• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vildsvin

F

F.d. 52548

Guest
Lite husbil måste vi också ha. Jag har en plats
Inga faciliteter. Men jag kallar det kompisanda
Fullservice. Ring innan. Jag bor vid havet. Snart i havet om vi tar in klimathysterin.
Här finns trevliga människor som är välkomna
Från våren till höst
Jag bara kräver en påringning
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Nä dom springer säkert 20-25 mil från närmaste kända revir till det nya. Inga vildsvin däremellan. Har t o m sett burar för att fånga levande vildsvin. Undrar vad jägarna gör så för?
Man får ej fånga djur för att sedan släppa ut dom någon annanstans , står i djurskyddslagen,
Man måste ha godkänd från myndighet för att göra detta.
så de burar du sett med jägare som transporterar vildsvin hade med all säkerhet annat syfte än att flytta dom 20 -25 mil.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Man får ej fånga djur för att sedan släppa ut dom någon annanstans , står i djurskyddslagen,
Man måste ha godkänd från myndighet för att göra detta.
så de burar du sett med jägare som transporterar vildsvin hade med all säkerhet annat syfte än att flytta dom 20 -25 mil.
Man får inte skjuta varg heller..,,
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
19E4D159-BFC5-45FA-97F0-7D265433299F.jpeg Det här var en av kvällarnas höjdpunkter när vi låg på campingen i Deiva Marina i samband med vandring i Zinque Terre, Italien. Campinggästerna matade dem med diverse föda , naturligtvis utan att veta vilka konsekvenser det kan få när campingsäsongen är över.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jamän, de är ju så söta de små liven. Randiga också!

Skämt åsido, grisarna har etablerat sig bra här i våra trakter. När vi bodde i Skåne så såg jag en död gris under våra 18 år där. Här har vi nu bott i två år och redan sett två överkörda och två levande grisar och massor av spår efter deras härjningar i skog och mark.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Som jägare som inte bryr sig om regler / lager osv. och flyttar djur till andra revir är icke seriösa jägare
så ser man en sådan förflyttning så bör man kontakta polis ,

Skjuta varg eller annat är upp till var och en även om det bryter mot alla regler. finns dom som skjuter luftpistol och tror att dom kan få död på vildsvin , intelligensen styr .
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
"En sugga kan få upp till 20 ungar så det är därför dom ökar......"

"En bra sugga. Tre kullar om året. 6-8 kultingar per gång."

Nu är jag inte expert på vildsvin men det existerar många villfarelser om dom.
Dokumenterat är däremot:
"Inte jättestora kullar – men det räcker
I sin avhandling konstaterar hon att de undersökta vildsvinssuggorna i genomsnitt föder 5,4 kultingar i en kull på våren, samt att de följer samma årscykel som vildsvin i andra länder. I studien har hon tittat på sammanlagt 617 suggor från sju gårdar i Uppland, Södermanland, Blekinge och Skåne, men Anna Malmsten tror att resultaten är generella.

– Det är intressant att se att vildsvinen inte har jättestora kullar som man så ofta framhåller, och att de inte får flera kullar per år. Vi behöver inte måla upp vildsvinens reproduktion värre än den är – den räcker gott och väl ändå."

Källa: Ny kunskap om vildsvinens reproduktion

Man kan däremot ibland se vildsvin med betydligt fler kultingar än vad studien visar men det är, enligt jägareförbundet, fråga om "barnpassning" där man låter andra suggor ta hand om dom egna kullarna för att bl.a. kunna göra födosök.

Dessutom fällor...... är tillåtna men jag tror inte att det finns så många godkända fällor. Om jag inte missminner mig ska fällan vara märkt så att man kan kontrollera vem som satt ut fällan (inte riktigt säker på det). Så omärkta fällor bör vara olagliga fällor (icke godkända). Här hemma har kommunen köpt in två fällor som används i tätbebyggt område eftersom det är omöjligt att jaga på naturligt sätt p.g.a. risken med att använda kulvapen i samhällen. Närmare 40 djur har man på det sättet fått bort på drygt ett år. Man ska också veta att i detaljplanerat område är det normalt inte tillåtet att jaga ö.h.t. och det är just där man blir som mest irriterad för att skadorna uppstår (på den egna gräsmattan).

För att ytterligare göra det besvärligt för jägarna så måste vildsvinsköttet passera en vilthanteringsanläggning innan det kan överlåtas till någon utomstående. D.v.s. jägaren får varken sälja eller ge bort köttet till någon annan än en person i jaktlaget, inte ens till den egna familjen. Skjuts en gris så har jägaren kött hemma för en ganska lång tid och tappar därmed incitamentet för att sätta sig och vaka flera timmar på natten i kylan för att sedan eventuellt behöva gräva ner kroppen för att bli av med den. Det mest positiva är väl att man blir varm igen om man tvingas gräva. :)

Att det flyttas vildsvin med bil har jag svårt att tro förutom det vildsvin som ska ha blivit påkört och dött på Gotland. Har väldigt svårt att tro att svinet simmat till Gotland trots att dom är utmärkta simmare. Dom lyckas breda ut sig utan hjälp och finns i enstaka exemplar så långt norrut som Härnösand.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tror att avskjutningen skulle kunna vara mer effektiv. Det finns ett stort antal markägare som har stora problem men svinen men inte jagar själva. Att dom inte blir av med problemet beror bl.a på att dom vill ha bra betalt för jakten & dessutom bra betalt för köttet från djuren som fälls. Om jag vore i deras ställe så skulle jag upplåta jakten kostnadsfritt & då naturligtvis till ett antal seriösa jägare. Det är brukligt att jägaren ger markägaren del av köttet (slaktbitar) så i det fallet blir han av med svinen men även kött i boxen.
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror att avskjutningen skulle kunna vara mer effektiv. Det finns ett stort antal markägare som har stora problem men svinen men inte jagar själva. Att dom inte blir av med problemet beror bl.a på att dom vill ha bra betalt för jakten & dessutom bra betalt för köttet från djuren som fälls. Om jag vore i deras ställe så skulle jag upplåta jakten kostnadsfritt & då naturligtvis till ett antal seriösa jägare. Det är brukligt att jägaren ger markägaren del av köttet (slaktbitar) så i det fallet blir han av med svinen men även kött i boxen.

Känner inte riktigt igen det att markägarna kräver en massa betalning, här är man glad om någon vill ha besväret att sitta o vakta på gris. Vi jägare har ju också ett jobb att sköta samt familj så att spendera nätterna vid åtlar blir inte så intressant, vi behöver sömn vi också. Det finns en och annan som har hyrjakter i princip varje helg och där skjuts det mest gris i hela området, mest danskar norrmän och finnar som hyr jakten.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej. Jag är jägare med jakthund och trivs i skogen. Det blir mest jakt på rådjur och dovvilt.
Vårat jaktlag är ålagda av markägaren som har stora hästhagar att skjuta mer vildsvin.
Det sker mest nattetid vid åtlar som vi utfodrar på. Det är ingen rolig jaktform, kallt opch långtråkigt .
Bökigt att i mörkret ta tillvara grisarna, ta hem flå slakta mm.Som jägare hade jag hellre varuit utan dessa vildsvin som bara blir fler och fler. Dom är skadedjur!
Jägarn
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
"En sugga kan få upp till 20 ungar så det är därför dom ökar......"

"En bra sugga. Tre kullar om året. 6-8 kultingar per gång."

Nu är jag inte expert på vildsvin men det existerar många villfarelser om dom.
Dokumenterat är däremot:
"Inte jättestora kullar – men det räcker
I sin avhandling konstaterar hon att de undersökta vildsvinssuggorna i genomsnitt föder 5,4 kultingar i en kull på våren, samt att de följer samma årscykel som vildsvin i andra länder. I studien har hon tittat på sammanlagt 617 suggor från sju gårdar i Uppland, Södermanland, Blekinge och Skåne, men Anna Malmsten tror att resultaten är generella.

– Det är intressant att se att vildsvinen inte har jättestora kullar som man så ofta framhåller, och att de inte får flera kullar per år. Vi behöver inte måla upp vildsvinens reproduktion värre än den är – den räcker gott och väl ändå."

Källa: Ny kunskap om vildsvinens reproduktion

Man kan däremot ibland se vildsvin med betydligt fler kultingar än vad studien visar men det är, enligt jägareförbundet, fråga om "barnpassning" där man låter andra suggor ta hand om dom egna kullarna för att bl.a. kunna göra födosök.

Dessutom fällor...... är tillåtna men jag tror inte att det finns så många godkända fällor. Om jag inte missminner mig ska fällan vara märkt så att man kan kontrollera vem som satt ut fällan (inte riktigt säker på det). Så omärkta fällor bör vara olagliga fällor (icke godkända). Här hemma har kommunen köpt in två fällor som används i tätbebyggt område eftersom det är omöjligt att jaga på naturligt sätt p.g.a. risken med att använda kulvapen i samhällen. Närmare 40 djur har man på det sättet fått bort på drygt ett år. Man ska också veta att i detaljplanerat område är det normalt inte tillåtet att jaga ö.h.t. och det är just där man blir som mest irriterad för att skadorna uppstår (på den egna gräsmattan).

För att ytterligare göra det besvärligt för jägarna så måste vildsvinsköttet passera en vilthanteringsanläggning innan det kan överlåtas till någon utomstående. D.v.s. jägaren får varken sälja eller ge bort köttet till någon annan än en person i jaktlaget, inte ens till den egna familjen. Skjuts en gris så har jägaren kött hemma för en ganska lång tid och tappar därmed incitamentet för att sätta sig och vaka flera timmar på natten i kylan för att sedan eventuellt behöva gräva ner kroppen för att bli av med den. Det mest positiva är väl att man blir varm igen om man tvingas gräva. :)

Att det flyttas vildsvin med bil har jag svårt att tro förutom det vildsvin som ska ha blivit påkört och dött på Gotland. Har väldigt svårt att tro att svinet simmat till Gotland trots att dom är utmärkta simmare. Dom lyckas breda ut sig utan hjälp och finns i enstaka exemplar så långt norrut som Härnösand.
Tack för att du rättar till alla vilda fantasier som skrivits som sanningar i denna tråd.
 
Toppen