• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken är tutkontakten?

F

F.d. 24535

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 10
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 1,9 TD 82 hk
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: A532 Active
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Elsystem
Behöver akut hjälp - tutan funkar inte, och en mekaniker hann bara "slänga ett öga" på bilen, men konstaterade att han inte hittade någon tuta där den borde sitta.

I forumet finns en massa bra tips om att hitta den, men jag hittar bara två olika "kontakter" - och slutsatsen blir att tutan har ramlat ur. Biltema nästa, alltså - men vilken är tutkontakten?

Visa bilaga 93

Jag vill ogärna börja klippa av de lösa kontakterna och mäta... På bilden syns alltså vänster lykthus och två kontakter. Hjälp, snälla? Jag behöver köra långt imorgon, och vill helst inte köra utan tuta!

Mvh,
/Robert
 
F

F.d. 24535

Guest
Hm, det verkar inte vara någon av dem... :-( Har testat med multimeter, och får inget "utslag". :twitcy:

Finns det någon som vet mer om hur en Fiat Ducato -98-tuta ska se ut, var den ska sitta och hur kablaget ser ut? Mycket tacksam för ev hjälp!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
telijej skrev:
Försöker plantera en bild på signalhornet på min 97_a. Hornet sitter till vänster om kylaren. Röd och vit kabel är anslutna till tutan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/files/9/6/4/signalhorn_dukato_97.jpg

Hej telijej!
Funderade ett tag på höger och vänster om kylaren och resultatet
borde vara till höger om kylaren då man alltid refererar till förarplatsen.:)
Men frågan är om bilden är tagen underifrån eller "ovanifrån och upponer".:)
Robert har ju hittat sin tuta så allt är ju frid o fröjd. :)

På min 90:a sitter den under batterihyllan på höger sida och kablarna ser likadana ut.

Lycka till Robert.
//Tony
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Hej! Jag håller med, bilden är tagen i ett lurigt perspektiv. Liggandes på rygg med fötterna i körriktningen har jag fotograferat uppåt och något till vänster från bilens mittlinje. Kameran är någorlunda horisontell. Det är alltså vänster sida från föraren sett
Jan Evert


tony o nette skrev:
Hej telijej!
Funderade ett tag på höger och vänster om kylaren och resultatet
borde vara till höger om kylaren då man alltid refererar till förarplatsen.:)
Men frågan är om bilden är tagen underifrån eller "ovanifrån och upponer".:)
Robert har ju hittat sin tuta så allt är ju frid o fröjd. :)

På min 90:a sitter den under batterihyllan på höger sida och kablarna ser likadana ut.

Lycka till Robert.
//Tony
 
Toppen