• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Fiat manuell 6 vx. missljud.

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi har en Fiat Ducati 131 hp.2007 med 17000 mil. De senaste ca 5oo milen finns då och då missljud från lådan men enbart på 4, 5, och 6ans växlar. Kommer oftast vid belastning. Men om jag trampar ner kopplingspedalen och bilen bara rullar blir det tyst! Har pratat med Fiat verkstäder i Sverige men också i Spanien där bilen nu står. Man föreslår renoverad utbytes låda ca 40000:- alt. att byta lager i lådan ca 15000:- Verkar inte vara någon större prisskillnad Sverige / Spanien.
I övrigt fungerar bilen utmärkt.
Finns det någon på forumet som kan detta och vad göra?
Lars-Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har pillat lite emellanåt med växellådor, dock ingen Fiat 6 vxl. men det är mycket möjligt att det "bara" är ett lagerfel på en axel inne i lådan även om det inte gör problemet mindre.
Lite svårt att ge förslag på vad du skall göra, men det jag reagerar på som vanligt är de fantasifulla priserna som verkstäder ger utan att skämmas.
Bara som lite motpol på priserna så får du några exempel på andra priser och olika alt. till priserna på uppåt 40.000:- för en ersättningslåda.

Beg. från en skrot..... Endast 2.065 mil
Fiat gearbox 6vxl2.JPG

Hel lager och packboxsats.
Fiat gearbox 6vxl..JPG

Utbyteslådor i England som ex.
Fiat gearbox 6vxl3.JPG

Kolla prissättningen på olika ställen innan du hoppar på något förslag. Samtidigt så måste man kolla rejält så lådan absolut stämmer med den man har innan man börjar med distansköp.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55554

Guest
Hade samma problem, blev byte av begagnad växellåda, kostade mig 44.000 ur egen ficka.
Detta inklusive byte av kamrem.
Sura pengar.
Försäkringen tog det inte, husbilen för gammal eller för många mil.

Jojje
 

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Har bytt låda på en Fiat 2012 150hk vid 3500 mil
Oljud uppstod när man trampade ner kopplingen ibland och samtidigt blev den hårdväxlad
Efter diagnos av auktoriserad verkstad och dess samråd med Fiat kom man fram till att det var växellådan.
Det blev en utbyteslåda från fabrik.
Som tur var gällde försäkringen (självrisk 3000kr).
Efter bytet blev jag rekommenderad att aldrig åka på låga varv på höga växlar (aldrig under 60km på 6:ans växel).
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hel lager och packboxsats.
Visa bilaga 144352
M.v.h. JANKRO.[/QUOTE]



Dom måste ju tjäna OTROLIGT bra på detta med tanke på vad reservdelarna kostar. Att renovera en manuell växellåda är ju okomplicerat i sej. Hade de varit en automat kunde jag mer förstå kostnaden!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hel lager och packboxsats.
Visa bilaga 144352
M.v.h. JANKRO.


Dom måste ju tjäna OTROLIGT bra på detta med tanke på vad reservdelarna kostar. Att renovera en manuell växellåda är ju okomplicerat i sej. Hade de varit en automat kunde jag mer förstå kostnaden![/QUOTE]

Ur och imontering av växellådan tar ganska lång tid, och att göra en riktig kontroll och renovering av den tar också ganska lång tid så jag tycker nog att ett pris på 30-40' inte är orimligt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Så här såg vårt byte av växellåda, svänghjul, mm. ut under arbetets gång i Ekeby.
20180123_120406-COLLAGE.jpg
Detta efter en skitreparation på en fiat-peugeot verkstad i Mataro Spanien vid kopplingsbyte (fel olja i växellådan).
Som tur var det en försäkringsskada.
Betalade själv för byte av vattenpump och remmar när motorn var ute.
Enligt verkstaden är det ca. 24 timmar i Cabas för i och urmontering av drivlinan.
Och jag har fått ett pris på växellådsbyte 2015 på 50000 kr på en annan svensk verkstad.

Kan tyvärr inte råda er vad ni skall välja, men hoppas det fixar sig för er.
Hälsn. Krister.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Så här såg vårt byte av växellåda, svänghjul, mm. ut under arbetets gång i Ekeby.
Visa bilaga 144367
Detta efter en skitreparation på en fiat-peugeot verkstad i Mataro Spanien vid kopplingsbyte (fel olja i växellådan).
Som tur var det en försäkringsskada.
Betalade själv för byte av vattenpump och remmar när motorn var ute.
Enligt verkstaden är det ca. 24 timmar i Cabas för i och urmontering av drivlinan.
Och jag har fått ett pris på växellådsbyte 2015 på 50000 kr på en annan svensk verkstad.

Kan tyvärr inte råda er vad ni skall välja, men hoppas det fixar sig för er.
Hälsn. Krister.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Hej Krister.
Den felaktiga oljan, kom den från en Fiat profesional verkstad och varför böt dom olja vid ett kopplingsbyte? Vad var det för fel på oljan? I instruktions boken finns uppgifter på rätt typ av oljor. Vad sa verkstaden som hade bytt?
Funderar på att byta olja först på en Fiat pro.verkstad i Spanien. Sen gå vidare med ett ev. byte av lager eller hela lådan.
Hälsa också Ursula.
Hälsar Lars-Åke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Problemet från början var det skramlade kraftigt efter varje växling, så man misstänkte det kom från lådan.
Därför öppnades lådan och undersöktes, men inga fel hittades.
Men felet hittades i någonstans i kopplingen med förstörda fjädrar.
Därför tog försäkringen det.
Reparationen utfördes på golvet med domkraft och drivlinan släpptes bara i en sida.
Kopplingen byttes och vi bodde på hotell en vecka. Allt var frid och fröjd och bilen fungerade när vi hämtade den.
Någon vecka senare i södra Spanien skulle jag backa uppför ett litet motlut.
Det gick inte, bilen stod bara och hoppade.
Trodde det var tillfälligt, men några veckor senare gav Ralf, sir Mac Laine mig tipset att ringa försäkringsbolaget och få reklamerat arbetet.
Kom överens att man skulle undersöka det på en verkstad i Sverige.

Fick tid i Ekeby när vi kom hem. Där hittade man felet. Ett söndrigt dubbelmassesvänghjul som orsakade skadan på kopplingen.
Detta hade inte Fiat verkstaden i Mataro hittat.
Man hade också fyllt på någon sorts hydraulolja på lådan.
Så efter ca 600 mil, hade den börjat läcka i packningarna och inga fasta växellägen.
Plus skurna bultar i fästena, förstörd mellanplåt , mm.

Det blev till att byta svänghjul, koppling, urtrampningslager och begagnad växellåda, plus det som var förstört.

Spanjorerna klarade inte av att utföra arbetet då man inte hade tillräckligt stor lyft, och för dålig erfarenhet.
Vår bil var antagligen ett nummer för stor, fast det stod fler husbilar där.
Tack vare tipset från Ralf och Folksamförsäkringen och en reparation i Sverige, som visserligen tog sju veckor, har det funkat.

Jag meddelade Folksam att det fanns en skriftlig garanti på arbetet från den spanska fiat verkstaden.
Men jag vet inte om man gick vidare med den.

Detta var verkstaden i Mataro, vi anlitade 2014.
20180123_203543-COLLAGE.jpg
Jag vet att det finns verkstäder som används av dom som ligger på santa Pola
som fungerar. Det är möjligt ni kan få ett tips där på en bra verkstad.

Detta var den korta versionen.
Hälsn. Krister o. Ursula
 
Toppen