• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump husbil.

plingeling

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
6122
Medlemskap
2022
Vattenpumpen reagerar inte när kranen sätts på, kollat säkring, relä och det är ström fram till kopplingsdosan vid pumpen. Är det nåt annat man bör kolla ? eller är det en ny pump som gäller. Hur ska man veta vilken pump man ska köpa, står inget på pumpan. Har en Adria coral 573 DS -08 :(
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är inte så jättenoga vilken pump du köper, när vi köpte husbilen sa säljaren att vattenpumparna räknas lite som förbrukningsvara så den får ni räkna med att byta, jag köpte en dubbelt så kraftig som ligger som reserv i husbilen och ännu efter 5 år så har vi inte bytt.

Där i mot har jag fått köra ner handen ett par ggr i tanken och skaka liv i pumpen, testa det!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Originalpumpen höll 900 dagar boende i husbilen tills den gick sönder. Kör fortfarande på den nya pumpen, men har en i reserv. Dom är inte så dyra. Men inte heller så bra kvalitet.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Ett annat näraliggande problem. För ett par veckor sedan började vår tryckvattenpump bära sig åt som om den vore dopad. Den pumpar kraftigare och mer intensivt än tidigare håller man ett glas under kranen så pulserar vattnet ner i glaset i takt med pumpen. Var på en Adriaverkstad som trodde att membranet var trasigt. De bytte pump men problemet kvarstår. De hade inget svar utan skulle rådgöra med Adrian om vad det beror på. När kranarna stängs så tystnar pumpen omedelbart så något läckage är det inte fråga om. Någon som stort på ngt liknande?
Tomhof
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det gäller att skilja på tryckvattenpump monterad utanför tanken, och den elektriskt styrda som är dränkt inne tanken, den senare är förbrukningsvara, medan tryckvattenpumparna håller betydligt längre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kan vara kolen som hänger sig eller håller på att ta slut eller en tryckströmbrytare som har dålig kontakt. Det kan också vara så att pumpen kärvar eller är förorenad.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Tömde som du sade och fyllde på. Nu beter sig vattenpump som den ska- när jag spolar varmvatten. Vrider jag över till kallvatten kvarstår problemet med
Den dopade pumpen??
Tomhoff
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hoppar på vattenpumpsproblem! I morse när jag kom ut så hör jag att vattenpumpen står och går konstant. Inget vatten i tanken, ingen kran som är öppen. Bilen är helt ny och vi har gjort som "alltid" gjort efter en resa. Tömt tanken, inte stängt av pumpen på panelen. Jag kan stänga av pumpen på panelen, men så fort jag aktiverar på panelen går den konstant.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Om inte min blandare till handfatet är exakt centrerad när jag stänger den stänger inte min vattenpump av sig utan fortsätter pumpa trots att blandaren stängt. Jag antar att det sitter någon mikro-brytare i blandaren som trilskas. Kan det vara ett liknande problem för dig, MonKen?
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Om inte min blandare till handfatet är exakt centrerad när jag stänger den stänger inte min vattenpump av sig utan fortsätter pumpa trots att blandaren stängt. Jag antar att det sitter någon mikro-brytare i blandaren som trilskas. Kan det vara ett liknande problem för dig, MonKen?
Skall kolla upp tipset. Märkliga var att jag inte hörde det igår kväll (tror i alla fall inte det)
 
Toppen