Tillfälligt täta slang med slangtång

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Kronvall, 9 Januari 2019.

  1. Kronvall

    Kronvall HBK Medlem

    Inlägg:
    588
    Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11335
    Jag ska montera en slangkran på den röda korslagda värmeslangen enl. bild.
    Tänkte använda två slangtänger för att minimera spillet av glykolvattnet när jag kapar slangen.
    Slangen är i kallt tillstånd (+5˚) hård som ett stålrör men mjuknar när värmen är påslagen.
    När den är varm går det att trycka ihop den på mitten med handkraft, men frågan är om det funkar med en tång som ska trycka den helt tät?
    Det blir ju två skarpa radier som inte får spricka och alla slangar kanske inte klarar tångmetoden.
    Slangen är 16,3 mm utvändigt och 12 mm invändigt, vet inte vad det är för material.
    Hittar inte slangen i Aldes sortiment så det är väl Knaus eget materialval.


    A83A5F3F-EB4D-4C72-8892-BF9167833C46.jpeg
     
  2. Anki & Bengt

    Anki & Bengt HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    2st små raka svetstänger (är inte så skarpa) men inte på kall slang för då får du nog problem med kranen , det fixar du lätt:yes:
     
    Kronvall gillar detta.
  3. elegance

    elegance HBK Medlem

    Inlägg:
    565
    Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14404
    Vanlig metod som använts i åratal och funkar utmärkt.
     
    Kronvall gillar detta.
  4. saxnäs

    saxnäs HBK Medlem

    Inlägg:
    604
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900
    Använd en sådan här , är avsedd för slang. Finns där dom säljer bl.a biltillb. tång.jpg
     
    Kronvall, Tommy Glader, sacce och 1 annan gillar detta.
  5. Anki & Bengt

    Anki & Bengt HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Mjnaa inte första alternativ kanske:wideeyed: finns bättre :yes: dom klämmer inte parallellt.
     
    Senast ändrad: 9 Januari 2019
    Kronvall gillar detta.
  6. Raasken

    Raasken HBK Medlem

    Inlägg:
    6
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26429
    Mitt bidrag är både nja och Nej!
    Slangar som är mjuka i naturligt tillstånd har jag ofta klämt ihop.
    Tång med ledade och väl rundade käftar.
    Men på min beg. Rimor 2012, som jag skaffade i våras,
    läckte det vatten ganska omgående.
    Det visade sig att "någon" händig person hade klämt eller böjt
    den naturligt hårda PU-slangen, hål på båda sidor om böjvecket, se bild.
    Lätt fixat med ren-skärning och ett skarvstycke.
    Summa summarum: Gå varligt fram! PU-slang-12mm.jpg
     
    Bengt Rehngren, Montreal och Kronvall gillar detta.
  7. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    26
    Kommun:
    Nyköping
    Har klämt slangar med skuvtving. Sätt en brädbit under den gängade delen. Funkar utmärkt.
     
    Kronvall gillar detta.
  8. Kronvall

    Kronvall HBK Medlem

    Inlägg:
    588
    Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11335
    Ja min slang är hård i rumstemperatur därför är jag lite tveksam. Ska sätta värmen på max och se hur mjuk slangen blir då.
     
  9. Anki & Bengt

    Anki & Bengt HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Man sätter väl inte slangklämmor på PU slang ,ser ut att vara det på dom röda . Brukar använda biltemas
    12-1027 andvändbara till mycket , små och smidiga
     
    Kronvall gillar detta.
  10. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,216
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Sitter slangklämmor på alla kopplingar i min bil, vad skulle man använda?
     
  11. Hanza

    Hanza HBK Medlem

    Inlägg:
    66
    Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    564
    Själv använder jag Biltemas 19-1437 slangtång som låser under arbete. Har också rundade käftar.
     
  12. MatsMari

    MatsMari HBK Medlem

    Inlägg:
    170
    Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Sätt en plugg i slangen . Bult o slangklämma
     
    Göte J och Montreal gillar detta.
  13. Kronvall

    Kronvall HBK Medlem

    Inlägg:
    588
    Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11335
    I så fall skulle jag lika bra kunna montera slangkranen direkt.
    Nej jag vill strypa flödet med tänger med någon dm avstånd. Sen kan jag kapa slangen på lämpliga ställen för att anpassa till ventilen. Bilden är bara som exempel.
    Tror nog det blir denna ventil istället Brass Ball Valve Hose to hose Tail Equal Connector Pipe Fittings Tubing Joiner | eBay

    2C551C67-CC43-41DE-8E4F-A4A0F8028FD9.jpeg [
     
    Senast ändrad: 10 Januari 2019
  14. saxnäs

    saxnäs HBK Medlem

    Inlägg:
    604
    Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900
    Svetstänger i stål till å klämma ihop slang , jo ja tackar ja ..............
     
    Montreal gillar detta.
  15. Anki & Bengt

    Anki & Bengt HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Undrar om vassa i plast är bättre, använt sådana också, inte speciellt imponerad :rolleyes:
     
  16. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,774
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är inte en bra metod för någon typ av slangar, den används bara för att det går fort. Plugg av lämplig diameter och slangklämma är bättre, då vet man att man inte har skadat något. Eller om möjligt tappa ur vätskan före.
     
    Kronvall gillar detta.
  17. Anki & Bengt

    Anki & Bengt HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Synd du bor lite långt bort annars hade du kommit denna vägen så hade jag hjälpt dej, dessutom hade Hr
    Kronvall fått valt vilka tänger vi skulle använt :yes: tror vi hade löst detta rätt enkelt.
     
    Kronvall gillar detta.
  18. Raasken

    Raasken HBK Medlem

    Inlägg:
    6
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26429
    @ trådskaparen Kronvall
    Jag är mycket glad och nöjd,
    att åtminstone du som äger ditt slang-problem,
    på ett enkelt och pragmatiskt sätt,
    tycks kunnat tillgodogöra dig,
    såväl sakinnehåll som andemening,
    i mitt välmenande och hjälpsamma svar, bra gjort.
    Verkligen skönt om jag bidragit på minsta sätt! :)

    Du vet, jag är så ny på detta forum
    att jag tror fortfarande det går ut på hjälpa varandra
    med de positiva pusselbitar som var och en besitter,
    inget annat!! ;-)
    Dessutom tror jag mig veta att de flesta frågor,
    och dess vidhängande problem,
    i de flesta fall, har mer än ett svar och/eller lösning.
    Stort lycka till med ditt kran-montage!
     
    Bennsan och Johan&Marie gillar detta.
  19. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,319
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, eftersom du inte har något tryck att tala om på vattnet och det aldrig är optimalt att klämma en slang till total täthet utan att kassera just den klämda biten så skulle jag vilja föreslå detta.
    En klämtång som täpper till slangen. En bra och snabb slangkapare är nästan viktigare än klämtången för att undvika spill.

    Typ denna.
    719510_1298633784_z.jpg
    Lägg ut lite trasor eller pappper först
    "Ladda" kranen med en välöppnad slangklämma påträdd på ena sidan, kanske lite tejp så den inte trillar bort. Se till att kranen är stängd.
    Kläm slangen rejält med klämtången där kranen skall sitta.
    Greppa slangen med vänsterhanden till vänster/över klämman.
    Klipp av slangen med tången till vänster/över klämman.
    Var snabb och täpp till slangen med tummen, den andra biten tar ju klämtången hand om.
    Byt snabbt ut tummen mot den stängda kranen med den lösa slangklämman :p.
    Dra åt slangklämman.
    Kolla och montera en välöppnad slangklämma med ev. lite tejphjälp på kranens andra sida.
    Greppa slangen med högerhanden till höger/under klämtången.
    Klipp av slangen till höger/under klämtången.
    Var snabb och täpp till slangen med tummen.
    Byt snabbt ut tummen mot kranen med den lösa slangklämman.
    Dra åt slangklämman.

    Man behöver ju inte förlora mer än en liten bit av slangen och bara just där den varit klämd, samt skadan blir ju bortklippt. Kranen ersätter ju även den lilla biten slang som går förlorad.
    När det är lite eller inget tryck i systemet så fibblar man inte bort många droppar vatten.
    Det viktigaste är nästan att man har helkoll på att kranens anslutningar stämmer med slangdimensionen så det inte hakar upp sig just i det momentet med tummen som enda tillgänglig plugg och en kran som inte passar på slangen BangWall.gif .

    Skrivet med lite humor kanske, men funkar även i lätt trycksatta system.
    Att det kommer lite vatten just i skiftet mellan tummen och kranen gör att det blir väldigt liten luftficka kvar i kranen efter monteringen. Man kan t.o.m. efter första monteringen öppna kranen liiite och snabbt så att all luft på den första sidan av kranen är helt borta.
    Om man är två så kan man skippa klämtången och bara använda en hand och tumme var. Har man då fått fel mått på kranens slanganslutningar så sitter det två st. och ber om hjälp i stället för en :p.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 11 Januari 2019
    Åsa o Hasse, Jan K, kenjon och 9 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.