Vattenpump husbil.

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av plingeling, 15 Juli 2018.

1. plingeling

plingeling HBK Medlem

Kommun:
    Kramfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6122
    Vattenpumpen reagerar inte när kranen sätts på, kollat säkring, relä och det är ström fram till kopplingsdosan vid pumpen. Är det nåt annat man bör kolla ? eller är det en ny pump som gäller. Hur ska man veta vilken pump man ska köpa, står inget på pumpan. Har en Adria coral 573 DS -08 :(

Arne44 gillar detta.
  2. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Det är inte så jättenoga vilken pump du köper, när vi köpte husbilen sa säljaren att vattenpumparna räknas lite som förbrukningsvara så den får ni räkna med att byta, jag köpte en dubbelt så kraftig som ligger som reserv i husbilen och ännu efter 5 år så har vi inte bytt.

Där i mot har jag fått köra ner handen ett par ggr i tanken och skaka liv i pumpen, testa det!

plingeling gillar detta.
  3. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Min har fungerat problemfritt nu i 13år :eek:.... Om du har en kabel så prova att koppla direkt på pumpen.... startar den så söker du ett annat ställe efter felet... lycka till

plingeling gillar detta.
  4. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    plingeling gillar detta.
  5. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    Originalpumpen höll 900 dagar boende i husbilen tills den gick sönder. Kör fortfarande på den nya pumpen, men har en i reserv. Dom är inte så dyra. Men inte heller så bra kvalitet.

plingeling gillar detta.
  6. tomhoff

tomhoff HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14258
    Ett annat näraliggande problem. För ett par veckor sedan började vår tryckvattenpump bära sig åt som om den vore dopad. Den pumpar kraftigare och mer intensivt än tidigare håller man ett glas under kranen så pulserar vattnet ner i glaset i takt med pumpen. Var på en Adriaverkstad som trodde att membranet var trasigt. De bytte pump men problemet kvarstår. De hade inget svar utan skulle rådgöra med Adrian om vad det beror på. När kranarna stängs så tystnar pumpen omedelbart så något läckage är det inte fråga om. Någon som stort på ngt liknande?
    Tomhof

möllarmor gillar detta.
  7. Ann & Uffe

Ann & Uffe HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14694
    Har du en accumulator så är det troligt att det är för lite luft i den

8. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Prova med att tappa av vattnet i varmvattenberedaren och fyll på nytt,det saknas luft i beredaren,det skall vara en luftficka som tjänsgör som ackumulatortank.

Conny & Ingmari gillar detta.
  9. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Det gäller att skilja på tryckvattenpump monterad utanför tanken, och den elektriskt styrda som är dränkt inne tanken, den senare är förbrukningsvara, medan tryckvattenpumparna håller betydligt längre.

10. Roffe Pilote

Roffe Pilote HBK Medlem

Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1697
    Min tryckpump lägger av ibland så jag får knacka på den o då startar den Vad är det för fel

11. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Kan vara kolen som hänger sig eller håller på att ta slut eller en tryckströmbrytare som har dålig kontakt. Det kan också vara så att pumpen kärvar eller är förorenad.

12. Roffe Pilote

Roffe Pilote HBK Medlem

Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1697
    Får riva ner när jag ställer av den i höst

13. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Väldigt vad det ränner iväg här då. Skall vi först reda ut trådskaparens fråga innan vi kastar in nya frågor och svarar på dem huller om buller?

Innan någon kan svara på frågan måste vi veta om det handlar om en tryckpump eller en dränkbar pump.

14. plingeling

plingeling HBK Medlem

Kommun:
    Kramfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6122
    Tack för alla svar jag fått. Pumpen är trasig och ny är beställd

SirMcLain gillar detta.
  15. tomhoff

tomhoff HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14258
    Tack för tipset. Tömde som du sade och fyllde på. Nu beter sig vattenpump som den ska- när jag spolar varmvatten. Vrider jag över till kallvatten kvarstår problemet med
    Den dopade pumpen??
    Tomhoff

16. oskobe

oskobe HBK Medlem

Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12585
    Min adria hade ett expansionskärl som behövde tömmas på vatten en gång om året. Annars uppkom exakt ditt problem.

17. MonKen

MonKen HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25855
    Hoppar på vattenpumpsproblem! I morse när jag kom ut så hör jag att vattenpumpen står och går konstant. Inget vatten i tanken, ingen kran som är öppen. Bilen är helt ny och vi har gjort som "alltid" gjort efter en resa. Tömt tanken, inte stängt av pumpen på panelen. Jag kan stänga av pumpen på panelen, men så fort jag aktiverar på panelen går den konstant.

18. haso

haso HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26140
    Om inte min blandare till handfatet är exakt centrerad när jag stänger den stänger inte min vattenpump av sig utan fortsätter pumpa trots att blandaren stängt. Jag antar att det sitter någon mikro-brytare i blandaren som trilskas. Kan det vara ett liknande problem för dig, MonKen?

19. Gert o Sus

Gert o Sus HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15188
    Råkade ut för samma sak på vår dränkbara pump. Det var kretskortet till toa-spolningen som var trasigt.

20. MonKen

MonKen HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25855
    Skall kolla upp tipset. Märkliga var att jag inte hörde det igår kväll (tror i alla fall inte det)

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.