• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tickande relä Fiat ducato -02

F

F.d. 55728

Guest
Hej allihopa!

Har precis skaffat husbil efter massa år med husvagn, så detta är mitt första inlägg, hoppas att jag postade det rätt???

Vi har en Fiat Ducato 2002, Frankia 700 som under körning börjar låta från handskfacket :)
Tror det finns reläer där under och det låter som att det tickar, det uppenbarar sig efter en ca. 10 minuters körning och håller på ca:30 min för att sedan sluta......
Allt fungerar i bilen och bodelen, men jag har en teori:

När jag startar och kör så laddas bil-batteriet först och när det är fullt så går laddningen över till bodelsbatteriet, och det är det reläet som "tickar", när det sedan är fullt så övergår det till underhåll på bildelen med tystnad som följd.

Är jag helt ute och cycklar eller kan detta vara rimligt?

Och sen den stora frågan: VAD GÖR JAG??

Trevlig valborg allihopa!
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Tickande relä Fiat ducato -02

Hej och välkommen hit..
Har ingen kunskap om din HB men jag har en Burstner/ Fiat -03 utan tickande relä ;-)

Försök lokalisera reläet och byt ut det.. relän är rätt så billiga och se om det blir nån skillnad
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Ser att denna tråd är gammal. Men eftersom jag har samma problem, ungefär, så postar jag här. Mitt tickande relä kommer från "glödreläet" för kallstart. Sitter på torpeden bakom batteriet. Detta relä slår normalt aldrig till, under sommarhalvåret. Har arbetat då tempen är under 0°. Men nu har det fått fnatt och ligger och arbetar nästan kontinuerligt, med korta avbrott. Fick stanna och koppla bort kabeln till glödstiftet, eftersom det var glödhett. Bilen är en 2,5 tdi -97. Bör sitta nån tempgivare, men var? Någon som haft samma problem?
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jo jag har ju kopplat bort glödstiftet, men reläet tickar på, tyvärr. Får väl koppla bort glödreläet. Verkart inte behövas nån kallstart på min bil. Kör ju inte heller vintertid.
 
Toppen