• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väghållning?

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: Hymer
Chassietyp: Standard
Motortyp: 166 hk Disel
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: ML-T
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Måste slänga ut en fråga!
Är det ingen som har reagerat på att man hela tiden ska sälja på oss väghållnings detaljer! vad är det vi köper för dyra pengar undrar jag för om vi vill åka bekvämt eller kunna lasta så måste vi tydligen utrusta bilen redan från start. Att man vill åka bra eller kunna lasta utan att bilen lutar märkbart är väll ingen nyhet för dessa tillverkare känns som vi vore mjölk kor.
Se det som en fundering!
 
F

F.d. 50069

Guest
Håller med dig!
Det är en riktig skitsak att inte husbilspåbyggarna kan se hur en färdig bil skall se ut.......
Vi fick tex. byta framfjädrar på våran Carthago för den gick på bumpstoppen, vilket är direkt farligt!
Bara att kolla på helintegrerade husbilar....massor av dem går på näsan som några grävlingar!

Sen alla halvintegrerade med långt överhäng bak som ser ut som min Amazon gjorde på sjuttiotalet när man satte mercafjädrar fram för att få en rallylook!

Riktigt dåligt! Finns hur många exempel som helst! Undrar tex. Hur påbyggarna gör med bromsreduseringsventilerna.......är dessa kalibrerade för att gå med max.vikt?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Anders Bohman skrev:
Håller med dig!
..................................
Riktigt dåligt! Finns hur många exempel som helst! Undrar tex. Hur påbyggarna gör med bromsreduseringsventilerna.......är dessa kalibrerade för att gå med max.vikt?

Bromsreduceringsventiler behövs väl inte när man har ABS????
 
F

F.d. 50069

Guest
Wizard skrev:
Bromsreduceringsventiler behövs väl inte när man har ABS????
Dessa ventiler är väl till för att ge en vikt anpassad bromskraftfördelning fram/bak? Bromverkan skall väl alltid vara större fram, eller?

Abs funktionen är ju något som man förhoppningsvis aldrig behöver märka;)
 
Toppen