• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta reglage till för?

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
20171123_145213.jpg

Det står Truma på reglaget som är placerat på instrumentbrädan,
långt från Trumavärmaren. Har frågat husbilsförsäljaren och flera
husbilsägare men ingen vet säkert. Hoppas därför på besked från
detta forum!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vad är detta reglage till för?

Det är troligen ett spjäll till luftvärmen för att balansera luftflödet till någon del av husbilen.
Vad är det för bil?
Jag hade ett sådant spjäll på en Dethleffs integrerad för att reglera värmen till främre delen av bilen.
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Tack Håkan för ditt svar. Det är en Dethleff Globebus I2 från 2012. Jag har letat efter en värmeslang från värmaren fram till reglaget men har inte hittat någon. Om den finns så är den i så fall väl gömd...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är detta reglage till för?

Från reglaget går det en wire fram till ventilen som öppnar/stänger för vattnet.

Följ wiren så hittar du ventilen (om den finns kvar).
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Hej Gunnar,
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med vattnet... Truman värmer luft. Och varmvatten, men bara till pentryt och duschen vad jag förstår. Det går heller inte att se någon vajer utan att demontera något. En titt in i motorutrymmet ger heller ingen klarhet. Där finns en massa värmeslangar som jag antar är till för att få värme från motorn.
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Hej Kjelka,
Så kan det kanske vara. I så fall måste det vara en lång vajer. Gråvattentanken sitter under bilen och är inte isolerad. Det står ingenting om detta i instruktionsboken, som i och för sig försöker täcka alla Dethleff-modeller...
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Hej Smålänningen!
Det där låter ju troligt! En sådan beskrivning har jag inte hittat i min instruktionsbok! Fast då måste det ju finnas en värmarslang från Truman (som sitter över vänster bakhjul) fram till instrumentbrädan. Jag har letat efter den men har inte kunnat hitta den, men den kanske finns i alla fall...?
Vindrutan är ibland helt blöt på insidan av kondens på morgonen när värmaren varit på. Det borde den väl inte ha varit om reglaget står på rött?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Finns i boken jag hade till min förra Magic Edition MY14. Tror inte du har något större luftflöde i varje luftutsläpp då det är rätt många hål. Testa att stänga de andra luftutsläppen i bodelen och vrid upp värmen så bör det komma mer luft fram.

Nu kommer jag inte ihåg hur utsläppen sitter på din modell, men är utsläppen innanför jalusierna så cirkulerar inte luften bakom jalusierna. Fönstren är kallaste ytan i bilen och fukten kondenseras där. Har du takluckor öppna? det är stor skillnad på hur mycket kondens det blir på rutorna när man ökar ventilationen.
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Reglaget kan tydligen användas för olika saker. Nu har jag testat så som Smålänningen föreslog, och det visade sig att när reglaget står på rött så kommer det varmluft fram till vindrutan. Det är som sagt många hål där, så det blir inte något kraftigt drag på luften. Tydligast märker man det på att instrumentbrädan närmast vindrutan blir varm. Värmen är dessutom ojämnt fördelad, varmast blir det på förarsidan. Det verkar inte ha någon betydelse hur bilens reglage för luftfördelningen står.

Funderar på varför man kan slå på och av värmen med reglaget, det verkar ju enklast att det står på rött hela tiden? Värmen verkar ju räcka till ändå...

Hålen vid vindrutan sitter bakom jalusierna. Vi brukar inte ha takluckorna öppna på natten. Mörkläggningsgardinerna till takluckorna brukar vi dra för, och då blir det ju inte så mycket ventilation även med luckorna öppna.

Tack Smålänningen och ni andra som har svarat på tråden!

/Stefan
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta reglage till för?

Vi brukar inte ha takluckorna öppna på natten.
/Stefan

Är det risk för regn på natten brukar vi bara ha takluckan inne i duschen öppen så slipper man torka upp vatten från golvet som det gärna blir när det blåser från sidan eller regnar hårt. Stor skillnad på kondensen om vi någon gång stänger den.
 
Toppen