• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luft värme?

F

F.d. 24377

Guest
Har husbilat några gånger med svärfars husbil och börjar fundera på att skaffa en egen. Men när man kommer till värmesystem så kan man välja på luft (truma) eller vattenburen, om jag förstått rätt?

Vad ska man välja??
Är det så att luft låter mer? drar mer el?
Jag har sökt här på forumet och hittar bara folk som har problem med sin Truma. Har dom oftare problem än vattenburen?

Tacksam för åsikter och erfarenheter
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi har för närvarande vatten. Helt klart jämn och bra värme samt tyst. I tidigare fordon hade vi luftvärme med elpatron. Ger kanske inte samma värmekomfort men vi campade några vintrar i Sälen med - 30 grader, med Trumavärmare. Gick lite extra gasol men vi hade varmt och gott.

Luftvärmen är billigare, väger mindre, ger snabbare värme och är enklare att komplettera och bygga om. Vattenburet ger jämnare värme, när det väl blir varm!

Men som sagt, ska ni inte ha en renodlad vinterbil så är smålänningens råd ovan bra. Välj först den bil ni vill ha och acceptera värmeanläggningen den har.

Krister N
 
F

F.d. 24377

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Tusen tack för alla svar och erfarenheter. Jag har lite att fundera på, men måste säga att det lutar åt vatten
Tack!
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Själva har vi vattenburen värme i husbilen. Har haft luftburen tidigare, men tycker att vattenburen ger jämnare värme. Vad som inte belysts är att det är inte vatten i systemet , utan 50% glykol/vatten-blandning (för frysriskens skull). Någon har sagt att om det blir läckage kan Du få glykol på golvet i husbilen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller luft värme?

Jag föredrar vatten buret det var en skälvklarhet när jag skulle ha husbil jag har haft husvagn i 40 år med vatten buren värme, så varför skulle jag ha sämmre komfort i husbilen än jag har haft i husvagnarna köper man en sådan dyr sak så skall den inte vara sämre jag har vatten buren värme i bilen med vatenburen golv värme så dubbel golv behövs inte, här är många åsikter och det skall det vara,

på husvagns tiden diskuterades inte värmesystem dom verkar vara komna längre i utveclingen än husbilarna. jag tycker ni skall ta god tid på er och komma fram till vad ni vill ha man måste se framåt och inte bakåt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej, en fördel med luftburen värme tycker jag är, att när det är lite ruggigt i bilen på morgon, kväll eller vid dåligt väder, så är det bara att sätta på värmen. Efter fem minuter kommer det värme och efter tjugo minuter kan man stänga av den igen.
Med vattenburen värme så har det inte hänt mycket alls med tempen tjugo minuter efter start.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Håller med dej det blir varmt väldigt fort och skall man inte använda den under vintern så finns det ingen anledning att stirra sig blind på värmesystemet för då finns det andra saker som planlösning och och stuvningsutrymmen ,utrustning , motor och övrigt skick som skulle styra mera .

Vill man sedan vintercampa med bilen så är det ju iofs en förutsättning att tankarna är uppvärmda / inbyggda .
Men visst är det gott med ALDE och värmeväxlare men att ha det som prio 1 om man kör enbart vår,sommar,höst nja då finns det andra saker att kika på .
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Nu har det skrivits mycket om värme och det mesta är sagt. Men här kommer en tanke ytterligare.

Tillhör dem som inte gillar drag och kalla golv och min erfarenhet är att i många bilar saknas det några utblås eller element. Skulle du ha en bil där du upplever drag eller ett kallt område sä är detta ofta enkelt att åtgärda oavsett om det är luftburet eller vattenburet. Trivs du med bilen i övrigt är det enklare och mycket billigare att åtgärda problemet. Planlösning och förråd är ju nästan omöjligt att ändra.

En tanke från Torbjörn:rolleyes:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi åker ju bara från typ maj till september vilket betyder att vattenburet blir ganska overkill. Tror vi har använt värmen tre gånger i år...
Det är nog lite en åldersfråga också, är man lite äldre blir värmen lite viktigare.
45 år ung brukar man klara ett par timmars nattkyla med en extra filt! ;)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi åker ju bara från typ maj till september vilket betyder att vattenburet blir ganska overkill. Tror vi har använt värmen tre gånger i år...
Det är nog lite en åldersfråga också, är man lite äldre blir värmen lite viktigare.
45 år ung brukar man klara ett par timmars nattkyla med en extra filt! ;)

Eller kasta kalsonger:wub:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

hade vatten i min första bil, luftvärme i de 2 andra. helt klart saknar jag vattenburen värme då jag upplevden den jämnare och strömsnålare. än fläktarna.
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Som sagt är det mesta sagt i ämnet. Dock är det ingen som nämnt hur länge rör- och gummidelarna i ett vattenburet system håller, innan de måste bytas. Som alla förstår, med med hänsyn till rörens dragningar, kan detta bli en rejält kostsam affär. En äldre husvagnsreparatör nämnde för mig en gång, att ett vattenburet system kan kräva utbyte av vissa ledningar efter ca 10 år. Ett tecken på detta är, när det visar sig "ärgningar" i skarvar mellan rör och gummidetaljer.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vatten eller luft värme?

Kom att tänka på en sak till, vikten.
Nu beror det ju på bil, men ligger man redan nära maxvikt och inte får lasta särskilt mycket kanske det är dumt att montera ett rejält antal meter rör, pumpar o dyl och sen fylla det med en hel del extra vatten-vikt?
Kanske inga jättevikter i sammanhanget, men kanske värt att räkna på om man redan ligger högt i vikt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller luft värme?

Om en ser i opsjonslistene fra fabrikkene så blir en Alde i stedet for en Truma 10 til 20 kg mer vekt. De fleste fabrikkene ligger rundt 15 kg mervekt for Alde opsjonen.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

en sak att tänka på också är att ska du ha bilen länge så kan det bli dyrare med vatten pga läckagerisken plus om du behöver lufta systemet
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej!
Har testat båda systemen och just nu ett Truma luftburet system (endast gasol!).
Min erfarenhet säger mig att det fungerar precis lika bra med vilket ni än väljer.

Vatten blir absolut lite tystare men också rejält trögare att reglera.
Luftburet låter lite mer men reglerar också temperaturen väldigt snabbt vid behov.

Vattensystemet väger tyvärr mer som system betraktat men golvvärmesystemet platseffektivt.
Luft kräver tyvärr lite mer utrymme för slangarna men är i gengäld lite lättare.

Vatten kan läcka både sakta och fort, synligt och osynligt.

Vi har testat i riktig Svensk vinterkyla i fjällen och bägge systemen fungerar bra.

Största fördelen med luftburen värme uppfattar vi faktiskt är att det går att med
mycket enkla medel reglera hur mycket och framförallt var värmen skall levereras.
Vi gillar generellt att ha golven samt dusch/toalett varmare och gärna lite svalare i övriga bilen för den goda sömnens skull. Med dubbelgolv och luftvärme är det faktiskt en enkel match att justera in luftutblåsen så att detta blir verklighet.

Finns det då inget reellt som är lika ?
Jo, tillförlitlighetsmässigt är jag i alla fall rätt övertygad om att det inte finns några olikheter mellan systemen.

Välj bil som först fungerar bra i förarhytten (stolar och körkomfort) och därefter ett boutrymme som stämmer med era värderingar och rörelsemönster. Är allt detta bra så borde det inte spela någon roll vilket värmesystem som är installerat.

Må väl!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej!
Har testat båda systemen och just nu ett Truma luftburet system (endast gasol!).
Min erfarenhet säger mig att det fungerar precis lika bra med vilket ni än väljer.

Vatten blir absolut lite tystare men också rejält trögare att reglera.
Luftburet låter lite mer men reglerar också temperaturen väldigt snabbt vid behov.

Vattensystemet väger tyvärr mer som system betraktat men golvvärmesystemet platseffektivt.
Luft kräver tyvärr lite mer utrymme för slangarna men är i gengäld lite lättare.

Vatten kan läcka både sakta och fort, synligt och osynligt.

Vi har testat i riktig Svensk vinterkyla i fjällen och bägge systemen fungerar bra.

Största fördelen med luftburen värme uppfattar vi faktiskt är att det går att med
mycket enkla medel reglera hur mycket och framförallt var värmen skall levereras.
Vi gillar generellt att ha golven samt dusch/toalett varmare och gärna lite svalare i övriga bilen för den goda sömnens skull. Med dubbelgolv och luftvärme är det faktiskt en enkel match att justera in luftutblåsen så att detta blir verklighet.

Finns det då inget reellt som är lika ?
Jo, tillförlitlighetsmässigt är jag i alla fall rätt övertygad om att det inte finns några olikheter mellan systemen.

Välj bil som först fungerar bra i förarhytten (stolar och körkomfort) och därefter ett boutrymme som stämmer med era värderingar och rörelsemönster. Är allt detta bra så borde det inte spela någon roll vilket värmesystem som är installerat.

Må väl!

Fasiken så begåvat och intresant inlägg..tackar!:)

Pilot/ som oxå kör året om med luftburet värmesystem!;)
 
Toppen