• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådor på Fiat från 2008

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: b504
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Växellåda
Hej!
Funderar på detta med Fiats växellådor.
1. Har de fortfarande problem med detta?
2. Det är väl sex växlar idag?
3. Har de problem med den sjätte växeln?
4. Från vilket år är lådorna ok?

Tack på förhand
Tony
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag håller nog inte till fullo med om att problemen är helt är borta på de sexväxlade lådorna efter att både hört från säker källa, läst på internet och även sett både dreven på de högsta växlarna, och lagret i gaveln på axeln till sjätte växeln fullständigt söndermosat i växellådor. Det är inte vanligt men inte inte heller helt ovanligt.

Utförandet på de sexväxlade lådorna skiljer sig helt från tidigare. Det är en axel in i lådan och två axlar ut ur den till slutväxeln mot krondrevet. Förmodligen för att få lådan så kort som möjligt men ändå få plats med sex växlar framåt och en bakåt i den.

Skillnaden mot de tidigare äldre lådorna är nog att, då så berodde det en del på körsättet, men mest på för svaga delar i lådorna.

Nu mera beror det nog mest på körsättet och lite mindre på för svaga delar i lådorna.

Men 5,5 ton, 70/80 på hastighetsmätaren, sexans växel i, och gaspedalen på acceleration med 170 hk. i motorn, kan och spränger nog fortfarande högsta växeln och/eller lagret i gaveln i lådan.
Det verkar nog också som att robotlådorna som växlar med egen vilja inte sabbar höga växlarna alls i samma utsträckning som de manuellt växlade.
De finns de som klagar på att robotlådorna varvar ur motorn för mycket innan de växlar upp, men det är nog det som räddar växellådorna.

Det var någon som sa.... Om man kör som en biltjuv så håller man ordning på både lådan, partikelfiltret och den blinkande oljelampan.

Det är också möjligt att Fiat ev. har förbättrat de allra sista årsmodellerna av lådan.

Det finns naturligtvis många sätt att se på saken :p:.
Men plåga inte lådorna för mycket vid för låg fart på de högsta växlarna, även om själva motorn inte protesterar med dån och vibrationer.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 23068

Guest
6. gear er nærmest det som før ble kalt overdrive. Med fullastet bobil er det ikke meningen at dette gearet skal benyttes til aksellerasjon, men kun opprettholde oppnådd hastighet. Jeg har en Fiat Ducato 2014 mod. på 150 HK og automat og bilvekt 3.5 tonn. Automatkassen skifter fra 5. til 6. gear ved ca.75 km/t på flat vei. Ønsker jeg høyere fart eller skal opp en bakke, gearer den umiddelbart ned til 5. gear i det jeg berører gasspedalen. Når jeg har hatt en stabil høyere fart med samme pedaltrykk i mer enn 3-4 sekunder, skifter den tilbake til 6. gear igjen.

Det er helt riktig som du sier at gearbrudd er en kombinasjon av brukerfeil og svak oppbygging av gearboks. Etter modifikasjon i 2010 er det nå hovedsakelig brukerfeil som er årsak til havariene. Fiat leverer ca. 70 % av alle chassiene til bobiler, og da får de også flest havariet, men problemet er ikke ukjent hos de andre chassis leverandørene. I UK hvor Peugot og Citroen er mer vanlig enn Fiat, har disse bobilene samme problemet i større grad enn Fiat produsert etter 2010.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Knut, håller med fullt ut.
Med "lilla" motorn på 150hk., robotlåda som växlar så fort den känner belastning, och totalvikt på 3,5 ton, så är nog lådan bland det sista man behöver bekymra sig om på de nyare bilarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nog är det lite konstigt att Fiat har en motor som ger max vridmoment vid 1400 rpm och har en växellåda som inte tål att segdra vid detta varv?
Det hade varit enkelt att flytta max vridmoment till högre varvtal och på så vis tvinga fram nedväxling.
Och näää, jag segdrar inte på 6:an av ren självbevarelseinstinkt, det kan göra ont där bak (i plånboken.
:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller annars kan man kanske säga att plånboken blir så tunn, så den inte alls känns besvärande att sitta på :D.

Men lådorna skall gå att rädda om inte lagerläget blivit stukat och allt för trasigt.
Men troligtvis så hamnar priset ändå på "Helrenoverad-pris" när lådan monteras i nästa kunds bil.

JANKRO.
 
F

F.d. 54683

Guest
Hej
Är det någon som vet om det går att dreva om växellådan på en Ducato 2008 så att man slipper slira på kopplingen vid backning? Vem kan i så fall utföra ett sådant jobb?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Med ev. en liten reservation för fel i det jag skriver nedan, för jag har aldrig plockat sönder en sexväxlad låda utan bara haft möjlighet några gånger att titta "in" i dem.)
------------------------

Hej, jag tror det är svårt, för drevet till backen som sitter på ingående axeln i växellådan är fräst ut direkt i godset på axeln och alltså inget man kan byta om man inte byter hela axeln. Dessutom så är det drevet väldigt litet redan från början, inte större än axelns diameter har jag för mig.
När man har ett givet drev i en utväxling och givna c/c avstånd mellan axlarna så borde det tyvärr vara rätt omöjligt att på ett enkelt sätt byta utväxling.

Det har ju varit rätt många disk. både i Sverige och även i andra länder om utväxlingen, men jag har ändå aldrig läst om att det har kommit fram någon möjlighet till ändring tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54683

Guest
Tack för ditt svar. Dessvärre vet jag inte vad jag ska tro, en del säger att det kostar 5000 kr att dreva om, andra att det går, men inte är ekonomiskt försvarbart, andra åter att man måste byta hela lådan till en senare modell och slutligen de som säger att det inte går. Jag lutar dock åt att du har rätt och man får väl slira vidare s a s. Det är ju sällan man backar så värst långt så lamellerna lär väl klara sig; irriterande är det!

Mvh/Piter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, om du vill så kan du ringa till Bossings bilservice i Linköping, så får du nog besked.
De har meckat med Fiat Ducato m.m. sedan de första kom. De servar, och har också börjat sälja både husbilar och tillbehör, samt växlar om de äldre lådorna på femmans växel.

http://www.hitta.se/bossings+bilservice+ab/linköping/zxR2s44OOU

Skriv gärna mer här om du får fram något matnyttigt :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen