• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentank

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur stora färskvattentankar har ni på era bilar (normalbilar, inte ombyggd buss med 1,5m3 :) )?
Tycker själv jag har onödigt stor. Fyller jag fullt räcker det en vecka (220lit).
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
140 liter vatten men bara 80 liter avloppstank, hade gärna haft större avloppstank i första hand och större vattentank i andra hand.
(I förra bilen var det 110 liter vatten och 100 liter avlopps vilket känns mer avstämt med depåbehoven)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
110 l vand tank og 100 l afløbstank. Til 2 dage med dush og opvask for 2 personer, så vi skifter hver anden dag. Kunne måske lige akkurat række til 3 dage, men vi vil ikke stå midt i dushen og løbe tør for vand ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Anledningen till frågvisheten :) är att bilen väger för mycket. Vår stad är utrustad med en, välbesökt, fordonsvåg. Första säsongen hade jag ingen tanke på att väga. Andra säsongen, på väg mot semester med full vattentank, bränsletank på bilen och generatorn, 2st fulla P11:eek:r, full kyl, möbler, fru, barn och hund, vägde jag.
3980kg (totalvikt 3500kg) och tänkte att nu måste vi banta!
Kanske går det att banta halva färskvatten tanken....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Färskvatten: 235 liter
Gråvatten: 180 liter (om jag minns rätt).

Hade 100 liter färskvattentank på den gamla bilen och tyckte det var för lite.
Snålade vi som f...n (2 pers) och duschade räckte det i 5-6 dgr.

Nuvarande tank funkar riktigt bra. Lyxar vi till det räcker den 7-8 dagar. Snålar vi lite, men med rimlighet, räcker det i 10-12 dgr.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Anledningen till frågvisheten :) är att bilen väger för mycket. Vår stad är utrustad med en, välbesökt, fordonsvåg. Första säsongen hade jag ingen tanke på att väga. Andra säsongen, på väg mot semester med full vattentank, bränsletank på bilen och generatorn, 2st fulla P11:eek:r, full kyl, möbler, fru, barn och hund, vägde jag.
3980kg (totalvikt 3500kg) och tänkte att nu måste vi banta!
Kanske går det att banta halva färskvatten tanken....

Behåll tanken men fyll den inte. Gardena har en vattenmätare som gör att du skulle kunna välja hur mycket du vill fylla vid olika tillfällen.(Gardena Slangkopplingar Vattenmätare)

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bäckis, ett alternativ är att väga upp bilen om det går, 500kg överlast är svårt att banta bort utan en väldigt knaper diet!
Har 170L vatten, 110L slask, tidigare bilar har haft betydligt mindre vatten,känns bra att inte behöva snåla eller leta tankställe jämt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den går tyvärr inte att väga upp. Har varit i kontakt med bilprovningen som, trots att chassiet är okejat för 3900kg måste ha ett intyg från påbyggaren, som gick i konken 2013. Har mailväxlat med en tidigare gren av fabriken i Italien men de kan inte hjälpa till :-(.
Jag har bantat den rejält. Dragkrok med tillhörande balkar -90kg, reservhjul+hållare -50kg, markis,cykelhållare mm -70kg, frugan -20kg och jag själv -15kg. Kan man sedan klara sig med mindre vatten och rasta och tanka vid fler stopp (tankar bara fullt till vinterförvaringen, 120 liters tank) så kanske man kan slippa åtal vid poliskontroll...
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Med 3500 kg fylte jeg 20/30 l på tanken og 10 l på kanne til the/kaffe. Fylte med 10l kanne så jeg viste hvor mye vi hadde. Tømte gråvann når jeg kunne. Dieseltanken fyltes full. Vi er to voksne og vi hadde mellom 100 og 0 kg fri vekt. Nå med 4000 kg bruker vi Gardenamåler og fyller mere vann og vi har nå to aluminium gassflasker, ikke en, men med sykler, grill...………….er vi ikke langt unna 4000kg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det är ju tjusningen med livet "under 3500kg", att man måste ha koll på vad man släpar med i bilen. ;)

Å andra sidan är du Bäckis lyckligt lottad som har nära till en "tillgänglig" våg.
Bara att packa in frugan och packningen i husbilen, åka bort till vågstationen och kolla läget.
Blir det semester eller inte? Ska vi släppa ut lite mer vatten, strunta i grillen, köra upp lite extra diesel
innan avfärd? Det är ju "guldläge" för dig i Nyköping... om du vill åka med rent mjöl i påsen/husbilen.

Fast vem bryr sig egentligen, tänker du, när du kommer ut på E4:an och märker att vänsterfilen
är fullkletad med 0000 och bmw:ar. Du får hela tiden bromsa in bakom lastbilarna, för de snabbkörande
och irriterade "medtrafikanterna", dom som oftast sedan sitter som fastklistrade i mittvajern längre fram?

Vad gör väl 70 kg:s övervikt i det sammmanhanget? Frugan kan ju följa med i husbilen, vem bryr sig?
Bara att åka tillbaka till vågen och hämta uppe henne... :) ... (om hon står kvar).

Vi, som åker 3,5 tonnare, har bättre koll på vad vi tar med oss, hävdar jag och sticker ut hakan.
Livrädda för viktöverträdelse vägs allt på guldvåg och inget onödigt får passera obemärkt in i
husbilen. Simulerar axeltryck och beräknar totalvikt efter alla konstens regler. Järnkoll på lasten.
Det positiva är, att sen har livet inga begränsningar någonstans utmed vägen. :cool:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så sant som det är sagt.
Ligger jag bara under 3700kg vid vägningen så svider det ju bara i plånboken.
Men man fortsätter åkandet och hoppas på att turen håller i sig och att man inte blir vägd.
Har varit nära vid några tillfällen men de verkar vara mer intresserade av att väga släpkärror och husvagnar än gamla husbilar :)
 
Toppen