellt kort i min hand som apparaten spottat ut!

Står tryggt och säkert. Inga bekvämligheter förutom gratis el.

Enda fördelen med att köra norrut är att man har solen i ryggen!

2024
Ja, jisses, jag har ju en karta. Här är den.

Inte riktigt korrekt eftersom strecket går från Reus, och inte från Montblanc, till Remoulins.

Ja, jag vet att ni förstår att jag preppat resplan med kartor före avresa.

Så det blir "ungefär".

Resdag 3 av 5

Det blir lite kortare inlägg idag. Vi körde långt idag, 585 km, och är lite trötta. Som vanligt var det motvind i Rhône-dalen. Jobbigt!

Dagens etapp

I natt står vi i Bugnéville. Vet ej om platsen kostar något? De står tre andra bilar här och jag tror att dom är tyska. Jag tror det eftersom parabolen har åkt upp på alla tre.

Bugnéville, ingen el, inget wifi, ingen värme eller orkester

Det är blåsigt och kallt, 6 grader.

Det är 190 km till gränsen till Luxemburg och då blir det "merci á bien tött, France!" för den här gången i morgon.

2025
Vi har höjt tempen hemma några grader då vi kom, i alla fall från minus nattetid till några + grader. Dagarna med strålande solsken fungerar mycket bra numera. Kom hem snart och bidra med ytterligare några + grader så alla blir nöjda.

Tanka fullt i Luxemburg för sen blir det dyrare... Hemma är diesel dyrare än bensin vilket vi inte har sett någon annanstans på hela hemvägen (5 länder), men självklart att "vi" ska vara annorlunda på alla sätt!

Några mil kvar, det klarar ni av säkert hr bra som helst... Lycka till blåbären!

2024
Tack Marianne & Ranko för tröstande ord och support!

Resdag 4 av 5

671 km! Ja, du läste rätt! Dagens etapp blev 671 km. Reseledaren är frustrerad! Men, ett gäng av dessa kilometrisar gick åt då vi letade efter ställplats runt Greven i Tyskland. Vägar till tänkta ställplatser var stängda, hittade ställplats på camping men folket som bodde där hade aldrig sett rent och tvättat folk förut så dom bara glodde. Ingen hjälp eller support där, inte. Tänkte ställa oss på Stora Torget i Greven. Men, lördagkväll, och ystra ungdomar i byn, gjorde att vi att vi pallrade oss ut på A1 och bor på en rastplats i natt.

Dagens etapp

Ingen covid-kontroll på gränsen till varken Luxemburg eller Tyskland. Det är bara att köra på.

Nattens ställplats, på motorväg A1 vid Greven. Har tillgång till toalett, i alla fall.

Och så ett litet tips.

Banken Sabadell säljer 1€-mynt. 25 st x 2 pack för 50€! Har inte hittat det billigare någon annanstans.

1€-mynt är jättebra att ha på resa!

350 km till Schwedenkai i Kiel. Hoppas jag har batteri kvar i laptop i morgon eftermiddag för då blir det ett inlägg. Annars brasklappar jag redan nu och så tar vi det på måndag.

2024
Okej då ska vi se var vi var någonstans.

Jodå, nämen, då så att säga va, typ liksom här var vi:

Resdag 5 av 5

Vi sov med ett öga öppet. Det kändes inte tryggt att sova vid motorvägen, A1. Men vi hade inget annat val efter den toklånga dagsetappen.

Det blev en kortare etapp på söndagen. 352 km. Men jag hade tagit sikte på eventuella vägbyggen upp till Kiel.

Och mycket riktigt. Tyska vägar och Arlanda flygplats har två saker gemensamt. Det ena är att det är en enda stor arbetsplats och det kommer aldrig att bli färdigbyggt!

Söndagens etapp

Kom till Kiel på eftermiddagen. På färjan och avgång 1745 som planerat.

Av färjan kl 0915 i morse.

Var lite nervös om vi skulle ta oss ända vägen hem utan att bli stoppade av polisen. För det är nämligen så att husbilen har körförbud eftersom det är 1½ år sedan jag besiktade den.
Men hade jag blivit stoppad så hade jag kunnat diskuterat med dom. Jag lyckades snacka mig ur en situation med dom för ett par år sedan, i Trelleborg, då jag inte hade betalat skatten på husbilen, då jag var på väg till Tyskland.

Husbilen är hemma

Men, i morgon ska jag besikta husbilen och sedan ska allt vara frid och fröjd.

Nu avslutar jag denna reseberättelse för den här gången. Men i september är det dags att åka ner till Spanien igen.
Tack för att ni har följt oss. Eller, som dom säger på SAS: Cabin crew! Arm doors, crosscheck and report!

2025
Huh... nu när ni är hemma kan även vi slappna av! Vi har också bokat besiktning och förbereder oss sakteligen inför nästa säsong (åker senare än er, oftast oktober!). Okt - mars = 6 månader = max gräns med vår reseförsäkring!

Se nu bara till att få era sprutor och troligen ett "vaccin pass" (kolla Los Suecos tråd) inför nästa resa, ingen vet ännu vad gott "passet" kan medföra ; )

2024
Jag har tydligen svårt att hålla tyst för här kommer jag med ett ytterligare ett inlägg.

Först vill jag tacka Marianne & Ranko för deras inlägg. Det har varit både jättekul och intressant att följa med era inlägg. Tack för era inlägg! Uppskattas! Jag hoppas vi ses någonstans på vägarna nästa säsong. Det hade varit kul att dela erfarenheter över en flaska Cava ngngng.

Och så, besiktningen. Jodå, det gick. Nedslag på att belysningen på aktra regskylten som inte funkade. Det var den enda anmärkningen.

Och så till ämnet:

Epilog

En retorisk fråga: Vad kostar det att köra från Torrevieja till Kiel, med lite felstyrning? Jo, följande:

[Alla pris i EUR]

Onsdag
2,00 Fyllning av luft i däcken. Ja, jag fick betala för det!
77,00 Tankat 60,0 liter

105,22 tankat 64,0 liter
24,40 betalväg Dijon
12,20 betalväg Bulgneville
4,00 för ställplatsen i Bulgneville. Jodå, det kom en fransk-tant-som-var-bastant och ville ha fyra euro för att vi stod på platsen

Lördag
6,70 betalväg upp till utanför Nancy. Sista betalvägen före Luxemburg.
66,79 tankat 59,0 liter i Luxemburg. 1,132€/liter. Inte så där jättebilligt, faktiskt.

Söndag
118,92 tankat 73,0 liter. Det var inte så billigt i Tyskland heller. Dyrare än i Sverige, faktiskt. 1,692€/liter.

Nu är det upp till er att räkna ut vad som vad kostade, eller hur mycket vi tankade.

2025
Under "normala" förhållanden eller om man inte har bråttom:
- betalvägar och ställplats-kostnader kan undvikas (Vi hade bara 2-3 korta betalvägs-sträckor)
- diesel behöver inte tankas på motorvägar... (gäller främst Tyskland. I Frankrike tankar man på Le Clark, Carrefour och andra köpcentra). Tips: planera din tankning i Luxemburg (billigast på hela sträckan), tanka inte full tank innan!!!

Men corona har ändrat rejält på körbeteenden och kostnader från tidigare åren. Man får också räkna med:
- PCR test inför Frankrike 90 - 120€
- Antigen test inför Danmark 30 - 40€

PS. Alltid öppet för Cava förslag, kanske hösten 2021? DS.

Senast ändrad:

Tjolahopp!
Då är vi på väg igen!
Men denna gång kör jag vidare i egen blogg!

Om tid, förstånd och internet är med oss så blir det ett inlägg i ovanstående blogg varje kväll tio dagar framöver runt 22-snåret.

- Men, är klockan redan snart sju?!
- Va? Var ser du det?
- På den där digitala skylten!
- Det är inte en klocka, dummer! Det är dieselpriset per liter!

2024
Vi är nog många som skulle uppskatta om du skulle fortsätta att skriva här. Finns ju även en bloggfunktion här. Tror faktiskt att du kommer att få fler läsare om du använder denna blogg.

Jo, det är förstås sant. Tack för ditt inlägg!

Men jag vet inte om blogg-funktionen här på HBK är offentlig? Att icke-medlemmar kan läsa dom? Vi har kompisar som inte är medlemmar i husbilsklubben (jo, det är sant! Hör och häpna!) och som inte heller har husbil (ja, jag vet!) och det är därför jag kör en blogg vid sidan om. Och det är väl kanske för dom jag bloggar?

Men om det skulle vara så att blogg-funktionen här är öppen för alla att läsa så skulle jag mer än gärna svamla vidare här.
Här får en admin jättegärna upplysa mig om hur det är med den saken. :msn_heart: