• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalukt i bilen

kentzon

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
140
Medlemskap
2026
Har fått problem med illalukt i bilen från toan. Öppnar man fönster lite vid körning så kommer det en odör från toan. Kan nämnas att den är utrustad med fläkt som startar vid spolning. Kan det bli under tryck i bilen så det sugs in via holken i bilen? Ska det inte sitta en backventil på luftslangen Eller var fan kommer lukkten in? Är det någon som har råkat ut för detta?
:mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalukt i bilen

Det finnes mulighet for å bygge en effektiv vannlås, fikk en slik bygget inn i vår forrige bil sommeren 2001. Den består av 4 90 grader bend og noen rørstumper - jobben ble den gang utført av SOG i Löf utenfor Koblenz (helt rett firmaet bak SOG ventilatoren). I vår nye Flair var denne løsningen installert fra fabrikken. Sog hadde foretatt endel frosttester av løsningen uten at det oppsto skader. En bør kontrollere at det ikke har skjedd glidninger i u-en som er laget - minst en gan i året.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt i bilen

Hej HBK 41
Först hade jag en klaff ventil från en slaktad sugpump från Clas (den artikeln finns ej längre i katalogen) men den slutade fungera i somras. Nu har jag satt in returventil för vattensystemet, en såda med en kula som stänger. Finns som husvagnstillbehör. Jag fick orientera ventilen så att tyngdkraften ser till att ventilen är stängd (lodrätt). Den hade använts som returventil ovanpå vattentanken i min Hymer. Jag tog bort den för att konstruktionen gjord att jag alltid fick luftinblandning i vattnet varje gång vattenpumpen stannade.
Jan-Evert
 
Toppen