• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6E luktar bränt

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
När vi startar upp vår Truma 6E (2009) med enbart värme för varmvatten och kör på gas
kan ibland en lukt av bränd plast kännas. Lukten kommer från de utblås som värmer husbilsutrymmet. Enbart vattenvärmningen är igång så det kommer alltså inte någon varmluft från utblåsen utan endast denna lukt.
Den brända lukten avtar efter ca 20 minuter. Detta sker varje gång varmvatten pannan dras igång.
De fläktar som skall gå i pannan med enbart vattenvärmning ser ut att fungera
och varmvatten blir det.
Jag har öppnat alla luckor på pannan som går att komma och städat ut allt damm med blås och sug.
Den lilla fläkten på kretskortet vid gaveln på pannan hade vid första rengöring rejält med damm som rimligen borde ha påverkat fläktens funktion. Fungerar nu OK men något kan ju ha skadats om inte denna fläkt kunde röra sig fritt.

Om överhettning sker skall ju skyddet lösa ut. Jag misstänker att det finns damm och skräp i pannan som inte enkelt går att komma åt.

Jag påpekade detta för husbilsfirman som körde pannan i två timmar. Som brukligt så försvann lukten för att återkomma vid hemkomsten. Husbilsfirman föreslog rengöring vilket är fixat (där man kommer åt) men utan resultat.

Jag läste i tidigare inlägg att tidiga Truma 6E hade felaktigheter på kretskort som skulle bytas. Vad uppstod vid dessa fel???

Har någon erfarit lukt av bränd plast eller liknande då man kör enbart vattenvärmning?
tacksam för tips.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6E luktar bränt

Hej!

Har en Truma 4002 (föregångare till Truma 4 & 6E) med exakt samma fenomen
som ni beskriver.

Varje gång vi startar varmvattenberedning så uppstår en tydligt bränd doft.

Vi har efter 3 år helt accepterat det eftersom det försvinner efter 20-30 minuter.

En kvalificerad gissning är att det hänger samman med att damm som normalt
fastnar i pannan vid värmedrift plötsligt vid varmvattenproduktion blir utsatt
för väsentligt högre temperaturer och att det bränns bort eller möjligen förkolnar.
Vid värmedrift så hinner pannan aldrig uppnå så höga temperaturer på flänsytorna
inuti pannan, då ju luftflödet transporterar iväg det (vilket ju är syftet...).
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6E luktar bränt

Tackar för ett snabbt svar.
Din förklaring verkar helt rimlig och logisk. Instinktivt reagerar man ju på att det luktar bränt i en husbil men tydligen något man kan acceptera vid en bra förklaring.

Husbilsfirman nöjde sig med att lukten försvann efter 20 minuter och hade ingen bra förklaring varför den återkom vid nästa uppvärmning.
Den tekniska supporten från husbilsfirmorna ligger ju inte alltid på topp.:rolleyes:
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Truma 6E luktar bränt

Beskrivningen stämmer exakt överens med vad vi upplever i vår bil också.
Vet just inte vilken Trumamodell vi har, men det är vår sprillans nya MCLouis. Under senvintern har vi inte märkt något eftersom vi då haft både värme och varmvatten på. Men när vi nu bara värmer vatten har det kommit en alarmerande doft av bränd plast.
Det har blivit undersökt men man har inte hittat något.

Bra att få veta att fler haft samma problem.

Vh,
SoT
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Truma 6E luktar bränt

Samma med våra truma.
2 år gammal, luktade redan från start när bilen var ny.
Har undersökt detta och kommit fram till att det inte var något farligt i a F.
Klart störande i början, nu har man vant sig.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Truma 6E luktar bränt

Samma här,

Vår bil är från 2007 med Truma. Och fortfarende samma lukt när man starter upp vattenuppvärmeren med gas. Försvinner igen efter ca. 20 min.

Min bättre hälft är mycket nervös för denna lukt men tydligen ett vanligt fänomen hos Truma.
 
Toppen