• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värmare till frostskyddsvakten

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Till trumas frostskyddsvakt finns en värmare.

fungerar den bra?
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-06-05-07-38-37.png
    Screenshot_2016-06-05-07-38-37.png
    580,1 KB · Visningar: 38

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Utan att veta något om detta låter det riskabelt. Frostskyddet skall ju lösa ut och släppa ur vattnet ur värmaren om det blr kallt. Jag brukar ställa en elfläkt att värma frysskydds ventilen före fyllning på vintern.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Utan att veta något om detta låter det riskabelt. Frostskyddet skall ju lösa ut och släppa ur vattnet ur värmaren om det blr kallt. Jag brukar ställa en elfläkt att värma frysskydds ventilen före fyllning på vintern.



Det är ju ett orginaltillbehör ifrån Truma.

Omnämns till och med i Instruktionsboken...


Så det känns inte speciellt osäkert.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Varför skulle man vilja värma en frostvakt??

Låter lite märkligt i mina öron :oops:


;-)



jo det kan ju tyckas så..

men om det är 4 grader varmt och vakten har löst ut så måste den ju upp till ca 7-8 grader innan den kan "återställas"...

Och detta slipper man nu...

om man nu inte vill krypa på golvet med tantens hårtork för att lösa problemet... :wub:
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: värmare till frostskyddsvakten

;-)



jo det kan ju tyckas så..

men om det är 4 grader varmt och vakten har löst ut så måste den ju upp till ca 7-8 grader innan den kan "återställas"...

Och detta slipper man nu...

om man nu inte vill krypa på golvet med tantens hårtork för att lösa problemet... :wub:
Är ju bara att starta pannan så slipper man krypa på golvet
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Det är nog bra med en värmare,frostvakten tömmer vattentanken vid kallare än 4 grader,jag har råkat ut för det
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Har inte märkt att tanken töms endast värmaren troligen under 10 liter. Sen är det bara att stänga fråstvakten pumpen på köra luften ur värmaren sen ok. Tydligen kommer luft in bakvägen i pannan o tanken har vattnet kvar.
Så är det i min kan inte tömma via fråstvakten utan måste dra ur proppen i tanken.

Hur har ni?

Leif
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Samma för oss att tanken töms helt. La en värmekabel för 12V längs vattenslangarna och kopplade en termostat till, men borde gått runt frostvakten också. Kopplade en dimmer för 12V lampor för den drog 75W och blev väldigt varm trots 5M lång. Räknade med att ha den på med 230V ström. Hittade på Conrad. Monterade motståndfole på 15W under isoleringen vid tappkranen till gråvattentanken, som jag isolerade med pålimmade liggunderlag. Verkar fungera men har inte testat i sträng kyla. Allt var tänkt vid temperaturer nära noll på vår och höst. Med pannan igång blir det ju inga problem då, men uppställd hemma och minus nattetid så känns detta lovande..
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Samma för oss att tanken töms helt. La en värmekabel för 12V längs vattenslangarna och kopplade en termostat till, men borde gått runt frostvakten också. Kopplade en dimmer för 12V lampor för den drog 75W och blev väldigt varm trots 5M lång. Räknade med att ha den på med 230V ström. Hittade på Conrad. Monterade motståndfole på 15W under isoleringen vid tappkranen till gråvattentanken, som jag isolerade med pålimmade liggunderlag. Verkar fungera men har inte testat i sträng kyla. Allt var tänkt vid temperaturer nära noll på vår och höst. Med pannan igång blir det ju inga problem då, men uppställd hemma och minus nattetid så känns detta lovande..
Med vänlig hälsning, Conny J

Kanske skillnad var tanken sitter på min är den längre bort under soffan så vattnet måste runt toan först.
Kom nu på att jag haft kranarna öppna när ja tömt via fråstvakten så därför har det kommit lite, kanske idé att lämna varmvatten kranen öppen om man är rädd att vattnet rinner ur tanken. Kanske nåt att testa.


Hälsningar
Leif
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: värmare till frostskyddsvakten

;-)



jo det kan ju tyckas så..

men om det är 4 grader varmt och vakten har löst ut så måste den ju upp till ca 7-8 grader innan den kan "återställas"...

Och detta slipper man nu...

om man nu inte vill krypa på golvet med tantens hårtork för att lösa problemet... :wub:


Ok,
men ifall frostrisk föreligger skall frostvakten öppna/tömma varmvattenberedaren.
Har man lyckats komma ner till +4grader i pannutrymmet så har antingen pannan stoppat/kallnat, eller så är det väl dåligt isolerat utrymme i kombo med arktisk kyla ute.

På vår (gamla) frostvakt sätter man vid kall väderlek t.ex ett gem på frostvakten och låser den i stängt läge under uppvärmningstiden (funktionen byglad pannan fylld och startad).

När sedan pannan är varm tas gemet bort och frostvakten är i skarpt läge.
Skulle sedan pannan kallna av någon orsak och frostrisk föreligger så räddar vakten för ev. frysskador på utrustningen.

Som jag förstår så ifall t.ex gasolen tar slut och pannan kallnar så lurar/byglar denna värmare frostvakten, som då inte räddar pannan från ev. frysskador. (?)
Eller är det någon form av aktiv frostbevakning igång ändå?
Eller är denna värmare bara aktiv i uppvärmningstiden på pannan?

De som har tryckvattensystem tömmer hela systemet vid utlöst frostvakt på gott och ont.
+tömmer ev ut vatten som annars kan ge frostskador
-tömmer även batteribank då tryckpumpen aldrig stoppar.

Vår frostvakt tömmer enbart pannan, då vattenpumpen endast startas av öppnad blandare, (ej trycksystem).
 

Bilagor

  • FROSTVAKT.jpg
    FROSTVAKT.jpg
    1,2 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: värmare till frostskyddsvakten

Hej! Är jag dum eller dummare! Har aldrig haft detta problem eftersom jag går efter instruktionerna i manualen.Jag har en Adria 660 SP. Värmaren är placerad under garderoben. Dom flsta husbilar har väl värmaren inuti bodelen! Här kommer instruktionerna.
Fyllning av varmvattenberedare.
Stäng av vattenpumpen
Om temperturen vid avtappningsventilen understiger 7 gr, måste först värmaren kopplas till, för att värma installationsplatsen och frostkontroll. Efter några minuter, när temp överstiger 7 gr kan avtappningsventilen stängas!
Koppla in matningen till vattenpumpen.
Öppna kranarna och låt all luft komma ur systemet.
Så länge ni har över 7 gr i bilen skall inte detta vara något problem.
En stilla undran, försöker ni fylla beredaren utan att ha värme i husbilen?
Jag brukar att ha luckan öppen till värmaren så att rumsvärmen kommer till.
Har aldrig haft dessa problem, inte ens vid -20 gr.
 
Toppen