• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Tack för upplysningen!!
Vi brukar kunna & vill se på Svensk Tv där vi parkerar, men i smygehuk Nix det gick inte,
internet kan jag tänka mej det samma!! så för vår del så kan dom lägga ner allt, latrin tömmning fans inte det i heller nä plöj upp & sätt potatis på biten!!!!
mvh.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

TV och internet anser jag vara trevligt om det finns. Skulle jag inte få in något av det så är det inte hela världen - det kan jag lika gärna syssla med hemma. Förmodligen är det mina grejor som inte är tillräckligt bra de få gånger jag saknar täckning. Det blir inte så mycket av den varan ändå när vi är ute utan blir istället umgänge, grillning och såklart en titt på omgivningen.
Vatten och tömning klarar vi oss också utan, vi har ju tankar - bara att tömma/fylla innan avfärd, eller på lämpligt ställe på vägen. Ström producerar vi själva m.h.a. solpaneler.
När ungarna är med (vilket händer mer och mer sällan) så finns dock helt andra krav :)
Sist vi var i Smygehuk så hade vi i alla fall mobiltäckning och därmed internet, men om vi hade TV-mottagning har jag ingen aning om.

Smygehuk tycker vi är mycket trevligt liksom Ystad. Vi behöver bara en plats att stå på, INGET annat. Grus, asfalt eller gräs spelar ingen roll (även om vi föredrar gräsmatta), det viktiga för oss är sällskapet och en trevlig omgivning.
Bättre de planterar potatis på andra sidan RV9 :)

P.S. flor16: Om du alltid vill ha tillgång till TV-mottagning så kan du annars komplettera med parabol, då ska det rätt mycket till om du inte kan se mark- eller satellitsänd TV.
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Hej Ice-Man!
Mycket intressant!
Från det jag skrev Plöj upp biten, till där var "utslagsback för tömning av toakassetter." tog ungefär 2 månader!
Nu kan man undra det där med Tv motagning & internet, hur lång tid det tar till åtgärd till det bättre.
Jag vill inte med det säga att det är min förtjänst men vad håller "dom " på med bygger nytt & vet inte, alltså ingen framförhållning!!!
Mvh. "Ps" påverkan verkar som det måste till, annars tar allting rent för lång tid innan åtgärd "DS"
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Ursäkta trådskaparen!
Men den blir lyft.
Jo Ice-Man.
Utanför ämnet vi har i ca: 17 år set Tysk & lite till Tv analogt.
nu när "dom" gått över till digitalt, vad göra förutom att köpa en digital motagare, (som bara visade Turkiet, Polen & Rumänienen) hur gör Tyskarna för att se T.ex. MDR, Sat.1, NDR ZDF, ARD o.s.v.
Mvh.




TV och internet anser jag vara trevligt om det finns. Skulle jag inte få in något av det så är det inte hela världen - det kan jag lika gärna syssla med hemma. Förmodligen är det mina grejor som inte är tillräckligt bra de få gånger jag saknar täckning. Det blir inte så mycket av den varan ändå när vi är ute utan blir istället umgänge, grillning och såklart en titt på omgivningen.
Vatten och tömning klarar vi oss också utan, vi har ju tankar - bara att tömma/fylla innan avfärd, eller på lämpligt ställe på vägen. Ström producerar vi själva m.h.a. solpaneler.
När ungarna är med (vilket händer mer och mer sällan) så finns dock helt andra krav :)
Sist vi var i Smygehuk så hade vi i alla fall mobiltäckning och därmed internet, men om vi hade TV-mottagning har jag ingen aning om.

Smygehuk tycker vi är mycket trevligt liksom Ystad. Vi behöver bara en plats att stå på, INGET annat. Grus, asfalt eller gräs spelar ingen roll (även om vi föredrar gräsmatta), det viktiga för oss är sällskapet och en trevlig omgivning.
Bättre de planterar potatis på andra sidan RV9 :)

P.S. flor16: Om du alltid vill ha tillgång till TV-mottagning så kan du annars komplettera med parabol, då ska det rätt mycket till om du inte kan se mark- eller satellitsänd TV.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Hej!
Tack för ditt mail. Det är mycket riktigt som du säger, att vi kommer att ta parkeringsavgift för uppställning av husbilar/husvagnar nattetid. Den egentliga anledningen är helt enkelt att genom avgift och övervakning bringa ordning på platsen, något som du säkert har sett behövs. En viktig sak att komma ihåg är också att marken är privatägd, vi i det kommunala utvecklingsbolaget arrenderar marken juni-juli-augusti som är den tidsperiod som vi kan råda över. Övriga nio månader är det upp till markägaren att sanktionera parkering och uppställning utifrån de strandskyddsregler som råder. Håller helt med dig att det behövs bra uppställningsplatser för husbilar i kommunen, är fullt medveten om den explosionsartade utvecklingen som råder. Förhoppningsvis kan vi få till en bra permanent lösning norr om väg 9 i Smyge, det vill dock till att markfrågor mm kan lösa sig. Att det på det befintliga området vid Köpmansmagasinet skulle inrättas en permanent ställplats/camping är en omöjlighet p g a av strandskyddsreglerna. En förutsättning för att vi ska kunna ta betalt i dagsläget är att kommunen aktivt börjar arbeta med att få till en permanent lösning och som jag nämnde ovan är på gång.
Min förhoppning är också att vi kan inrätta ytterligare en uppställningsplats i kommunen men den service som husbilsägarna efterfrågar.
Hoppas verkligen att ni fortfarande vill besöka Smygehuk i framtiden trots att det kommer att innebära en avgift nattetid.

Med vänlig hälsning
Ditte Fagerlund
Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Suck! Hade tänkt mig åt Smygehuk nästa vecka, men tvekar efter att ha läst denna tråd. Vill inte bidra till oordningen. Håller med om att definitionen av ordning varierar grovt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att parkera husbilen över natten är knappast camping, kanske ett sätt att runda strandskyddet som man annars hänvisar till, skall man skicka ut ordningsmakten för att se om någon campar.
Är det någon som hittat en paragraf i lagboken för camping?
 
F

F.d. 55374

Guest
Att parkera husbilen över natten är knappast camping, kanske ett sätt att runda strandskyddet som man annars hänvisar till, skall man skicka ut ordningsmakten för att se om någon campar.
Är det någon som hittat en paragraf i lagboken för camping?

Om du övernattar i ett campingfordon (husbil) då campar väl du.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan ju tillämpa den Spanska varianten,när polisen knackar på öppnar man inte,ett tomt fordon kan inte campa ,det är parkerat.
Nu tror jag att ordningsmakten i Skåne har en del annat att göra än knacka på husbilar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om du övernattar i ett campingfordon (husbil) då campar väl du.

Ja, den tolkningen är nog den som är vedertagen utom i en del av husbilskollektivet...

Tyvärr finns det egna, annorlunda tolkningar som troligen på sikt kommer att skapa klarare regler, som jag personligen inte tror kommer att gagna oss som har husbilen som hobby.

Finns det egentligen något annat land i Europa som är så generöst med att låta oss fricampare i den vackra naturen? Själv kommer jag inte på något så här på rak arm, upplever att platser för oss att slå läger är väldigt reglerat utanför Sveriges gränser.

Om nu länsstyrelsen beslutade att inte bevilja undantaget från strandskyddsbestämmelserna i Smygehuk så är det väl bara för oss att acceptera det och inte agera provocerande, eller....?

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Regelverk både når det gjelder allemannsrett og kjøring utenfor veinett er veldig like i Norge og Sverige. Det er større deler av Norge som er like liberal som Norrland, men som i Sverige er problemet i enkelte lokale områder langs vann i syd.
 
F

F.d. 55374

Guest
Ja, den tolkningen är nog den som är vedertagen utom i en del av husbilskollektivet...

Tyvärr finns det egna, annorlunda tolkningar som troligen på sikt kommer att skapa klarare regler, som jag personligen inte tror kommer att gagna oss som har husbilen som hobby.

Finns det egentligen något annat land i Europa som är så generöst med att låta oss fricampare i den vackra naturen? Själv kommer jag inte på något så här på rak arm, upplever att platser för oss att slå läger är väldigt reglerat utanför Sveriges gränser.

Om nu länsstyrelsen beslutade att inte bevilja undantaget från strandskyddsbestämmelserna i Smygehuk så är det väl bara för oss att acceptera det och inte agera provocerande, eller....?

TommyD

Provocerande ? ja kanske lite, nu övernattar vissa i sina bilar dom campar tydligen inte, övernatta kan man även göra i en husvagn

Ha en trevlig sommar.

Tommy R
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sett så många husbilar och även några husvagnar som parkerat på parkeringen i Smyge, som i torsdags när vi var på väg till Beddingestrand.
Fattar inte varför man försöker stoppa något som fungerar i alla tider.
Men det är väl någon som är bitter.

Krister

Vad jag kan läsa mig till verkar det vara en mycket komplicerad situation, med flera aktörer inblandade.

Vad jag förstår har länsstyrelsen beslutade att inte bevilja det undantag från strandskyddsbestämmelserna som har gällt i flera år för den privata marken. Frågan gick vidare till mark- och miljööverdomstolen som valde att inte bevilja prövningstillstånd. Därmed gäller förbudet att använda marken för uppställning.

Kommunen verkar i alla fall ha varit positiva till fortsatt uppställning av husbilarna, men under ordnade former. Det skulle kräva att man först arrenderade den aktuella markbiten av nuvarande ägare, vilket man inte lyckats komma i mål med.

Nu är inte Smygehuk vilken udde som helst, Skandinaviska halvöns sydligaste udde har självklart ett stort attraktionsvärde i sig och jag skulle tro att bara det drar flera hundratusen besökare årligen. Kan troligen behövas en viss ordning på en plats med ett sådant tryck från gästande besökare.

TommyD
 
Toppen