• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite annorlunda användande

S

Sofia.j

Guest
Hej och tack för insläpp i detta forum. Har länge lusläst, men blev medlem först idag.

Jag skulle vilja låna er erfarenhet och ge mig tips inför mitt första husbilsköp, som är lite udda.

Jag är Nämligen på jakt efter en bil att främst använda som boende/gästrum året om, då vi bor centralt och trångt i en storstad. (Bilen kommer stå på vanlig boendeparkering i närheten av lägenheten. Som tur är finns det några riktigt trevliga sådana i anslutning till ett litet odlingsområde.)

Behöver således en bil som snabbt blir varm å go, håller värmen bra och klarar sig utan el under ett par dagar i sträck.
Förutom detta önskar jag en bil som tål vårt klimat (och vägsalt!) Då jag dessvärre inte är speciellt bra på bilar vill jag ha tips på modeller som är kända för att INTE ROSTA.

Är det en four seasons som gäller eller har ni andra tips? Fällor ni kan utläsa av ovanstående som jag borde akta mig för?

TACK på förhand
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej och tack för insläpp i detta forum. Har länge lusläst, men blev medlem först idag.

Jag skulle vilja låna er erfarenhet och ge mig tips inför mitt första husbilsköp, som är lite udda.

Jag är Nämligen på jakt efter en bil att främst använda som boende/gästrum året om, då vi bor centralt och trångt i en storstad. (Bilen kommer stå på vanlig boendeparkering i närheten av lägenheten. Som tur är finns det några riktigt trevliga sådana i anslutning till ett litet odlingsområde.)

Behöver således en bil som snabbt blir varm å go, håller värmen bra och klarar sig utan el under ett par dagar i sträck.
Förutom detta önskar jag en bil som tål vårt klimat (och vägsalt!) Då jag dessvärre inte är speciellt bra på bilar vill jag ha tips på modeller som är kända för att INTE ROSTA.

Är det en four seasons som gäller eller har ni andra tips? Fällor ni kan utläsa av ovanstående som jag borde akta mig för?

TACK på förhand

Låter ju mera som att du skulle ha en liten husvagn, en husbil som bara står blir förstörd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hvilket prisområde er aktuellt? Dette styrer mye hva dere kan velge mellom.

Når det gjelder oppvarming så er luft raskere til å gi punktvis varme. Vann båren varme trenger et par timer ekstra, men gir jamnere varme i hele rommet. Selv foretrekker jeg vannbåren varme og har bodd i husbil nesten på heltid i noen år. Mine to siste husbiler i Norden hadde begge dobbeltgolv med noe varme i mellomgolvet, dette ga lunere golv enn en bil med kun enkelt golv. Gasol oppvarming er veldig effektivt, men en P11 varer ikke mange døgn vinterstid. Min siste husbil hadde stor tank og kunne i Nordisk vinter klare et par uker mellom tankingene.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag är Nämligen på jakt efter en bil att främst använda som boende/gästrum året om, då vi bor centralt och trångt i en storstad.
Hej Sofia!
Har du verkligen tänkt igenom detta ordentligt?! Du behöver nog tänka minst ett varv till!!
Först borde du nog kontakta kommunen och fastighetsbolaget - ägaren av boendeparkeringen! Tror inte alls att de är så pigga på att ha uppställda och avställda fordon på en boendeparkering, som utnyttjas för övernattning. Inte ens en husvagn, som Montreal föreslår, tror jag skulle accepteras.
Då skulle Göteborg snart översvämmas av husbilar/husvagnar som folk bor i.
Dessutom borde du få ganska många hotellnätter för samma kostnad som inköp av husbil/husvagn och de fasta kostnader som medmöljer, bl a försäkring, P-plats och gasol.

Personligen tycker jag idén är helt förkastlig!! Sorry!!
Det är ju den här typen av "missbruk" av husbilar vi vill undvika, om du nu lusläst forumet här under en längre tid!
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sofia.j

Guest
Hvilket prisområde er aktuellt? Dette styrer mye hva dere kan velge mellom.

Når det gjelder oppvarming så er luft raskere til å gi punktvis varme. Vann båren varme trenger et par timer ekstra, men gir jamnere varme i hele rommet. Selv foretrekker jeg vannbåren varme og har bodd i husbil nesten på heltid i noen år. Mine to siste husbiler i Norden hadde begge dobbeltgolv med noe varme i mellomgolvet, dette ga lunere golv enn en bil med kun enkelt golv. Gasol oppvarming er veldig effektivt, men en P11 varer ikke mange døgn vinterstid. Min siste husbil hadde stor tank og kunne i Nordisk vinter klare et par uker mellom tankingene.
Låter vettigt. Vattenburen värme verkar vara ett måste. Är dubbelgolvet standard i året-runt-biIar?
 
S

Sofia.j

Guest
Hej Sofia!
Har du verkligen tänkt igenom detta ordentligt?! Du behöver nog tänka minst ett varv till!!
Först borde du nog kontakta kommunen och fastighetsbolaget - ägaren av boendeparkeringen! Tror inte alls att de är så pigga på att ha uppställda och avställda fordon på en boendeparkering, som utnyttjas för övernattning. Inte ens en husvagn, som Montreal föreslår, tror jag skulle accepteras.
Då skulle Göteborg snart översvämmas av husbilar/husvagnar som folk bor i.
Dessutom borde du få ganska många hotellnätter för samma kostnad som inköp av husbil/husvagn och de fasta kostnader som medmöljer, bl a försäkring, P-plats och gasol.

Personligen tycker jag idén är helt förkastlig!! Sorry!!
Det är ju den här typen av "missbruk" av husbilar vi vill undvika, om du nu lusläst forumet här under en längre tid!
Hm. Alltså. Enstaka nätter. Parkerat måste det ju vara ändå. Jag kanske inte varit tydlig, men jag har drömt om husbil i många år. Detta blir ett extra användningsområde
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Konstiga svar Sofia får. Som vi nog alla förstår är Sofia ny i den här världen och då har man rätt att ställa de ”självklara” frågorna.
Vi gjorde också det när vi var nya och jag tror varken Sofia eller vi är unika med den erfarenheten.

Har vi inga råd att ge, ja då behöver vi ju inte ge konstiga kommentarer, tror inte att Sofia känner sig välkommen efter ett dygn på HBK.

Trist mottagande helt enkelt.

Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag menar guldfärgade husbilar som kan flyga.

Det var ju ett gulligt svar, men varför jag frågade är att du verkar totalt grön på det här med husbil och dina önskemål spretar åt alla håll.
Begreppet åretrunt-husbil existerar knappast, och om det skulle göra det finns det många olika uppfattningar om vad det är.
Vi har hittills fått veta att att du vill ha en husbil som gäststuga att använda året runt, den skall vara under 6 meter och kosta runt 200.000.
Har du några andra ideer om vad du vill ha? känner du till begrepp som Plåtis, Alkovbil, Halvintegrerad och Helintegrerad, annars ta dej en titt på
nätet så kanske du kan specificera lite mera vad du söker. Då kan du få betydligt bättre hjälp.
När det gäller parkering skall du nog kolla upp noggrant om det accepteras att man bor i en husbil på den plats där du har tänkt dej att
ställa den, med största sannolikhet kommer samma invändningar som för husvagn ganska snart.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Konstiga svar Sofia får. Som vi nog alla förstår är Sofia ny i den här världen och då har man rätt att ställa de ”självklara” frågorna.
Vi gjorde också det när vi var nya och jag tror varken Sofia eller vi är unika med den erfarenheten.

Har vi inga råd att ge, ja då behöver vi ju inte ge konstiga kommentarer, tror inte att Sofia känner sig välkommen efter ett dygn på HBK.

Trist mottagande helt enkelt.

Tommy
Om man ställer lite annorlunda frågor, om ett lite annorlunda användande, får man kanske räkna med kompletterande frågor och lite annorlunda svar som innehåller både för- och nackdelar.
Dessutom kan den vara svårt för den nyinvigde inom området, att ta med allt i beräkningen.
Ja. Allt är lite oklart. Vill ha en bil som GÅR att bo i ÅRET RUNT. Den kommer mest att stå, men den kommer också att köras. Förmodligen på kortare turer. Fokus på boende. Året runt.
Då är det ju inte heller så lätt att komma med raka svar........ :twitcy:
 

boggi

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
32356
Medlemskap
2024
Tack Tommy D. Fick samma tankar när jag läste några av svaren.
Sofia det finns en hel del bilar som säkert kan fylla dina krav. Jag kan förstå din tanke med mer utnyttjande.
Men att ha en HB stående utan inkopplad el kostar en hel del gasol med allt vad det inbär i bytte flasker.
Risker med gas i drift när det inte är någon i bilen på ett eller flera dygn. Sätta på och av värmen kan ge kondens med fuktskador om det inte hinner att torka ut ordentligt. Om värmen är av så måste vatten systemet tömmas tank, slangar, kranar fryser annars sönder. Mössen kan välja att flytta in om det är en gäst som glömt en godisbit kvar (tappat spilt mm). Du kan titta på de trådar om att vintersäkra hb så kan du förstå lite av vad som ev måste göras mellan gäst passen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jag kommer kunna lägga max 200k. Gissar att jag får en från 97
Det begrenser utvalget sterkt, men N+B Flair kom med dobbelgolv og Alde vannbåren varme allerede i 1994. Eura hadde dobbelgolv og luftvarme på den tiden. Dette minner meg om vår egen jakt på drømmebilen i 1999, hadde en eldre Hymer før dette og vi hadde fått endel klare ønsker i løpet av 4 år. Dobbeltgolv og vanntanker i "kjelleren" var pri 1. Vannbåren varme var og høyt på ønskelisten, Helintegrert med isolerglass i siderutene foran var og ønskelig. Fant at det var kun N+B og EuraMobile som hadde det meste, bodde i Norge den gangen og på campingmessa i august gikk vi grundig gjennom de biler som var der. N+B Flair 6700 tikket alle bokser, Eura hadde luftvarme.

Våren 2000 solgte vi huset og kjøpte en leilighet, med noe frigitt kapital ble det tid for å handle. Men pengene ville ikke rekke til en ny bil så vi jaktet på en brukt, endel på det ble at vi kjøpte den Flair 6700 iLTA som ble vist på campingmessa. Hadde denne i 8 år før vi fant vi ville ha enkeltsenger og byttet til en Flair 8000 iCEB - denne hadde vært utstillingsbil på fabrikken, men ellers ny.

For de gamle Flair så var 6000 serien biler mellom 6 og 7 meter lange. 7000 serien rundt 7 meter og 8000 serien 8+ meter. Under 6 meter må en til 2002 og N+B Arto 59G - denne modellen snek seg like under 6 meter frem til 2004 da den vokste med 15 cm.
 
Toppen