• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Står i begrepp att köpa stor 3-axlad husbil på dryga 5 ton.
Då vi campar året om så gäller att skaffa vinterhjul.
Utmaningen är dock att vi gillar att köra i såväl svenska fjällen som alperna vintertid. Detta innebär att dubbfria vinterhjul behövs.
Vad är era erfarenheter av dubbfritt vintertid? Att de är sämre än dubbdäck är jag på det klara med.

En alternativ fundering är om möjligheten att ha två uppsättningar hjul där dubbdäck används på hemma plan och en annan uppsättningen dubbfritt som får rulla i övriga Europa samt under sommarhalvåret?
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Självfallet ät 2 uppsättningar bäst. Men trots att jag jobbar i branschen så tycker jag att det både är dyrt och tar mycket tid med alla skiften mellan resor i Sverige och Europa. Själv har jag valt bra dubbfria vinterdäck och har med kedjor till drivhjulen.(har inte behövt nyttja dem ännu)
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Svart är inte enkelt. Om det är svart is eller hårt packad polerad snö så är friktions däck marginellt bättre är sommardäck. I övrigt så funkar odubbat bra. I mitt personliga tycke så innebär detta att i Södra Sverige där vi har mycket svart is så är det dubb som gäller men i norra med snö så är friktion OK.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck

Har under år med husvagn och bil kört dubbfritt, men då med 4wd bil. Fungerat utmärkt, men har viss oro för framhjulsdrift och 5,4 ton
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Autosock alternativt snökedjor (obligatoriskt i vissa länder)
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Har kört en del vintertid och det är fram som det är sämst fäste så dubbat där gör att det blir bättre. Har samma typ Nokiandäck med och utan dubb som det skiftas mellan när det ska vara dubb eller inte. Det är klart att modellen är en kompromiss men det är ett jä... jobb att byta runt om.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck

Utdrag ur Trafikverket's regelverk.

Krav för tunga fordon
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:

Tunga lastbilar
Tunga bussar
Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Som jag tolkar detta får bakhjulsdrivna tunga fordon får köra på sommardäck fram trots att det kan vara blixthalka. Det förklarar ju lite varför bussar & långtradare fyller dikena när det snorhalt.:D

Bennie
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Har åkt med 5 tons treaxlat på nokian hakka dubbfria ca 60 dygn i fjällen de sista två åren. Funkar mycket bra, över förväntan. Dock är det sämre framkomlighet än en personbil, men det hade jag räknat med. Jag tror inte det hade glort stor skillnad med dubb. Vid blankis har jag varit tvungen att lägga på kedjor en gång. Men då kunde inte personbilar med dubb komma fram. Brorsan med fyrhjulsdrift fick dra farsans volvo...
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Det är framförallt när det blir is som det blir skillnad, tex när man ska igång igen på en nedisad rastplats osv, på snö tycket jag dubbfritt går bra. Har också kedjor som behövts ibland när det är riktigt knepigt. Jobbiga att montera på Carthagon då framhjulen är en bit in i karossen. Ficklampa och liggunderlag är ett bra extrakitt till kedjorna.
 
Toppen