• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta bilen på rätt sätt!?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Såg ett inslag på svt.se hur man ska tvätta bilen på rätt sätt.
Dags att tvätta bilen: Här är misstagen du inte får göra

Men vad håller dom på med ? Tycker dom gör två grova fel:

1. Använder avfettningsmedel. Hur nyttigt är det när det kommer ut på gräsmattan? Går väl lika bra utan kemikalier.

2. Högtryckstvätten tar inte bort allt finkornigt grus. När man sedan går på med svampen så slipas lacken lika bra som femmans sandpapper. Kör istället med vattenslang med borste på!

Rätta mig om jag har fel!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Grön- eller Gulsåpa (samma produkt) utblandat i vatten fungerar helt perfekt och är miljövänligt.
Har man inte vaxat bilen tidigare behövs inget annat. Såpan lämnar en vattenavstötande hinna och bilen ser nyvaxad ut. Fortsätter man med detta vid varje tvätt ser husbilen fortsatt ny ut under flera år.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Funka grönsåpa att tvätta hb. Torka den inte ut plast o gummi? Tänker prova och tvätta hb också. Brukar tvätta huset med grönsåpa , blir också bra . Trähus allså
Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som Gunnar skriver såpe etterlater en tynn oljehinne. Noe annet er at såpe er svakt basisk og motvirker det sure regnet.
 
R

RobbeS

Guest
Såg ett inslag på svt.se hur man ska tvätta bilen på rätt sätt.
Dags att tvätta bilen: Här är misstagen du inte får göra

Men vad håller dom på med ? Tycker dom gör två grova fel:

1. Använder avfettningsmedel. Hur nyttigt är det när det kommer ut på gräsmattan? Går väl lika bra utan kemikalier.

2. Högtryckstvätten tar inte bort allt finkornigt grus. När man sedan går på med svampen så slipas lacken lika bra som femmans sandpapper. Kör istället med vattenslang med borste på!

Rätta mig om jag har fel!

Grundregelns som även proffsen använder är.
-Avfettning, alkalisk över hela bilen och kallavfettning på vissa punkter för att få bort olja och asfalt mm. Sprutas på torr bil. Kallavfettning ska inte sprutas på övre delen av bilen då den kan rinna ner i dörrarna och lösa upp rostskyddet där. 90 procent av tvättarna klarar man sig med alkalisk avfettning. På sommaren kan man späda den ordentlig. Idag använder man ofta även skumlans och spolar på ett skum som är en blandning med alkalisk avfettning och schampo. Naturligtvis gör man inte detta på gräsmattan hemma utan i en tvätthall som kan ta emot avfettning.

-Högtryckstvätt då avfattningen fått verka ordentlig, 5-15 minuter. Se dock till så att den inte torkar in. Nogrann avspolning så försvinner den mesta skiten och sanden/gruset.

-Schamponering med NY tvättsvamp varje gång. Tappar man den i backen så tar man återigen en ny. Gör inte cirkelrörelser vid användning av tvättsvamp utan raka rörelser. Finns det ett litet sandkorn kvar så får man garanterat solrosor vid cirkelrörelser. Betydligt enklare att polera bort raka smårepor än cirklar.
Sen så kan man gå all in också och använda två hinkar. En med Schampolösning och en hink med rent vatten att skölja svampen i innan man doppar den på nytt i schampolösningen.
Biltema har en bra tvättvante i microfiber som är bättre än svamp. Den måste dock tvättas efter varje biltvätt för att få bort ev sandkorn.

Jag skulle aldrig använda en tvättborste på mina bilar. Då kan man räkna med repor.
 
R

RobbeS

Guest
Grön- eller Gulsåpa (samma produkt) utblandat i vatten fungerar helt perfekt och är miljövänligt.
Har man inte vaxat bilen tidigare behövs inget annat. Såpan lämnar en vattenavstötande hinna och bilen ser nyvaxad ut. Fortsätter man med detta vid varje tvätt ser husbilen fortsatt ny ut under flera år.

Grönsåpa är ju en alkalie så den borde funka för sommartvätt på husbilen hemma på tomten. Kom dock ihåg att aldrig använda YES eller något annat diskmedel om ni inte ska lackskydda och behandla plasten direkt efter. Det torkar ut gummidetaljer och plast och tar bort vax.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Husbils fönster vad är lämplig på dem. Har hört talas om "tvättsprickor" på fönster om man använt fel tvättmedel. Vad är rätt?
 
S

Sören-6830

Guest
Jag har en svart personbil som jag tvättar med Gardenaborste, speciellt på vintern för att slippa blöta ner händerna. Man kan rätt tydligt se att den skapar repor, detsamma säger grabbarna på DiamondBrite som lackbehandlat den.
Däremot på husbilen som jag också tvättar med samma borste syns inga repor.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jaha, det är tydligen ingen som håller med mig ang. borste kopplade till vattenslang. I tvätthallarna används ju samma teknik, vatten och borstar men det är väl ingen som är noggrann med sin bil som tvättar där?
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag har en svart personbil som jag tvättar med Gardenaborste, speciellt på vintern för att slippa blöta ner händerna. Man kan rätt tydligt se att den skapar repor, detsamma säger grabbarna på DiamondBrite som lackbehandlat den.
Däremot på husbilen som jag också tvättar med samma borste syns inga repor.
beror nog på att den inte är svart. Repor finns garanterat men syns inte lika mycket som på svart
 
F

F.d. 55989

Guest
Jaha, det är tydligen ingen som håller med mig ang. borste kopplade till vattenslang. I tvätthallarna används ju samma teknik, vatten och borstar men det är väl ingen som är noggrann med sin bil som tvättar där?
Skulle aldrig använda en borste, borsten innehåller alltid lite skit från tidigare tvättningar.
Själv använder jag Foam
 
R

RobbeS

Guest
Jaha, det är tydligen ingen som håller med mig ang. borste kopplade till vattenslang. I tvätthallarna används ju samma teknik, vatten och borstar men det är väl ingen som är noggrann med sin bil som tvättar där?

Om du menar automattvätt så är det något av det sämsta man kan tvätta bilen i om man vill undvika repor. Fråga en rekonditionerare vad dom tycker om dessa tvättar:spinny:
Om du menar gör det själv hallar så har jag sett folk som försökt få bort intorkade insekter med med kökssvamp där ena sidan består av ett slippande material typ svinto... I och för sig försvann säkert insekterna....
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jaha, det är tydligen ingen som håller med mig ang. borste kopplade till vattenslang. I tvätthallarna används ju samma teknik, vatten och borstar men det är väl ingen som är noggrann med sin bil som tvättar där?
Vattenslang kopplad till borste är väldigt skonsamt för lacken när det används mycket vatten så borsten flyter ovanpå lacken. Men många tycker att det är jobbigt med slangen så dom doppar direkt i hinken istället och spolar efteråt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vattenslang kopplad till borste är väldigt skonsamt för lacken när det används mycket vatten så borsten flyter ovanpå lacken. Men många tycker att det är jobbigt med slangen så dom doppar direkt i hinken istället och spolar efteråt.

Äntligen någon som håller med mig :)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Grön- eller Gulsåpa (samma produkt) utblandat i vatten fungerar helt perfekt och är miljövänligt.
Har man inte vaxat bilen tidigare behövs inget annat. Såpan lämnar en vattenavstötande hinna och bilen ser nyvaxad ut. Fortsätter man med detta vid varje tvätt ser husbilen fortsatt ny ut under flera år.
Skinnar du bilen efteråt? Eller låter du det bara rinna av?
 
Toppen