• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV mottagning i Ullared

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Har kikat och försökt hitta ett mobilabonnemang med fri surf. Och då menar jag alltså fria GB. Hittar t.ex. hallon för 20GB /149:-/mån.

Finns det fortfarande abonnemang med fri volym?
Hur länge tittar man på/för 20GB data på slingbox?
Wifog är väl inte realistiskt, hur många gånger får man spela reklam under en långfilm?


Jag kör med TV-antennen o tar med Boxerkortet. Känns smidigast för mig.
Sedan fäller jag upp parabolen om det kniper samt utomlands.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Nu gällde ju frågan Ullared, där det uppenbarligen finns brister...
Där liksom på andra platser funkar ju Slingboxen suveränt.
I vårt Telia ADSL finns inga trafikbegränsningar.
I plattan har jag fri surf, dessutom finns ju Wifog.

Som sagt. Våra hemmakanaler följer med oss i husbil, båt o stuga, även i utlandet.
Slingboxen är synnerligen enkel o billig! Hälsar Björn

Hur stor surfpott behöver man att kunna titta tv via Slingboxen?
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Svar på din fråga
På ställplatsen har jag fått in alla kanaler som går att få in på skogs teven.
De fria canalerna.
2179:twitcy:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Har kikat och försökt hitta ett mobilabonnemang med fri surf. Och då menar jag alltså fria GB. Hittar t.ex. hallon för 20GB /149:-/mån.

Finns det fortfarande abonnemang med fri volym?
Hur länge tittar man på/för 20GB data på slingbox?
Wifog är väl inte realistiskt, hur många gånger får man spela reklam under en långfilm?


Jag kör med TV-antennen o tar med Boxerkortet. Känns smidigast för mig.
Sedan fäller jag upp parabolen om det kniper samt utomlands.

Jo, för något år sedan tecknade jag ett Telenor abonnemang med helt fria GB, det funkar för oss men går inte att nyteckna. Vi har testkört Wifog o det funkar utmärkt. De få reklaminslagen har inte stört alls. Har vi inte Wifi anslutning så tittar vi lite mindre, nyheter o väder räcker långt.

Så har vi då de sarkastiska frågorna typ "Har dom ADSL på ställplatsen?". Svaret är faktiskt -ja! Påfallande ofta finns Wifi om ställplatsen drivs av någon typ av organisation. Tillgången på Wifi breder ut sig, om det nu har undgått dig.

Står vi ute i skogen vid en tjusig plats så blir det nog inte mer tv-tittande än nyheter o väder, då blir det inte så tung trafik.

Är vi mer centralt så ställer vi oss ofta där det finns Wifi i luften, enkelt.

I båten har vi en lite annan taktik. Vi går en bar runda och fixar lite inloggningar på fria Wifi nät. Sedan har vi en burk som håller uppe Wifi förbindelsen 10-15 kilometer, vid fri sikt. Därefter hittar vi en tjusig plats där vi har Wifi kontakt. Särskilt spännande vid sportevenemang som nu med VM fotbollen. Burken är dyr men inte på långa vägar lika dyr som en parabol, dessutom medför ju internetförbindelsen avsevärt mer än TV.

För oss så är internetförbindelsen mest intressant. Då får vi alla våra hemmakanaler och fria videosamtal med Sverige, var vi än är. En Slingbox och en padda. Varför göra det svårare? Undrar Björn

Alla blir ju lyckliga på sin lösning, inget fel i det. Vår lösning är bara ett alternativt svar på frågan om TV mottagning i Ullared.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Tack för ditt svar Björn o Lena. Jag kör på med det jag har. Tycker det är fullt tillräckligt att täcka det rena data behovet med mobilt o wifi när det finns.
De som erbjuder gratis wifi har ju dessutom allt som oftast begränsningar i tjänsten vilket ger dålig bandbredd.

Men WIFI med räckvidden 10-15 kilometer. Nu skarvar du väl lite ;)
Och då kan knappast bandbredden räcka för slingboxen.

Hur som nu gällde det ju vilken lösning man själv väljer, och det är ju fritt.

Ullared däremot har lite dålig täckning för TV vi antenn.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: TV mottagning i Ullared

Skarvar om räckvidden?
Nejdå, det finns flera lösningar som ger extrema Wifi räckvidder. Sedan hanterar Slingboxen även begränsningar i bandbredd med automatik. Bildkvalitet växlar ner. Hq, std, etc.

Denna burk har vi i båten, den ger extremräckvidd, vid fri sikt.
WL510 Wi-Fi Förstärkare

Kraftig WiFi-förstärkare med 600 mW sändare (inställbart per land/region) för anslutning till PC/Mac eller router. Ökar WiFi-räckvidden med normal 2-4 km och i perfekta förhållanden 8-10 km. Ansluts till datorns Ethernet port. Gå sedan in på programmet för WL510 via din webläsare (inbyggd Webserver i WL510) och ange till viket nätverk du vill ansluta. Mycket enkelt! Inga speciella drivrutiner krävs i PC eller Mac.

Använder paddan för att hitta en lämplig anslutning via wl510an. Från burken en kort TP kabel till en Novado Tiny som ger ett perfekt lokalt trådlöst nätverk. Via vårt konto på Slingbox.com så har vi alla våra TV kanaler hemifrån. Perfekt, hälsar Björn.
 
Toppen