• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varvet stannar på strax under 3000rpm!

I

Ixeofors

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,3 MJT
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Argos
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Motor
Har tyvärr fått lite problem med vår husbil :(

Det började med att vi fick läckage från bränslefilterbehållaren, lyckades få det så tätt så vi kunde köra hem.
Idag bytte jag filtret och tätningen på bränslebehållaren, och startade upp husbilen för att se att det var tätt. När jag då gasade lite och varvade upp lite så stannar varvmätaren på strax under 3000rpm?

Nu hör jag även ett surrande läte som jag inte tror jag hört tidigare heller, kommer från den lilla vacumprulen som sitter monterad på metallbläcket i överkant mitt i motorrummet. Den ena slangen var sprucken så den kapade jag änden på och återmonterade.

Har också tagit bort bateripolen för att se om det hjälpte, men inget hittills får bilen att varva mer. Nu har jag inte testkört bilen utan bara varvat upp på uppfarten, ingen lampa för felindikering lyser heller i instrumentpanelen.

Är det så att det inte går att varva mer på neutral och jag bara inte tänkt på det innan? Men så kan det väl ändå inte vara!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
De flesta moderna fordon har i dag en varvtalsbegränsning i friläge, dagens motorer varvar så lätt.
Min Mondeo -06 ( bensinare ) går inte varva mer än strax över 3 000 i friläge, men med en låg växel i så varvar den lätt över 6 000 på vägen.
 
I

Ixeofors

Guest
pekke skrev:
De flesta moderna fordon har i dag en varvtalsbegränsning i friläge, dagens motorer varvar så lätt.
Min Mondeo -06 ( bensinare ) går inte varva mer än strax över 3 000 i friläge, men med en låg växel i så varvar den lätt över 6 000 på vägen.

Då har man lärt sig något nytt! :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Impala-Flamman skrev:
Stämmer nog helt korrekt det. Inte heller min bil går att varva över 3.000 rpm
i stillastående läge och med friläge.

Det måste bero på att man har fått koll på att Bilprovningen har som vana att övervarva motorerna vid avgastestet.:rolleyes:
 
Toppen