• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten rinner ut under husbilen

F

F.d. 50250

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato 18
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus 604
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Färskvatten
Vattnet rinner ut under husbilen även om frostvakten är i läge uppe när jag startar pumpen. Vatten kommer i slangen som syns på bifogad bild. Denna slang går ner i golvet och är till för att vattnet ska rinna ut under bilen. Har haft bilen på service vet inte om de kan ställt om någon kran så att det blir så här. Finns det någon tömning kran. Eller finns det någon som kan veta vad kan felet vara ?
 
C

chiva

Guest
Hej, du skriver att "frostvakten är uppe" , på min Knaus ska den vara nerfälld när man använder dricksvattnet. Kan du möjligtvis ha förväxlat lägena?
 
F

F.d. 50250

Guest
ibemax skrev:
Hej, du skriver att "frostvakten är uppe" , på min Knaus ska den vara nerfälld när man använder dricksvattnet. Kan du möjligtvis ha förväxlat lägena?

Hej. Jag har provat båda lägena men det hjälpte inte. :-(
Men enligt bilden skylten så ska den vara i uppe läge när den är stängd.
 
F

F.d. 50250

Guest
Hej. Nu har jag hittat felet.:) I den vita plastdetaljen ska det sitta en backventil på ovansidan. Den fungerar som en avluftning när man tömmer tanken. Eller när frostvakten löser ut. Den hade lossnat och trillat ner i slangen som går till varmvatten kranarna i husbilen. När det inte fanns något stopp där så tog naturligtvis vattnet den vägen och ut under bilen. Har beställt en ny backventil. :)
 
Toppen