• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varning för tankning i Danmark

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: varning för tankning i Danmark

Vid resa från Esbjerg, såg vi att en statoilmack hade extra lågt dieselpri. 1038 Dkr + gebyr
När jag kom hem och kollade på datorn hade man dragit 2 x 1478Kr på samma dag samma plats. Reklamerade hos Skandiabanken fick byta kontokort.
Dagen efter var båda uttagen borta. Uttag med Visa i Bankomat inget problem.

Annars är Danmark ett trvligt land att semestra i. Renligt.

Jägarn
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

En klassisk dansk Flæskesteg med rödkål är otroligt gott......... med en Hof och en lille en.

Vart land har sina regler, bara acceptera eller bli hemma.

Det anser du? När det gäller betalkort som är internationella så skall de också vara det även om det protektonistiska Danmark inte tycker det.

Att det finns olika trafikregler i andra länder det är OK men har vi ett internationellt erkänt betalningsmedel så skall det ta mig tusan också vara likställt.
Detta eviga snack om att "passar inte galocherna så stanna hemma" för inte saken framåt.

Jag är fullständigt övertygad om att även du surnar till om du debiteras för något som motsvarande turist i Sverige inte belastas med.
Dessutom är det förnedrande att stå där i affären med en betalkort som användas världen över och som du vet har täckning för det du vill köpa att bli nekad att betala med detta kort.

Visst enligt denna tes "stanna hemma om det inte passar" kommer knappast att öka det internationella utbytet som så många pratar om.

Jag tycker det är ynkligt av de länder bland annat Danmark som skall vara så tillknäppta när det gäller något som inte är danskt:mad:

Sedan må Hofen och den lille var hur god som helst;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: varning för tankning i Danmark

Lars o AnnicaTrelleborg-Sassnitz är faktiskt en mycket prisvärd väg till Tyskland.
Inte för lång tid på sjön 3,45 tim och sedan rakt ner på fina vägar.
Den vägen har vi använt de senaste 4 åren vi kört söder över.

Det finns egentilgen ingen anledning att färja två gånger alternativt kör Öresundsbron och sedan att kuska genom Damnmark till Rödby för att nå Kontinenten om man inte vill se något på den vägen:rolleyes:

Det är så vi har resonerat tar nattbåten vid 03 00 landar 7 00 har sedan hela dagen för färd söderut.slutmålet Gardasjön med ett stop påvägen.
Ber om ursäkt för ot för vi behöver inte tänka på att tanka i Danmark :yes:
Ha de
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: varning för tankning i Danmark

Det anser du? När det gäller betalkort som är internationella så skall de också vara det även om det protektonistiska Danmark inte tycker det.

Att det finns olika trafikregler i andra länder det är OK men har vi ett internationellt erkänt betalningsmedel så skall det ta mig tusan också vara likställt.
Detta eviga snack om att "passar inte galocherna så stanna hemma" för inte saken framåt.

Jag är fullständigt övertygad om att även du surnar till om du debiteras för något som motsvarande turist i Sverige inte belastas med.
Dessutom är det förnedrande att stå där i affären med en betalkort som användas världen över och som du vet har täckning för det du vill köpa att bli nekad att betala med detta kort.

Visst enligt denna tes "stanna hemma om det inte passar" kommer knappast att öka det internationella utbytet som så många pratar om.

Jag tycker det är ynkligt av de länder bland annat Danmark som skall vara så tillknäppta när det gäller något som inte är danskt:mad:

Sedan må Hofen och den lille var hur god som helst;)


Problemet är att VISA inte är ett internationellt kort som default, det är ju landet (läs VISA) du är i som styr upp detta. Mastercard ,Amex och Diners funkar hur bra som helst, dom har ordning och reda internationellt (i Danmark)
Mvh Jes, som ibland har problem med VISA i DK men aldrig med dom andra.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Køb på kort i Danmark.

I Danmark skal den enkelte foretning aftale med kortudstederen at kortet kan bruges i foretningen.

Foretningen betaler en afgift til kortudstederen ud fra salget på kort, således er den omtalte afgift på 1,8% en afgift som foretningen sender videre til kortudstederen, altså omkostningen betales af kunden.

Butikerne betaler også en afgift for at modtage betaling fra Dannkor holder, men da dankortet har en kæmpe omsætning så kan butikerne i Danmark ikke undvære kunder der bruger Dankortet, men anlt anden lige så er der til sidst kun en til at betale omkostningerne og det er kunden uanset om de er Svenske eller Danske.

Så kære broderfolk det er ikke forretningerne i Danmark der beholder afgiften, og i er naturligvis velkommen i vores skønne land, prøv at besøge Løkken eller Blokhus under en efterårsstorm og se vesterhavet helt oppe ved klitten.

EU harmonisering klarer ikke alle vore problemer.:spinny:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

.......... Reklamerade hos Skandiabanken fick byta kontokort.
Dagen efter var båda uttagen borta. Uttag med Visa i Bankomat inget problem.
...............
Jägarn
Da håber jeg at dit kreditkort virker nu.

Tvivler på at der er nogen fra Danmark, her i HBK, som kan afhjælpe problemet som tilsyneladen dukker op ved denne tid hvert år.
Tvivler også på det er et problem for alle andre landes kreditkort med dobbelt betaling for tankning.
Hvis tråden kun drejer sig beklagelse og advarsel mod brug af kreditkort i Danmark så stadig .....
Varför inte bara köra utanför Danmark?
Så jag behöver inte läsa om klagomål kring Danmark, och jag skriva om gratis platser och attraktioner.
Våra gratis vägar till Centraleuropa är fortfarande inte värt att använda.
Så glöm Danmark - vi redan har nog med problem.
:twitcy:
- Danmarks CO2 regnskab bliver også bedre ved mindre salg af brændstof og kørsel ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Enda gången jag fick problem med kortet var efter ett inköp på Shell Solröd (strax söder om Köpenhamn) Killen som tog emot betalningen sa att de hade problem med terminalen och skrev bland annat av kortnummer mm. såg ej riktigt vad som noterades men c:a en vecka därefter vid en uttagsautomat "uttag medges ej". Som tur var kunde jag faktiskt ta ut pengar i automaten innanför min banks dörrar och trodde att det var ett tillfälligt fel. Men redan dagen efter fick jag ett brev från banken där dom bad mig komma in och byta kort, någon hade tydligen försökt att använda "mitt kort" i Frankrike för att ta ut pengar.
Detta hände för c:a fyra år sedan.
Mina uppgifter om var och hur en kopiering ev. kunde ha gjorts var banken inte intresserat av, och då det inte fattades några pengar på kontot fick saken bero för min del. Men aldrig sedan dess har mitt kort blivit överlämnat till någon annan för hantering.

(och tänk så vanligt det var en gång i tiden att man lämnade kortet, som förvarades i ett glas i baren, för att få alla utgifter på en räkning.)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Igår råkade jag också ut för en dubbel debitering efter tankning i Danmark. Tankade 73,78 l diesel för 855,54 DKK vid OK:s automatstation i Ringsted och betalde med ett svenskt Visa-kort. Mitt bank-konto har nu blivit debitterat med två belopp för kortköp från OK 718 Ringsted. 981,43 SEK och 513,81 SEK. Har just skickat ett meddelande till OK och får se vad dom har att säga.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Dubbel reservering av belopp vid kortinköp i Danmark gäller inte bara vid bränsleköp. Har råkat ut för samma sak vid auktionsinköp med Master Card. Försökte gå till botten med det men det var som att köra huvudet i väggen, ingen hade gjort fel.....

I Nordiska Rådet har gjorts en överenskommelse om att man inte ska ta ut några extra avgifter vid köp med kontantkort, ska försöka hitta texten.

Har nämnts förut i forumet men kan vara värt att påminna om: Före kl 10 är priset på diesel mycket lägre än senare på dagen, kan skilja 2-3:-/l.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Igår råkade jag också ut för en dubbel debitering efter tankning i Danmark. Tankade 73,78 l diesel för 855,54 DKK vid OK:s automatstation i Ringsted och betalde med ett svenskt Visa-kort. Mitt bank-konto har nu blivit debitterat med två belopp för kortköp från OK 718 Ringsted. 981,43 SEK och 513,81 SEK. Har just skickat ett meddelande till OK och får se vad dom har att säga.

OK har svarat:

Tak for din henvendelse.

Jeg vil mene det er et sikkerhedsbeløb, som banken har trukket.
De trækker dette beløb for at sikre dig, at der er penge nok på din konto til at betale benzin.
Pengene skulle gerne komme tilbage på din konto. Hvis du ikke ahr pengene på din konto indenfor en uge, så kontakt din bank eller os.

Mvh Camilla Nielsen
OK benzin


Jag har skickat följande svar till OK eftersom jag inte förstår snacket om "säkerhetsbelopp".

Hej Camilla,

Tack för ditt svar. Jag har lite svårt att förstå ditt tal om "säkerhetsbelopp". Mitt konto har redan belastats med det belopp som jag har tankat för. Varför skall mitt konto bli belastat med ett ytterligare belopp, av "säkerhetsskäl", när beloppet redan är draget från mitt konto?

Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: varning för tankning i Danmark

Om man med svenskt betalkort gör köp i annan valuta än svenska kronor är det inte ovanligt att det efter köpet dras ytterligare ett belopp för att säkra att växelkursen vid överföringen till svenska kronor inte är till kontokortsgivande bankens nackdel. Beloppet minus eventuell mellanskillnad som uppstått återinsätts på kontot någon dag senare.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: varning för tankning i Danmark

Bruker kun Mastercard på mine husbils-turer i Danmark og Tyskland.Mine erfaringer er at de här 2 länder är urusla vad gälder dom här korten.

Även på Citti i Flensburg får man renna rundt i bankomater då de icke tar kort!!

"Men vi tager Dan-kort" sier dom.Men det hjelper icke en norrbagge.MYCKET få varuaffärer,det vare sig i Danmark eller Tyskland har jag kunnat använda Mastercard.Det förringar upplevelsen,det här bankomat-rennandet !!!

På så sätt är faktisk Sverige og Norge mer "up to date" UTAN 1,8% gebyr.

Annars är Danmark ock Tyskland bra semästerländer,med hyggligt folk.:yes:

Ottar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.830
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: varning för tankning i Danmark

Jag gillar Danmark skarpt. Vi är ofta där på våra småturer eftersom vi bor 15 minuter från bron. Använder dock gärna kontanter efter en del liknande strul som nämnts ovan. Man kan bli hur förbannad som helst men det gör sällan någon nytta, inte i Danmark i varje fall! :) Kanske en del av tjusningen.

:-/<rister
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

OK har svarat:

Tak for din henvendelse.

Jeg vil mene det er et sikkerhedsbeløb, som banken har trukket.
De trækker dette beløb for at sikre dig, at der er penge nok på din konto til at betale benzin.
Pengene skulle gerne komme tilbage på din konto. Hvis du ikke ahr pengene på din konto indenfor en uge, så kontakt din bank eller os.

Mvh Camilla Nielsen
OK benzin


Jag har skickat följande svar till OK eftersom jag inte förstår snacket om "säkerhetsbelopp".

Hej Camilla,

Tack för ditt svar. Jag har lite svårt att förstå ditt tal om "säkerhetsbelopp". Mitt konto har redan belastats med det belopp som jag har tankat för. Varför skall mitt konto bli belastat med ett ytterligare belopp, av "säkerhetsskäl", när beloppet redan är draget från mitt konto?

Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare.

Här kommer svaret från OK:

Det er ikke OK som reserverer et beløb på din konto - men din bank, fordi du bruger dit kort i udlandet og på en ubemandet tankstation.
Hvis du stadig ikke har fået reservationsbeløbet retur, så skal du kontakte din bank.

Med venlig hilsen
Heidi Thrige
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: varning för tankning i Danmark

Här kommer svaret från OK:

Det er ikke OK som reserverer et beløb på din konto - men din bank, fordi du bruger dit kort i udlandet og på en ubemandet tankstation.
Hvis du stadig ikke har fået reservationsbeløbet retur, så skal du kontakte din bank.

Med venlig hilsen
Heidi Thrige

Nu har jag varit i kontakt med min svenska bank och fått en god förklaring av de dubbla dragningarna vid kortköp. När jag har använt mitt svenska kort vid ST1:s automatiska tankstation i Sverige har ST1 först skickat en begäran om 1 kr till min bank innan jag började tanka för att kontrollera att dragning kan ske från kortet. Efter avslutad tankning skickar ST1 över en ytterligare begäran till banken om dragning av det tankade beloppet. I detta skede är ST1:s betalningsförfrågan till banken preliminär. ST1 har i detta skede inte erhållit pengarna, utan pengarna är bara förbokade på mitt kontot. När köpet slutförs och ST1 erhåller pengarna från banken tar ST1 bort kravet på 1 kr som preliminärt drogs från kontot för att testa att kontot är aktivt.

Vid tankning i andra länder i Europa med svenskt kort förbokar bensinbolaget ett så stort belopp att dom täcker hela det belopp som man kan tänkas tanka för. Efter avslutad tankning skickas också en begäran till banken för det tankade beloppet, utöver det förbokade beloppet. De två beloppen är preliminärbokade, men har inte lämnat bankkontot. Jag kan dock inte disponera de preliminär bokade beloppen, så om man har lite pengar på kontot kan man råka utför att köps vägras p.g.a. att kontot är belastat med ett preliminärbokat belopp som senare kommer att tas bort. När köpet matrialiseras och pengarna överförs från mitt bankkonto till bensinbolaget skall besninbolaget ta bort det preliminära kravet som gjordes innan man tankade. Man erhåller växelkursen för den dag då köpet matrialiserades, d.v.s. då pengarna överfördes från mitt bankkonto till bensinbolaget.

Anledningen till varför bensinbolag i utlandet preliminärbokar ett stort belopp, som kan uppgå till så mycket som 1.500 kr, är att dom vill säkerställa att det finns täckning på kontot för vad man som mest kan tanka för. Det är mot denna bakgrund som det framförallt är på automatiska tankstationer som man kan råka ut för stora dubbel dragningar. Men detta kan även inträffa hos andra inköpsställen, men då rör det sig oftast om förfrågan till banken har blivit avbruten och att köpet har preliminärbokats två gånger.

Det gäller således att hålla ett öga på sitt konto vid köp utomlands för att se att dubbla preliminärbokningar försvinner efter ett tag. Om så inte sker gäller det att kontakta banken och i min bank skall man framföra klagomålet inom 13 månader.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: varning för tankning i Danmark

Åkte Jylland runt förra året. Tankade några gånger, tänkte inte på några extra avgifter.:cool:
Allt fungerade bra med billig camping vid försäsong.
Det är inte samma upplägg som i Sverige men...God öl, inlagd sill och smörrebröd var fokus då.... Reser gärna tillbaka till Ribe och Hvide Sand.

Bosse
 
F

F.d. 24325

Guest
Jeg må da også betale væksel gebyr når jeg hæver penge og køber på visa i Sverig også i andre lande det er det land som vil have gebyr og ikke den bank som i selv har jemme i Sverig gebyert størelse kan svenge fra land til land
Kurt rejser igen
 
Toppen