• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det beror väl på grannar, avstånd till tomtgräns och hur tjurigt det är i närområdet.
Hur är det om man kör då och då; finns det tidsgränsen?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Bygglovet är borttaget. Man får dock inte bo i husbil/husvagn/båt som är uppställd, då krävs bygglov.
 

fjr1300

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
5349
Medlemskap
2021
Om man nu bara har husbil,får man ha den på sin tomt,om grannen klagar? alla har inte råd att en personbil också.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Finns inte någon bygglovplikt för husbilar eftersom det är ett fordon. Dock utgår jag ifrån att om man ställer upp sin husbil och bor i den att man visar hänsyn till grannarna.

Kopplar man in vatten avlopp och el då är det förmodligen att räkna som fast och då kan det säkert bli bygglovspliktigt.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det krävs bygglov om den är uppställd (förvaras över vintern exempelvis) mindre än 4,5 m från grannens tomt(om inte grannen godkänner)
Det krävs bygglov om den är uppställd (förvaras över vintern exempelvis) och om man bor i den oavsett om man kopplat in diverse detaljer.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Så vad är det som gör parkering av en HB på den egna tomten så speciellt? De flesta av mina grannar har en eller två PB på infarten, ingen blir upphetsad av detta. Några har också en fimabil, modell plåtis, på infarten. Tror inte de har bygglov för den. När blir parkering på den egna uppfarten "uppställning"?

/Ingvar
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det krävs bygglov om den är uppställd (förvaras över vintern exempelvis) mindre än 4,5 m från grannens tomt(om inte grannen godkänner)
Det krävs bygglov om den är uppställd (förvaras över vintern exempelvis) och om man bor i den oavsett om man kopplat in diverse detaljer.
Vad baserar du detta på ? Jag utgår från PBL men visst finns det avvikelser. Men generellt så krävs inte bygglov för saker som är enkelt flyttbara. Tänk på alla byggbodar och husvangnar som är på diverse arbetsplatser.
Det är krångligt men också hur man väljer att tolka.bästa man kan göra är att höra med sin kommun då det kan skilja mellan kommuner.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Vad gäller utanför planlagt område.. Sen är det alltid lokala regler man ska kolla efter som jag skrev det skiljer mellan kommunerna. I min kommun är det 5 meter.. Men om du flyttar husbilen lite så räknas det som parkering.. Finn inget som säger att det inte är tillåtet.. Om man nu vill hitta kryphål.
 
Toppen