• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägval till Kroatien

endurosidan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
Hej har en tanke på att köra ner till Kroatien i sommar. Skulle vilja bli överöst med tips på olika resmål vägval mm. Har en bil på 5ton 8.5m och undviker gärna tråkiga motorvägar.
Har hundar. Ca 4 veckor att nyttja. Ös på med kartor, platser att se, mat att äta, ställplatser, campingar mm mm
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi åkte förra sommaren, första gången. Via Polen, Slovakien o Ungern. Det fanns många o trevliga platser.skulle ni välja den vägen finns det många tips i flera av årets husbilstidningar o bloggar. Det gäller för övrigt vilken väg ni väljer. Kolla fredomtravel.se de har tips om husbilsresor i hela Eu. Lycka till.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har åkt Landstrasse/Bundesstrasse till Kroatien i flera år men numera verkar det som att polisen kontrollerar och tvingar upp alla transitfordon på motorvägen och då gäller det att ha antingen deras GoBox eller Easygo+...och då blir det dyrt....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller motorväg får man prioritera,vill du vara i Kroatien en längre tid så blir det motorväg åtminstone stor del,håller med Livibil,det kostar genom Österrike Slovenien Kroatien att åka motorväg men lägg in det i budgeten.
Att åka mindre vägar är fint om du vill se landet du passaerar,men det tar tid.
När det gäller tvång att ta motorväg så förekommer det under helger i Österrike ibland,framförallt genom Brenner en väg ni troligen inte tar.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Trelleborg-Rostock-Kufstein-Felbertauern-Lienz-Arnoldstein-KranjskaGora( brant pass men kort) Jesenice-Ljublijana-Delnice. Du är nu i Kroatien och kan börja fundera på vart du vill... långt land.
Inga vägavgifter i Österrike,(felbertauern kostar 11€), småpengar i Slovenien eller följ motorvägen parallellt från Jesenice ner till Ljubiljana men den sträckan är rätt billig med DarsGo och inte värd att ta då den är så knölig bitvis.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
När vi åkte till Kroatien med bil o husvagn det gjorde vi i många år (7 tror jag det var) med våra barn
Vi körde sällan mer än 30-40 mil per dag. Vi satt under vinterhalvåret och letade upp platser efter vägen som vi ville se. Vi körde på autobahn med avstickare från den för att övernatta eller se på något. Större städer som Berlin stannade vi på Campingen och tog tåget till city. Vi var borta ca 4 veckor varje sommar tog ca 5-6 dagar ner lite snabbare hem. Här är två olika men kanske lite tråkigare vägar.
Bled – Google Mina kartor

kiel pula – Google Mina kartor

Campingen vi stod på mest i Kroatien var Bi village tror det finns över 1100 platser, bokade plats i förväg
Home | BiVillage, Camping & Resort in Fazana (Istria, Croatia)
 

endurosidan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
Tack för alla tips. jag har inte behov att komma fram snabbt utan det är hela resan som gäller .platser att se/uppleva på vägen, fina vägar, ställplatser/campingar på vägen mm . väl nere har jag inte tänkt att ligga på samma ställe utan röra på mig i landet.
 
Toppen