• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helintegrerad eller halvintegrerad?

rogerumeå

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Umeå
HBK-Nr
30575
Medlemskap
2022
Vilka fördelar resp nackdelar finns det mellan hel- resp halvintegrerad husbil, jag tänker mig en max 3500kg
 
"Varmare framtill" ?

Vi har bara haft halvintegrerade husbilar av olika fabrikat och upplever att det är svårt att få jämn värme i husbilen då
främre delen är byggd på ett standard chassi från grunden avsett för skåp eller lätt lastbil med inriktning på uppvärmning då man kör.

Vi har ingen erfarenhet av helintegrerat men inbillar mig att ett fordon där bodelen avser hela bilen med samma isolering måste få en jämnare uppvärmning. Med värmekomfort uppfattar jag husbilen stillastående och inte vid körning som oftast inte är något problem.

Nyfiken på svar från de som har erfarenhet av båda typer av husbilar.
 
Senast ändrad:
Vet inte om det skulle vara lättare att köra en halvintegrerad. Plus att det är mer rymd i en integrerad. Och när det gäller värmen så sitter det ett värmepaket under förarstolen på våran bil Carthago 5,8 c line. I sommar har min fru kört så gott som hela tiden hon tycker inte det är svårt sitter ju bra speglar och backkamera.
 
Har tyvärr ingen vana av halvintergrerad.
Men haft 2 helintergrersde
Inget svårt att köra, inget problem med värmen
 
Säkerhet...
Jag åker hellre i en hytt av stål än en påbyggd hytt av trä och glasfiber.

Visa bilaga 200078
Alla helintegrerade husbilar har inte cockpit uppbyggd i trä, det är nog bara budgetbilarna.
På min gamla helintegrerade premium bil saknas bar motorhuven, det övriga i deformationsdelarna är kvar, sen är det påbyggt ytterligare skal i glasfiber/stål, samt störtbåge.
Så enligt mej så är en helintegrerad husbil säkrare vid krock i frontpartiet.
 
Krocksäkerheten i en bil bygger på helheten. Tar man bort delar av konstruktionen (ex. tak) försvagas bilen väsentligt. Här är lätt att man tror sig ha en konstruktion som är bra ur krocksynvinkel bara av den anledningen att mer material är av plåt. Så är inte alltid fallet per automatik.

Nu har visserligen krocktester man gjort visat att av de modeller man testat var den halvintegrerade husbilen aningen bättre, men långt ifrån bra. Så oavsett husbilstyp bör vi köra med förstånd (mer än annars).

Utöver krocksäkerheten finns mängder med andra fördelar (och nackdelar) med helintegrerad vs. halvintegrerad. Mer om detta finns i andra trådar på forumet.

// Niklas
 
Senast redigerad av en moderator:
Ingen som har synpunkter på den nedsänkbara sängen fram (där sådan finns)?

Skall den användas så tänk på längden på de personer som skall sova där, speciellt om man ligger på tvären. Vår första husbil köpte vi 1988 och var en 5,4 meter lång helintegrerad bil där sänksängen var den vi använde. Eftersom jag är 191 cm lång upptäckte jag att tårna ideligen kom utanför sängkanten och där, bakom ett "draperi", fanns hävstängerna till sänkningsmekanismen. Dessa var av stål och kalla, trots tyget. Vid huvudändan fanns motsvarande "draperi" men detta stoppade inte kudden från att falla över kanten på madrassen. Irriterande konstruktion men det är kanske annorlunda på modernare bilar.

Hur som helst, detta kan vara bra att tänka på och värt att kika en extra gång på hur det fungerar i just den bil du tittar på.
 
Alla helintegrerade husbilar har inte cockpit uppbyggd i trä, det är nog bara budgetbilarna.
På min gamla helintegrerade premium bil saknas bar motorhuven, det övriga i deformationsdelarna är kvar, sen är det påbyggt ytterligare skal i glasfiber/stål, samt störtbåge.
Så enligt mej så är en helintegrerad husbil säkrare vid krock i frontpartiet.
Ok, man lär sig nåt nytt varje dag :msn_thumbup:
 
Tillbaka
Toppen