• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårt jalusi gick sönder igår kväll.

M

MatsFo

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 -09
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: Frankia 840
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Inredning
Hej,

Igår kväll när jag drog ner vår(t) manuella jalusi (Frankia -09 helintegrerad) knäppte det till och helt plötsligt fanns det inget motstånd i jalusit och de snören som finns på varje sida ligger längst ner på instrumentbrädan (då den är nedfälld) samt att den är inte automatiskt i våg längre så är man inte försiktig tappar man ut den från sina banor vid varje sida.
Det fungerar såtillvida att det gick att dra ner, och jag tror att det går att dra upp också, jag hoppas verkligen det men är inte säker (har inte försökt ännu).

Jag är tyvärr riktigt dålig på sådant här. Vi är i Halland just nu, på väg österut egentligen.

Är det någon som vet hur allvarligt detta är och om ni vet någon som kan hjälpa till att laga det åt oss, relativt nära?

Ovanligt tacksam för svar :)

/Mats
 
F

F.d. 25060

Guest
Samma sak hände mig på norrlandssemestern. Omöjligt att laga på plats. Väl hemkommen tog jag ner hela gardinen, la ut den på golvet i vardagsrummet. Då kunde man se hur linorna var dragna, lyckades också trä i ny lina, vanlig persiennlina från Jysk. Efter testkörning på golvet åter till bilen och montering. Mycket jobb men lite pengar.
Lycka till!
Janne
 
Toppen