• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Weinsberg Meteor 590 MS

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Klart nu med byte till en Weinsberg Meteor. Hoppas den kommer rulla många felfria mil. ;)
20131101_114138.jpg
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Weinsberg Meteor 590 MS

Ser fram emot denna helg då bilen ska hämtas.
Är det någon som vet något om denna bil om det är bra märke m.m? Hittar inte mycket info. på nätet om just denna.
Det är en Fiat Ducato (2004) med en 2,8 liters diesel. Har aldrig haft solceller tidigare men på denna sitter det 100 watts solceller. Är det bra det tro?
Tacksam för alla synpunkter. :wink:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Weinsberg Meteor 590 MS

Vi har en Weinsberg Imperiale 600 2005 på Renaultchassie sedan 6 år. Inga stora problem hittills.
Kompletterade strax efter inköp med en stor solcell (175 W), mppt regulator och 2 ggr 95Ah Agm bodelsbatterier. Sedermera bytte vi också ut alla glödlampor i bodelen mot LED. Vi har sedan dess varit i stort sett självförsörjande med el sommartid
(batterierna håller f.ö. ännu apropå aktuell debatt här om AGM batteriers livslängd).

Weinsberg är ett varumärke i Knausgruppen. Vår bil är tekniskt sett identisk med några Knausmodeller från den tiden. Det som skiljer är en del inredningsdetaljer samt färger och material i inredningen.
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Weinsberg Meteor 590 MS

Vi har en Weinsberg Imperiale 600 2005 på Renaultchassie sedan 6 år. Inga stora problem hittills.
Kompletterade strax efter inköp med en stor solcell (175 W), mppt regulator och 2 ggr 95Ah Agm bodelsbatterier. Sedermera bytte vi också ut alla glödlampor i bodelen mot LED. Vi har sedan dess varit i stort sett självförsörjande med el sommartid
(batterierna håller f.ö. ännu apropå aktuell debatt här om AGM batteriers livslängd).

Weinsberg är ett varumärke i Knausgruppen. Vår bil är tekniskt sett identisk med några Knausmodeller från den tiden. Det som skiljer är en del inredningsdetaljer samt färger och material i inredningen.

Hej och tack för svar.
Inredningen ser mycket fräsch ut på denna så den går inte att klaga på. Jag kommer också att byta ut nuvarande lampor till LED.
Vet idag inte vad det är för storlek på bodelsbatterier samt vad det är för regulator m.m. Är som sagt ny på det här med solceller så det blir att sätta sig in i det framöver. :wideeyed:
 
F

F.d. 51667

Guest
Sv: Weinsberg Meteor 590 MS

Hej! Mitt namn är Peter och jag är ny på denna sida,men jag såg din husbil och undrar om du har kvar den? Annars har vi den nu. Men jag tänkte fråga om du kunde hjälpa oss lite. Vi begriper inte hur vi får på värmepannan? varmvatten och värme inne i bodelen. Manualen begriper jag inte heller. Står ju på tyska allt. Tror jag blir tokig snart. Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa. Med vänlig hälsning peter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Weinsberg Meteor 590 MS

Hej! Mitt namn är Peter och jag är ny på denna sida,men jag såg din husbil och undrar om du har kvar den? Annars har vi den nu. Men jag tänkte fråga om du kunde hjälpa oss lite. Vi begriper inte hur vi får på värmepannan? varmvatten och värme inne i bodelen. Manualen begriper jag inte heller. Står ju på tyska allt. Tror jag blir tokig snart. Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa. Med vänlig hälsning peter.

Peter, kollade just Gesse's profilsida och ser att han inte varit inne på HBK sedan 17 februari.

Föreslår att du går inpå hans profilsida och därifrån skicka ett e-mail direkt till honom. Troligen den bästa vägen att få kontakt.

Lycka till
TommyD
 
Toppen