• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för inbrott

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Har också Heosafe på framdörrarna, dessutom Viking Larm på både bodelsdörr och till garaget.

När vi inte är i bilen har jag även rörelsedeckare som löser ut om någon tar sig in via framdörren, eller via taklucka.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Stackars Elisabeth om du börjar "såga" mitt i natten. Min Marianne brukar vrida på mig utan att jag märker någonting alls. Mig skulle vem som helst kunna råna när som helst när jag väl har somnat... : )

PS. Att "såga" är min specialitet. DS.

Tyvärr Ranko, det är samma problem här. Men efter 40 år har en viss vana hos henne infunnit sig så det blir inte så mycket "knackande" på ryggen nu längre. Det säg ju att dom som bor nära en järnväg hör inte tågen (nu menar jag inte SJ-tågen). :twitcy:
 
F

F.d. 22053

Guest
Sv: Varning för inbrott

Sakerna låg längre in i bilen och jag var trött. Jag sa också att det händer inte mig och jag vet om att man inte skall parkera sova på sådana ställen. Det var fullt med andra husvagnar och lastbilar runt om. Men ändå så hände det.
Man kan öppna framdörren ganska ljudlöst om man inte behöver bryta sönder den. Det sämsta man kan göra är att tänka det händer inte mig. Nästa gång kommer jag inte att ha några värdesaker framme. Dessutom så åker jag till en camping när jag skall sova.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning för inbrott

Rasteplasser langs autobahn og på E6 i Sverige regnes som de mest risikable steder å overnatte i Europa :D

Har fått montert ekstralås i Hartal bodelsdør, men det er få som kan og tør gjøre dette grunnet plasseringen av mekanismen i døren. Han som installerte for oss er for tiden syk.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Varning för inbrott

Inbrott i husbilen när man sover kan undvikas mycket lätt med enkla medel.
Ställ fram en kastrull med lock och bind ett snöre i dörrhandtaget. Om man inte vaknar när dessa attiraljer faller i golvet är man troligen döv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för inbrott

Jag har satt upp en "Ding-dong"/passagelarm som täcker alla fönster och dörrar utom bakåt så sovutrymme och toalett bak påverkar inte.

Man slipper då jobbet med montera larm vid varje fönster plus att det är bara ett batteri som behövs bytas.

Sticker någon in armen i bilen tjuter larmet.

Larm.jpg
 

chgust

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
17840
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Jag har satt upp en "Ding-dong"/passagelarm som täcker alla fönster och dörrar utom bakåt så sovutrymme och toalett bak påverkar inte.

Man slipper då jobbet med montera larm vid varje fönster plus att det är bara ett batteri som behövs bytas.

Sticker någon in armen i bilen tjuter larmet.

Visa bilaga 99309

Vi kör samma variant, vårt larm täcker framåt från sovdel. Det vill säga ingen kommer in vare sig genom bodelsdörr eller bildörrar utan att larmet går (130dB), men vi kan gå på toa utan att larmet går. Detta tillsammans med säkerhetsskåp i sovdelen hoppas jag funkar. Förstås att man lägger värdesakerna i säkerhetsskåpet alltid.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Hasse testade detta i går kväll och jag kom inte in. Försökte att öppna med min nyckel men det gick inte. Efter några sekunder så öppnade Hasse dörren. Bra och enkelt inbrottsskydd på natten.
DSCN5797.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varning för inbrott

Jag har satt upp en "Ding-dong"/passagelarm som täcker alla fönster och dörrar utom bakåt så sovutrymme och toalett bak påverkar inte.

Man slipper då jobbet med montera larm vid varje fönster plus att det är bara ett batteri som behövs bytas.

Sticker någon in armen i bilen tjuter larmet.

Var fick du tag på detta?

PS! Hittade på Ebay!
 
Senast ändrad:

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Då kanske du kan skriva var DU hittade det?????? :yes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för inbrott

Om jag minns rätt köpte jag den hos Kjell & Co, möjligen Clas Ohlson.

Jag köpte den till vår husbil redan år 1999, alternativet var att sätta magnetkontakter på alla fönster eftersom original larmet inne i husbilen inte kunde vara igång om vi var kvar inne i husbilen. Skalskyddet räcker ju inte om tjuven bryter upp ett fönster och går in den vägen.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Vad är ett larm värt när dörrlåset är förstörd? Ingenting! Lösningen är ett extralås på bodels- och förardörren. Finns bara originallåset är det en baggis för inbrottstjuven att komma in, vi vet, i Benidorm fick vi påhälsning, mitt på dagen, av en person som knäckte originallåset medelst skruvmejsel. Priset för 2 extralås, inkl. montering, är ca. 3000.- Sek, i Tyskland. Värd varenda öre.
:mad::mad:
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Fortfarande inga kommentarer om att använda skal larm. Är det ingen som har det installerat
Lasse
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Skal larm.
Når dette blir utfordret er det jo for seint! Da har den uvedkommende allerede ødelagt fysisk på husbilen og brutt grensen for min trygghet, og problemer og kostnader har begynt å løpe.

Jeg har NX5 med magnetbrytere mm osv. MEN det viktigste er NX sine utvendige bevegelses sensorer, diode og at systemet er koblet opp på utvendig belysning. Om vi får uønsket besøk, så må de først ta en risiko kalkyle mht dioden 50/50. Går de nærmere og utfordrer ca 1,5 unna så slår utvendig belysning seg på, ny kalkyle garantert minst 90/10 i min favør og de rygger unna og finner på noe annet. Jeg sover fortsatt trygt og har ikke merket noen ting, for systemet slår seg av om trussel forsvinner.

Sov i natt på Erikslund, herlig plass hvor vi alltid sover trygt.

:)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Bra att du sov gott på Erikslund , men denna plats är Sveriges mest drabbade när ligan som gjorde inbrott längs västkusten härjade som värst.
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Hej, har varit in på HeoSafe hemsida å tittat på lås , men hittar inte vart man går in för att beställa. Nån som vet ? MVH fransen.
 
Toppen